bättre ljud i 406an...

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

bättre ljud i 406an...

Post by stirrah »

Hej

Skulle vilja ha bättre ljud i 406an...kan man byta högtalare till någon bättre rakt av eller måste man byta stereo också? Vad är det man förlorar när man sätter in en eftermarknadsstereo...ratt-spaken slutar fungera eller?

Ljudet är ju inte dåligt original, men vill ha lite mer...av allt :)
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Rattfjärren kan du få att fungera ihop med en eftermarknadsstereo om du lyckas hitta en adapter som passar med just den stereon.
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

både brl och mds säljer adapter till de flesta stereos.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

Okej...men det är alltså ingen idé att bara byta högtalare utan det är enheten som gäller?
Håkan Svensson

Post by Håkan Svensson »

vet inte hur det ser ut i 406an, men på min 306a så gjorde asfaltsmatta på ytterdörren och skumgummidämpning i innerdörren STORskillnad på ljudet, värt lägga pengar på när du endå har innerdörren nere.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

stirrah wrote:Okej...men det är alltså ingen idé att bara byta högtalare utan det är enheten som gäller?
Absolut nya högtalare till att börja med. Orginalarna brukar vara sunkiga papp-koner med underdimensionerade magneter. Både i framdörrarna och i hatthyllan.

Steg två är ny huvudenhet, eventuellt med extra slutsteg och sub.

Men första steget är högtalare.
Planerar du eventuell uppdatering med slutsteg eller starkare huvudenhet framigenom, stirra dig inte blind på högtalarnas verkningsgrad, utan välj istället högtalare som går lägre i frekvenserna och har måttlig impedans. Hellre 4-8 ohm än 2-3 ohm. Förstärkare distar generellt lättare på låg-ohmiga högtalare. Högtalare med lägre verkningsgrad brukar vara styvare i upphängningen, vilket i sin tur ger stramare och inte sladdrig eller rullande bumlig bas. Mer punch och mindre muller, renare toner.

När du sedan ska byta huvudenhet, väljer du en med bra DSP, där du kan lägga in parametriska filter: 406-kupén har ett par resonans-frekvenser som trasslar till ljudet, och får du rätsida på dem är det en riktigt bra bil för stereo.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

Oj, komplicerat det blev :) Jag har en kombi. Tips på högtalare?
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Jag satte i Sony eXplode 6,5-tum i framdörrarna, och Infinity Reference 6x9 i hatthyllan. Men Infinity-högtalarna är 2ohm som jag driver med ett JBL-slutsteg.

Rockford Fosgate har hyffsade högtalare, JBL också (har två st. GTO-10" i min sub-låda), samt DLS.
BRL säljer ett par Lanzar 7x10" men jag är osäker på om de passar i vanliga 6x9 monterings-hål. Hälsa på och fråga dem.

Det blir allt vanligare med 2ohms högtalare. Var försiktig med dessa, då äldre huvudenheter oftast inte är gjorda att driva sån last.

Förresten, har du högtalare i bakdörrarna?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
roban_2002

Post by roban_2002 »

i min förra bil (peugeot406 2.0 sv -97) bytte jag till dls 6,9 i hatthyllan.
(kommer ej ihåg modell) och pioneer 6,5 i framdörrar med separat diskant.
drev alla högtalare på steg och hade en liten 10" bas som jag drev på ett annat steg. huvudenhet var en JVC? nån billig modell! var riktigt bra ljud. även utan baslådan!
så man behöver inte mixtra så mycket för att få bra ljud.
Post Reply