el cacique wrote:OK, kommer att skicka kamaxlarna till Axelssons i Varberg imorgon, (jävligt trevlig kille). Hade ett givande och trevligt samtal med honom i förra veckan.
Plockade av axlarna från en lös topp idag, men shit vad det ser klyddigt ut att få väck de gamla tätningarna
Vill någon vara vänlig och backa upp med en arbetsgång, varianten utan att ta av toppen!?
OK, så här långt kommer jag utan besvär:
-tappa olja och vätska
-plocka av kamremmen
-av med kablar och stift
-av med ventilkåpan
-oljekanal bort
-av med överfall
-kammar av
-fattar principen med trycksättning, men har aldrig gjort det i praktiken (förklara tack), hur ta bort tryckare, hur komprimera fjädrar etc

Du har inte skrivit vad du har för motor? 8V eller 16v?? Du skriver att du skickat kammarna på slipning vilket tyder på en 16v men du har bara beställt 8 ventiltätningar vilket tyder på en 8v. Men grundprincipen är lika på bägge.
Har bytt på ett par bilar genom att trycksätta och det fungerar bra. Enkelt förklarat är det i princip följande du ska göra
* Börja med att plocka ur kammen/kammarna med allt vad det innebär med remm osv.
* Plocka bort samtliga ventiltryckare
* Trycksätt den cylindern du ska jobba med. Fanns iaf förut ett speciellt verktyg på biltema för det annars svetsar du ihop ett själv bara.
* Bygg nån lämplig hävarm så du kan komprimera ventilfjädern så pass så du kan plocka bort knastren. Ska se om jag hittar en bild på verktyget jag gjorde för ändamålet.
* Bort med ventilfjädern och ventiltätningen är synlig. Tätningen kan vara lite jäklig att få bort men med en lämplig tång så kan du dra bort den. Passa så du inte skadar ventilskaft eller "lagringen" för tryckaren med tången.
* Montera ny tätning och sätt ihop allt i omvänd ordning.