206 rc strul med lite av varje..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rysare

206 rc strul med lite av varje..

Post by Rysare »

Jag har precis blivit ägare av en 206 rc och nu har jag lite problem, den går dåligt vid tomgång, ser ut som den missar en cylinder då och då och ibland när man försöker köra med den så hostar den och är väldigt krånglig att köra vid 800-1200 varv, men så fort man kommer ovanför dessa varv så går den som en skållad åsna, dvs så in i helv... bra... :twisted: är det någon som vet vad detta kan bero på, mitt avgassystem läcker men det kan väl knappast betyda att den går så mossigt ibland.. eller???

Jag har läst lite trådar och många säger att det kan vara katalysatorn som är dålig men då ska den inte gå så bra övanför dessa varv tycker jag och jag hoppas då verkligen inte att det är den, men eftersom jag drog upp avgassystem så finns det någon som har byggt ett eget system och kan rekomendera saker???... Min burk längst bak har sett bättre dagar och tänkte ersätta den med en söt stor burk som har ett utblås istället för 2, men godkänner besiktningen den??

många frågor nu och mer lär det bli :)
GBGTias

Post by GBGTias »

Hrm..
Man kör väl inte en bil i 800-1200 varv??
Kugga ner!

Hrm.. Om de e kökkörning på 1:an så ska den ju klara de!
Har för mig att min gick fint så länge man höll den över 1500 varv iaf. Kökörning var heller inga problem på 1:an..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

tändstift, tändkablar?
Rysare

Post by Rysare »

GBGTias wrote:Hrm..
Man kör väl inte en bil i 800-1200 varv??
Kugga ner!

Hrm.. Om de e kökkörning på 1:an så ska den ju klara de!
Har för mig att min gick fint så länge man höll den över 1500 varv iaf. Kökörning var heller inga problem på 1:an..

När man startar och börjar köra bilen så varvar jag gärna inte upp den till 1500 i varv för att spara lamellerna ett tag :D .. Men jag antar som Joakim säger att det är tändstiften eller kablarna som är risiga..

Är det någon som har något bra förslag till avgassystem?
MattiasP

Post by MattiasP »

Det är ju liknande problem jag har på min RC.. Mitt avgassystem läcker också lite. Kan det vara så jäkla känsligt?? Har du också fått antipollution fault?
There is no off position on the genius switch

-------------------------------------------------------

Peugeot 206 RC -04
Stora planer på g.
http://www.garaget.org/?car=13309

Medlemsnr: 1408
Rysare

Post by Rysare »

Jag pyttsade i en massa rengöring till instprutarn och det verkar faktiskt fungera ganska bra, bilen slutade att bete sig som en idiot och går lite bättre.. :D ... ska prova med det sista nu snart så det verkar inte ha något med avgassystemet iaf, men det ska rivas ner ändå..
picki

Post by picki »

MattiasP wrote:Det är ju liknande problem jag har på min RC.. Mitt avgassystem läcker också lite. Kan det vara så jäkla känsligt?? Har du också fått antipollution fault?

ja har också aantipollution fault med ja bara radera felkoden men bilen hackar ändå på tomgång... har du löst problemet?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

picki wrote:ja har också aantipollution fault med ja bara radera felkoden men bilen hackar ändå på tomgång...

Tänk efter nu... Är det verkligen så konstigt? :roll:
picki

Post by picki »

Morbidio wrote:
picki wrote:ja har också aantipollution fault med ja bara radera felkoden men bilen hackar ändå på tomgång...

vaddå?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

picki wrote:
Morbidio wrote:

vaddå?

Att problemet består efter du bara raderat felkoden? Problemet försvinner ju inte för att du tar bort felkoden/släcker lampan, de är där för att säga till att något är fel.
m@s

Post by m@s »

Joakim Enoksson wrote:tändstift, tändkablar?

Kan vara att ngn spole e kass, d bör du se på sitften isf. :wink:

...men RC'n behöver lite varv för att gå rent, speciellt när den e kall.
Min går rent å fint men den behöver ändå 1500 rpm eller mer för att orka dra.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Post Reply