205 död?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
hagermannen

205 död?

Post by hagermannen »

Lämnade in min bil på service igår och idag ringde gubben till mig och sa att bilen inte verkade vara i så bra skick, bland annat var där ett olje läckage som stänkte ner hela blocket på vänster sida eller va han nu sa.

är det vanligt med sådana olje läckage eller är det ett tecken på att bilen inte pallar mer?
205 gti 89'
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det där bör nog specificeras lite mer innan någon vågar uttala sig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
hagermannen

Post by hagermannen »

saken är att han som skulle serva den visste inte var oljan kom ifrån efter som allt var ner oljat så han ville inte ta sig an jobbet att börja meka med den
205 gti 89'
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fördelarna brukar ju kunna läcka lite olja på såna. Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by hagermannen »

enligt honom skulle de inte vara så lite olja eftersom att det var jätte rörigt typ.
205 gti 89'
Rx37

Post by Rx37 »

Finns ju faktist vatten att tvätta med.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Claes B wrote:Fördelarna brukar ju kunna läcka lite olja på såna. Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.

Det finns flera som kan ta ett service jobb på en 205:a om inte han klarar av det, hör av dig om du vill ha tips.

Vart bor du? Heedis eller Lemans kanske kan titta på det åt dig.
hagermannen

Post by hagermannen »

jag bor vid helsingborg trakten
205 gti 89'
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Claes B wrote:Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.

... :roll:

Annars kan det även komma upp ur mätstickan om den saknar hullingar. På min senaste hade sprutat som tusan. Ny mätsticka för en hundring på Peugeot sen var problemet fixat.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Alex wrote:
Claes B wrote:Sen kan man ju börja undra om han verkligen ska göra service på den om han inte ser var oljan kommer från.

... :roll:

Annars kan det även komma upp ur mätstickan om den saknar hullingar. På min senaste hade sprutat som tusan. Ny mätsticka för en hundring på Peugeot sen var problemet fixat.

Erfarenheten som jag gjort är att om oljan kommer upp där, är vevhusventen tät någonstans, så länge vi inte pratar turbobyggen som m@s och Dagger då... :lol:, men det är en helt annan femma.

Precis som claes skriver kan det läcka från fördelaren, samt att just vevhusventen "majonäsar igen" och så trycks det upp olja vid stickan.
Det sista är utan att överdriva JÄTTEVANLIGT på de PSA motorer som har de invecklade slangsystemen för vevhusventen, alla XU motorer, minst.
Hans Hellström

Zkronk

Post by Zkronk »

Absolut första man gör för att ta reda på vart ifrån det läcker är väl att man gör en ordentlig motortvätt, och sedan kör en sväng med bilen och sedan inspekterar vart oljan kommer ifrån :?:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Zkronk wrote:Absolut första man gör för att ta reda på vart ifrån det läcker är väl att man gör en ordentlig motortvätt, och sedan kör en sväng med bilen och sedan inspekterar vart oljan kommer ifrån :?:

Om det råder oklarheter så brukar man väl göra det ja.
Hans Hellström

Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

hagermannen wrote:jag bor vid helsingborg trakten

Du kan få ett tips på mek om du vill, skicka pm isf.
Post Reply