Annars är det riktigt gott att köra på sommarhjulen igen. 205 GTI är en rondellvärsting!
Ingen spolarvätska på 205 GTI -89
Ingen spolarvätska på 205 GTI -89
Då ska det j-klas lite till.
Får inte fram någon spolarvätska, vare sig på ljusena fram eller på vindrutan. Ingen av pumparna går alltså och jag tror knappast de har lagt av båda samtidigt. Felet sitter alltså troligen någon annanstans. Men min fråga är då, var!?
Annars är det riktigt gott att köra på sommarhjulen igen. 205 GTI är en rondellvärsting!
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Alla säkringar är hela? Har du ström i kontakten på spolarpumpen till vindrutan? Det kan vara så enkelt att pumpen har fastnat ihop för att det stått still för länge, då är det bara att knacka på den med skaftet på en skruvmejsel eller liknande.
Spolningen till strålkastarna brukar mig veterligen oftast vara ur funktion, utan att det har något att göra med den övriga spolningen..
Spolningen till strålkastarna brukar mig veterligen oftast vara ur funktion, utan att det har något att göra med den övriga spolningen..
- TALBOT sport
-
Soderqvist
- Pelle Sörbergs
- Guldmedlem

Soderqvist wrote:DaF1e wrote:Jag har nu konstaterat att pumpen fungerar när man fulkablar direkt på batteriet. Det är ström fram i kontakten när man drar i spaken. Har dragit en ny jordkabel. Ändå fungerar inte skiten!?
Just nu fattar jag inget...
Felet kanske sitter i spaken?
//Soderqvist
Volt tal när du drar i spaken? Dasha hade ju liknande bekymmer, han fick bara 8v fram till pumpen, bytte spak sen fungerade det
205 gti leksak
205 gti Bygge
306 roland garros flyttarumpanbil
205 gti Bygge
306 roland garros flyttarumpanbil
12V och någon tiondel, kommer inte ihåg exakt. Kan ha varit hög elva också, men inte värre värden än att det känns normalt. Jag testade bakpumpen i kontakten där fram, den vill inte heller fungera där. Volten, spänningen, finns där nog, men strömmen kanske förvinner någonstans. Kanske spaken? Ska felsöka lite till, frun får ska få rycka lite i spaken.Pelle Sörbergs wrote:Volt tal när du drar i spaken? Dasha hade ju liknande bekymmer, han fick bara 8v fram till pumpen, bytte spak sen fungerade det
BMW 540iA -94
Hehe, lite pinsamt det här...
Jag följde först den gröna kabeln från spolarpumpen och hamnade då bland fyra reläer på torpedväggen. För en stund sedan kom jag på att det var nog en jordkabel. Aha, fransmännen har inte bruna jordkablar, utan gröna med lite gult på, samma färger som på hus etc. Kom då att tänka på vad som skrivits här, nämligen följande:
Frågan är då bara varför multimetern visade 12V spänning på kontakten innan jag hittade rätt? Måste vara något med strömmen?
Och precis så här var det. När jag följde rätt ända från spolarpumpen hamnade jag mycket riktigt här. Detta reläet var rätt sunkigt inuti men inte synbart trasigt. Rengöring med CRC oxidrengöring kombinerat med lite skrapande på de värsta ställen och sedan förseglat med elektroniksskyddsspray så fungerar spolningen till rutan igen! Tusen tack TALBOT sport!TALBOT sport wrote:kolla relät som styr spolningen. sitter på flygeln vid spolarbehållaren.
brukar vara rejält rostiga inuti.
Frågan är då bara varför multimetern visade 12V spänning på kontakten innan jag hittade rätt? Måste vara något med strömmen?
BMW 540iA -94
-
Se7en-Toffe
När man mäter med en digital multimeter, strömen (ampere) som skall passera oxidskiktet är typ nån eller några miljontedels ampere vilket fungerar. Skulle motståndet genom oxiden bli låt säga 10 Ohm och mätströmmen 0,000001 A blir spänningsfallet i oxiden 0,00001 Volt
Men om strömmen till spolarmotorn är 0,5 A så blir spänningsfallet 5 Volt !!!
A*Ohm=Volt Volt/A=Ohm Volt/Ohm=A A*Volt=Watt sök på Ohm's lag för mer matte
Ett bra komplement till multimetern är en testlampa på 10-21W så ser man om den lyser normalstarkt....
Men om strömmen till spolarmotorn är 0,5 A så blir spänningsfallet 5 Volt !!!
A*Ohm=Volt Volt/A=Ohm Volt/Ohm=A A*Volt=Watt sök på Ohm's lag för mer matte
Ett bra komplement till multimetern är en testlampa på 10-21W så ser man om den lyser normalstarkt....