R-Gubbe wrote:406_Jonathan wrote:R-Gubbe wrote:Kärvande klossar i oket. Kan vara en anledning det trycker snett helt enkelt. Du kan ju också ha fått något mellan skiva och kloss, men det brukar höras rätt bra.
Jag har inte lagt märke till att det hörts något konstigt därifrån. Kan fråga päronen sen eftersom det är dom som kör bilen oftast.
Men kan jag som nybörjare smörja upp och hoppas på att slitaget jämnas ut?
Det är nog svårt för att inte säga omöjligt. Ny skiva eller svarvning och nya klossar är det enda raka.
Såg att jag hade samma fenomen på en av mina 605:or på vänster bak. Blev väldigt fundersam.
Beläggen hade slitits ned något men skivorna var frächa sånär som på en liten kant i periferin och just en begynnande "liten fåra".
Jag har bytt belägg och nu trycker beläggen väldigt jämnt på skivan och skivan ser faktiskt betydligt bättre ut nu.
I ditt fall skulle jag, precis som R-gubbe, nog rekommendera nya skivor och belägg i alla fall innan det blir besiktningsdags.
Renoveringssatserna till oken är relitivt billiga och det är inte alls svårt att fixa det själv. Om du ska smörja upp kolvarna så är automatväxellådslolja att rekommendera, ej mineraloljor eller 5:56 o dyl.
För att i framtiden förhindra att oken kärvar så kan man borra ett hål, gänga och skruva i en smörjnippel. Gjorde så på en Audi jag hade men var noga med att se vart du borrar/gängar så att det inte blir fel. Kolvarna är ju lite snedskurna s a s så det gäller att hamna rätt. Alltså inte där hudrauloljan huserar.