Joakim Enoksson wrote:ingen mer som har konkreta erfarenheter och tankar?
Angående att axeln sätter sig först på högersidan:
*rondeller i massor under många år blir en jävla massa vänstersvängande och tryck på höger axel. Bara en teori, kanske inte håller i rätten den heller
*det skulle innebära att våra vänner i t ex England, Australien osv skulle lida av ett liknande problem fast med en vänsterhaltande bil?
Hmmm............
Nja... jag tror det är så här: Torsionsstaven som sköter fjädringen sitter ju framför axeln på höger sida. Det innebär att axeltappen och lagren måste bära bilens vikt hela tiden, innan den överförs till staven. Logiskt sett bör då ytterlagret slitas på översidan, där vikten vilar, och innerlagret på undersidan. Följden blir att hjulet lutar inåt av slitaget. På vänster sitter ju torsionsstaven bakom axeln. Då bär staven bilens tyngd direkt, axeln får mera en styrande funktion och lagren slits mindre. På min GTI -88 lutar högerhjulet inåt, däcksidan tar till och med lite i hjulhuset, och vänsterhjulet utåt, trots att fjädringen fungerar perfekt. Jag tänkte börja med att byta lager på höger och se hur det blir...
Nja, bra tänkt, men så funkar det inte. Torsionsstavarna tar i stort sett bara vridmoment och då spelar det ingen roll på vilken sida av svingens rotationscentrum de sitter.
Om de tagit krafter isf moment hade det fungerat enligt din teori.
OK. Vid närmare eftertanke får jag erkänna att jag tänkte lite fel. För övrigt visade det sig att mitt vänsterhjul lutade utåt tack vare att axeltappen sitter snett i bärarmen. Det kan ses med blotta ögat. Jag fattar inget. Kan den vara monterad snett eller kan den bli sned av en trottoarkant? Den verkar ju riktigt kraftig. Hur som helst så hade jag tur och hittade en bra begagnad axel, så nu går bilen fint!
Georgie wrote:OK. Vid närmare eftertanke får jag erkänna att jag tänkte lite fel. För övrigt visade det sig att mitt vänsterhjul lutade utåt tack vare att axeltappen sitter snett i bärarmen. Det kan ses med blotta ögat. Jag fattar inget. Kan den vara monterad snett eller kan den bli sned av en trottoarkant? Den verkar ju riktigt kraftig. Hur som helst så hade jag tur och hittade en bra begagnad axel, så nu går bilen fint!
Ja, allting kan böja sig om man är tillräckligt bestämd i hanteringen. Luta inåt är betydligt vanligare pga att svingarmslagringen ger sig. Sned montering av tappen i bärarmen är närmast omöjlig.
Upptäckte förresten att längsbalken från 309 GTI16 -92 (överst) och 309 GTI -89 är olika vid silent block- infästningen:
...är det pga årsmodell eller modell? GTI16 har ju annorlunda silent blocks och behöver frihet åt sidorna, den nedre funkar inte med de bussningarna, men var det modellspecifikt eller bytte man rakt av när GTI16 kom?
Åt vilket håll ska axeln för hjullagret pressas ut? misstänker att det ska inåt mitten på bilen om man säger så. Någon som vet säkert?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Har fått en ny axeltapp tillverkad då den ena var i ganska dåligt skick, medans lagerbanan i bakaxelröret var i bra skick. Väntar bara på att Peugeot ska ringa och tala om att delarna jag beställt till axeln finns att hämta..
Har även blästrat allt och målat med Hammerite, får se hur många år det håller
Zkronk wrote:Har fått en ny axeltapp tillverkad då den ena var i ganska dåligt skick, medans lagerbanan i bakaxelröret var i bra skick. Väntar bara på att Peugeot ska ringa och tala om att delarna jag beställt till axeln finns att hämta..
Har även blästrat allt och målat med Hammerite, får se hur många år det håller
Snyggt! Alltid mycket roligare att sätta ihop grejerna när allt är nylackat.
Vad är den nya axeltappen tillverkad i för material? Är den härdad?
Den är tillverkad av en bit grovt rör som kommer från en gammal vagn har jag för mig. Så någon härdning finns det inte men så våldsam påfrestning borde det väl inte vara på de där tapparna?
Sprutmålade bakaxeln till min andra 205:a för 1,5 år sedan med en slags rostskyddsfärg och den har redan börjat försvinna och rost är på gång.. Har dock högre förhoppningar om Hammerite'n som det blir ett väldigt tjockt lager av, speciellt när man penselmålar det
Zkronk wrote:Den är tillverkad av en bit grovt rör som kommer från en gammal vagn har jag för mig. Så någon härdning finns det inte men så våldsam påfrestning borde det väl inte vara på de där tapparna?
Sprutmålade bakaxeln till min andra 205:a för 1,5 år sedan med en slags rostskyddsfärg och den har redan börjat försvinna och rost är på gång.. Har dock högre förhoppningar om Hammerite'n som det blir ett väldigt tjockt lager av, speciellt när man penselmålar det
Funderade mest så att inte lagren skär in i axeln med tiden. Lagren är ju inte så breda så det måste ju bli ett rätt bra tryck där gissar jag. Är ingen expert på det här med härdningar och grejer så jag vara bara nyfiken hur du hade gjort. Funkar det så är det ju kanon.
När jag renoverade bakaxeln på tjejens 205:a byggde jag upp en ny yta med svets på tapparna och svarvade sen ner till samma dimension. Borde ju kanske ha tappat härdningen då också iof. Men den har gått i 2-3 år utan problem nu.
Hammerite'n kommer säkert att funka då den är som du säger något tjockare. Lackade själv min axel med nån 2 komponents polyrutan(stavning?) färg när jag renoverade den för ca 4 år sen. Finns inte en rostfläck på den än så länge.
För er som undrar över skillnaden mellan axeltapparne på bakaxlar med och utan skivbromsar.
Den till skivbromsar är ca 5mm längre.
Som jag ser det så skulle det ju gå att använda den kortare axeltappen till skivbromsar också. Loctite och knacka ner låsningen så gott det går borde fungera. Å andra sidan så är det inte svärt att knacka ur axeltapparna och byta.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Nu håller jag också på med det här skitet
Gassvets någon?
Javisst! Det underlättar något enormt. Men du är lite långt bort som vanligt.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
TheDagger wrote:Nu håller jag också på med det här skitet
Gassvets någon?
Javisst! Det underlättar något enormt. Men du är lite långt bort som vanligt.
Finns säkert folk här nere som har gas, men det är lite bökigt när karin jobbar och min bil står utan bakvagn. Får montera bakvagnen i icke sänkningsbart skick tills vidare, sen göra jobbet med grejerna på bilen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Clarre; På min ena 205:a kör jag med skivbromsar trots den kortare axeltappen och jag har ännu inte tappat några hjul i alla fall
Tobbe; Ett tips kan även vara att försöka få tag på porto-power grejor, hydrauliska små "domkrafter" som man kan pressa isär axeln med. Vi använde det till den här axeln och behövde inte värma med gassvetsen alls. Enda var att svetsa på lite större skruvar på torx-skruvarna med mig-svetsen. Kanske skulle kunna gå med en sån där liten kompakt domkraft som ofta återfinns i bla. lastbilar och ett rör av lämplig längd? Känns humanare än att slå med stor-släggan i alla fall.
I fredags hade Peugeot fått hem delarna och nu är axeln ihopsatt och monterad på bilen. Dock lät det lite underligt från växellådan upptäckte jag när jag skulle köra ut den, ljudet försvinner när man frikopplar och det är inte olja upp till nivåpluggen så jag ska köpa olja och fylla på nu i veckan och hålla tummarna för att det var det som var felet
Last edited by Zkronk on Sun May 31, 2009 20:34, edited 2 times in total.
Hur fasen får man ur brickorna som sitter bakom torxen till torsionsstavarna? Blästrat över och 5-56at i någon vecka. Men skruvmejseln gick av ändå när jag försöker bända loss dem
Jesper Cronelid wrote:Hur fasen får man ur brickorna som sitter bakom torxen till torsionsstavarna? Blästrat över och 5-56at i någon vecka. Men skruvmejseln gick av ändå när jag försöker bända loss dem
De är excentriska så du måste slå dom i rätt läge för att dom ska kunna komma ut. En dorn och en hammare bör kunna lösa problemet bara det är någorlunda rent i spåret runt om.