Grunka på stötdämparen Partner

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
SNILLET
Crew
Crew

Grunka på stötdämparen Partner

Post by SNILLET »

Spanar ju på en Partner 03:a just nu, men blir inte klok på en detalj.

Partnern delar ju framvagn med 306/ZX/Xsara/Berlingo, även samma stötdämpare, men på denna bilen sitter det en extra grunka fastskruvad med en klämma runt benet precis under fjädertallriken, som håller fast en metallring som går runt på utsidan om själva fjädertallriken, den ser inte ut att tillföra någon styrka eller nåt sånt, den bara sitter där runt tallriken sådär 1cm ut från tallriken.

Orsaken till att jag frågar är att de där grunkorna tar i innerskärmkanterna vid hård nedfjädring och körning rakt fram.

Någon som känner till funktionen på de där ?, spontant känns det som om man bara kan skruva bort dem.......
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by bosse50 »

Det är ett skydd som skall förhindra att fjädern skär sönder däcket vid fjäderbrott vilket skall ha skett på ett antal berlingos/partner (kom som ett servicemeddelande för några år sen) så ta inte bort skyddet
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

bosse50 wrote:Det är ett skydd som skall förhindra att fjädern skär sönder däcket vid fjäderbrott vilket skall ha skett på ett antal berlingos/partner (kom som ett servicemeddelande för några år sen) så ta inte bort skyddet

Misstänkte nästan exakt det.

Då får det bli en modifiering i så fall, om vi köper den. Av innerskärmen troligen, den är ju i plast 8)
Hans Hellström

Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

bosse50 wrote:Det är ett skydd som skall förhindra att fjädern skär sönder däcket vid fjäderbrott vilket skall ha skett på ett antal berlingos/partner (kom som ett servicemeddelande för några år sen) så ta inte bort skyddet

Var tom. kampanj att motera dessa
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Richard Gustavsson wrote:

Var tom. kampanj att motera dessa

Det jag tycker verkar skumt är ju att framvagnen i stort ju är identisk med 306/ZX/Xsara. Fjäderbrott med trasiga däck förekommer ju på alla möjliga bilmärken med mcphersonben framtill. Måste varit nåt rättsligt efterspel som fick dem att göra detta ?, eller var kvalitén på fjädrarna usel ????

På ena sidan tar den för bövelen i hjulhuset har jag märkt efter en extra tur med bilen för en stund sedan.

Felmonterade kanske ?
Hans Hellström

TALBOT sport

Post by TALBOT sport »

min far har kört sina berlingofjädrar ifram ca 25000 mil så de verkar hålla. sitter såna skydd monterade på denna berlingo 01. fick brev hem från cittra att de skulle monteras.
Halleluja, it's a Talbot
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TALBOT sport wrote:min far har kört sina berlingofjädrar ifram ca 25000 mil så de verkar hålla. sitter såna skydd monterade på denna berlingo 01. fick brev hem från cittra att de skulle monteras.

Eftersom jag funderar på att, om vi köper den, sänka den cirka 40mm, så kommer ju originalfjädrarna att plockas bort i vilket fall. Men om det bara är felmontering eller om man kan modda dem lite så de inte tar i hjulhuset (handlar om rena mikrometerprecisionen mellan grunkan och hjulhuset, å vissa gånger hugger det tag, säger "klodonk" högt och tydligt.

Jaja, får se om vi köper bilen först 8)
Hans Hellström

Post Reply