205 död?
-
hagermannen
205 död?
Lämnade in min bil på service igår och idag ringde gubben till mig och sa att bilen inte verkade vara i så bra skick, bland annat var där ett olje läckage som stänkte ner hela blocket på vänster sida eller va han nu sa.
är det vanligt med sådana olje läckage eller är det ett tecken på att bilen inte pallar mer?
är det vanligt med sådana olje läckage eller är det ett tecken på att bilen inte pallar mer?
205 gti 89'
-
hagermannen
-
hagermannen
Finns ju faktist vatten att tvätta med.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Claes B wrote:Fördelarna brukar ju kunna läcka lite olja på såna. Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.
Det finns flera som kan ta ett service jobb på en 205:a om inte han klarar av det, hör av dig om du vill ha tips.
Vart bor du? Heedis eller Lemans kanske kan titta på det åt dig.
-
hagermannen
Claes B wrote:Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.
...
Annars kan det även komma upp ur mätstickan om den saknar hullingar. På min senaste hade sprutat som tusan. Ny mätsticka för en hundring på Peugeot sen var problemet fixat.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex wrote:Claes B wrote:Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.
...![]()
Annars kan det även komma upp ur mätstickan om den saknar hullingar. På min senaste hade sprutat som tusan. Ny mätsticka för en hundring på Peugeot sen var problemet fixat.
Erfarenheten som jag gjort är att om oljan kommer upp där, är vevhusventen tät någonstans, så länge vi inte pratar turbobyggen som m@s och Dagger då...
Precis som claes skriver kan det läcka från fördelaren, samt att just vevhusventen "majonäsar igen" och så trycks det upp olja vid stickan.
Det sista är utan att överdriva JÄTTEVANLIGT på de PSA motorer som har de invecklade slangsystemen för vevhusventen, alla XU motorer, minst.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Zkronk wrote:Absolut första man gör för att ta reda på vart ifrån det läcker är väl att man gör en ordentlig motortvätt, och sedan kör en sväng med bilen och sedan inspekterar vart oljan kommer ifrån
Om det råder oklarheter så brukar man väl göra det ja.
Hans Hellström
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem