Inbjudan: FCS's banträff på Gelleråsen den 9 augusti

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
F-Motorsport

Post by F-Motorsport »

Focus RS wrote:Såg att Ni diskuterat slicks i tråden. Slicks är INTE tillåtet på bankartellens banträffar. Posten Ni hänvisar till är från 2004 och gäller inte längre. På våra träffar gäller gatdäck/R-däck och ingenting annat. Eventuella förändrinsförslag kring detta ges till respektive klubb/förenings ordförande/banträffsansvarig för vidare diskussion...

/Per-Anders.

Undrar bara varför slicks inte är tillåtet?
Är det för att alla inte kan hantera dessa.
Men om man tävlar aktivt i olika klasser bara på slicks, kan det göras något undantag.

Och svar på frågan om jag kommer vara intruktör. Ja jag kan hjälpa till lite på den sidan. :wink:

Mvh Jocke
www.forsellmotorsport.se - JTCC
Ingen Pug längre!
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

F-Motorsport wrote:
Focus RS wrote:Såg att Ni diskuterat slicks i tråden. Slicks är INTE tillåtet på bankartellens banträffar. Posten Ni hänvisar till är från 2004 och gäller inte längre. På våra träffar gäller gatdäck/R-däck och ingenting annat. Eventuella förändrinsförslag kring detta ges till respektive klubb/förenings ordförande/banträffsansvarig för vidare diskussion...

/Per-Anders.

Undrar bara varför slicks inte är tillåtet?
Är det för att alla inte kan hantera dessa.
Men om man tävlar aktivt i olika klasser bara på slicks, kan det göras något undantag.

Och svar på frågan om jag kommer vara intruktör. Ja jag kan hjälpa till lite på den sidan. :wink:

Mvh Jocke

Vad definierar ett R-däck? Menar ni ett gatlegalt däck? Alltså ett e-märkt däck? Då gäller 1,6mm mönsterdjup oxå eller?

Peter, nu tar jag upp detta med dig :lol: Jag vill att dom som kan hantera ett slicks ska får köra på det oxå. Fixa! :lol:
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vi har lyft frågan med kartellen igen. Skräpa nu inte ner tråden mer :wink:
Men jag tror att det är av olika anledningar som slicks inte är godkända. Endast den typ av däck som kan passera sbp och få grönt är tillåtet.
Det är ju förarutveckling, inte tävling :wink:
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Peter Igelhammar wrote:Vi har lyft frågan med kartellen igen. Skräpa nu inte ner tråden mer :wink:
Men jag tror att det är av olika anledningar som slicks inte är godkända. Endast den typ av däck som kan passera sbp och få grönt är tillåtet.
Det är ju förarutveckling, inte tävling :wink:

Klart att det inte är tävling!
Men om man bara har slicks och kanske får tag på dom billigare än r-däck så vill man gärna köra på dom.
Sen måste det finnas klara regler så det inte blir någon som står där med fel däck eller utr.
Tex så finns Toyo R888 som 2 olika modeller, en som är e-märkt och en som inte är, samma däck förutom stämpeln, då ska det e-märkta däcket inte få åka.

Mycket bra att du har tagit upp frågan! :thumbright:
F-Motorsport

Post by F-Motorsport »

Anledningen att jag inte vill köra på r-däck är att jag har ca 20set slicks i garaget.
Ingen Pug längre!
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

F-Motorsport wrote:Anledningen att jag inte vill köra på r-däck är att jag har ca 20set slicks i garaget.
Fram med däckskäraren och gör lite mönster 8)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Jaaacob wrote:
F-Motorsport wrote:Anledningen att jag inte vill köra på r-däck är att jag har ca 20set slicks i garaget.

klart man kan göra det, men är det paragrafryttare som besikningschefer så kanske det inte är godkänt om det inte är E-märkta däck.

Men vi har inte fått nått klart svar på det än, kanske det är på g?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Team_Hink_Racing wrote:
Jaaacob wrote:

klart man kan göra det, men är det paragrafryttare som besikningschefer så kanske det inte är godkänt om det inte är E-märkta däck.

Men vi har inte fått nått klart svar på det än, kanske det är på g?

E man paragraf ryttare så är vi tillbaka där vi var igen, hur många kör inte med utbytta motorer.. 8)
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

/Per-Anders.

Ahaaaaa.........

http://stienis.artlibitum.net/tempiz/TraffAMCO.mpg
Detta varför ni är så noga?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Jaaacob wrote:Ahaaaaa.........

http://stienis.artlibitum.net/tempiz/TraffAMCO.mpg
Detta varför ni är så noga?

Aaooo
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Man åker väl inte slicks om det regnar så mycket som på filmen. Då får man ju skylla sig själv och hoppas på att ingen annan kommer ivägen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

R-Gubbe wrote:Man åker väl inte slicks om det regnar så mycket som på filmen. Då får man ju skylla sig själv och hoppas på att ingen annan kommer ivägen.

Antagligen inte första varvet han åkte i den blöta heller så han borde ha känt att det står vatten där ibland.

Helt klart ska man inte åka o-skurna slicks på vattenpölar.

Men jag har inte själv kört när det varit så blött med tex R888 men jag undrar om inte dom känns lite för oskurna dom oxå, jag hade nog velat skära dom mer ut på kanten för att få bort mer vatten.

Men är det någon som bestämmer detta när vi har banträffar eller får vi åka med helt utslitna r-däck på detta underlag så tycker jag att vi ska få åka på slicks när det är helt tort.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Team_Hink_Racing wrote:
Men jag har inte själv kört när det varit så blött med tex R888 men jag undrar om inte dom känns lite för oskurna dom oxå, jag hade nog velat skära dom mer ut på kanten för att få bort mer vatten.

Körde gata 50-100mil med sådana, även i hällregn, upplevde det som om de hanterade det RIKTIGT bra faktiskt.
Lite OT förvisso.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Biltrailer bokad. Pickupen lagad. R-däcken beställda. Nu jävlar ska det köras bana :!:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jesper Cronelid wrote:Biltrailer bokad. Pickupen lagad. R-däcken beställda. Nu jävlar ska det köras bana :!:

F*n vad kul. Vi ses Jesper.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
C.

Post by C. »

Det är inte nödvändigt att ni ens spekulerar om filmen. Onödigt att klippa in denna här utan att ha bakgrunden till det hela eller att låta bli att klippa in bakgrunden till det hela oxå, för där ni hittat filmen skulle jag gissa att det står om vad som hände med.

Jag tar det lite kort så ni kan gå vidare i diskutionen och inte blanda in denna filmen i diskutionen.

Föraren av den bilen är en av de bästa förarna vi har haft innom klubbarna som kör banträffar, han är även en nära vän till mig. Han var även banträffs ansvarig i runt 6-8 år i en av klubbarna. Tror det satt nästan nya trippelåttor på bilen vid tillfälle, eller liknande däck tex Azzensis. Det som hände var att skillnaden mellan detta varvet och varvet innan var vattenplaningshastighetsskillnad på över 40-50 km/h. Och som de flesta vet går ett varv väldigt fort på Kullen så ni kanske förstår hur mycket det regnade. Sådant regn gör att trafiken på en vanlig väg med svenssons sjunker till ca 20 km/h eller lägre men det syns inte så tydligt på filmen som det gjorde när man stod där. Ett varv till ett annat var sjukt olika i grepp just vid denna tidpunkten. Och det vi ville visa med denna filmen, varför den släpptes ut efter denna olycka, var att DETTA HÄNDER ÄVEN DEN BÄSTA. Det var inte kul att se han plockas ur bilen fortfarande sittades i stolen, det var inte kul att se hur förjävla förstörd bilen var, det var inte kul att se honom lyftas i helikopptern till sjukhus och det var f*n inte kul att plocka ihop alla hans lösa prylar i depån och sedan köra till sjukhuset och inte veta vad som väntade en där.. Det är det man ska lära sig av filmen. Inte om slicks är bra eller inte.

Så blanda inte ihop denna diskutionen ni har med denna filmen är ni snälla, filmen ligger fortfarande kvar på nätet men blir det mer sådana här "missbruk" av den så tas det bort överallt och det går inte att "utbilda" folk med den igen.

mvh C
Min Cossie
www.chicane.se
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

C. wrote:Det är inte nödvändigt att ni ens spekulerar om filmen. Onödigt att klippa in denna här utan att ha bakgrunden till det hela eller att låta bli att klippa in bakgrunden till det hela oxå, för där ni hittat filmen skulle jag gissa att det står om vad som hände med.

Jag tar det lite kort så ni kan gå vidare i diskutionen och inte blanda in denna filmen i diskutionen.

Föraren av den bilen är en av de bästa förarna vi har haft innom klubbarna som kör banträffar, han är även en nära vän till mig. Han var även banträffs ansvarig i runt 6-8 år i en av klubbarna. Tror det satt nästan nya trippelåttor på bilen vid tillfälle, eller liknande däck tex Azzensis. Det som hände var att skillnaden mellan detta varvet och varvet innan var vattenplaningshastighetsskillnad på över 40-50 km/h. Och som de flesta vet går ett varv väldigt fort på Kullen så ni kanske förstår hur mycket det regnade. Sådant regn gör att trafiken på en vanlig väg med svenssons sjunker till ca 20 km/h eller lägre men det syns inte så tydligt på filmen som det gjorde när man stod där. Ett varv till ett annat var sjukt olika i grepp just vid denna tidpunkten. Och det vi ville visa med denna filmen, varför den släpptes ut efter denna olycka, var att DETTA HÄNDER ÄVEN DEN BÄSTA. Det var inte kul att se han plockas ur bilen fortfarande sittades i stolen, det var inte kul att se hur förjävla förstörd bilen var, det var inte kul att se honom lyftas i helikopptern till sjukhus och det var f*n inte kul att plocka ihop alla hans lösa prylar i depån och sedan köra till sjukhuset och inte veta vad som väntade en där.. Det är det man ska lära sig av filmen. Inte om slicks är bra eller inte.

Så blanda inte ihop denna diskutionen ni har med denna filmen är ni snälla, filmen ligger fortfarande kvar på nätet men blir det mer sådana här "missbruk" av den så tas det bort överallt och det går inte att "utbilda" folk med den igen.

mvh C

Du får gärna i gott syfta länka/hänvisa direkt till den infon du talar om, så att de som ser länken här kan tillgodogöra sig detta. Den infogade direktlänken längre upp till filmen hjälpte iaf inte mig att hitta någon info.

Allt för den rätta sakens skull förstås :)
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Skriket innan smällen är otäckt, dödsångest :cry:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:Skriket innan smällen är otäckt, dödsångest :cry:

Tittade på den första gången nu.
Å nu skall man lägga sig å sova ?, f-n.
Hans Hellström

F-Motorsport

Post by F-Motorsport »

Filmen ser inget vidare ut :cry:

Och det ser inte ljust ut heller för mig att åka till Gelleråsen å köra då jag inte får köra på slicks.

Slicks som vi körde på i början av JTCC säsongen då det knappt var några smällar i klassen. Men nu kör vi på några r-däck som inte är bra och det smäller nu hela tiden hårt varenda race.

Men jag får köra på JTCC-klassens r-däck som är mycket farligare.

Det gjordes även tester mellan r-däcket och slickset på väta då slickset konstigt nog var snabbare på blött än r-däcket.

Så det jag menar är att man nog ska tänka till lite nu med reglementet, för det är väl inte första gången folk undrar ifall man får köra på slicks?

Och en annan sak, är man så dum och åker ut med slicks på regn får man skylla sej själv ellerhur?

Ne, nu har jag ledsnat... Kanske dyker upp om jag får tag på rätt däck...

Mvh EN less Jocke

p.s. Nu missar ni nog en instruktör oxå p.g.a att reglementet inte är det färskaste d.s.
Ingen Pug längre!
Locked