idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

406_Jonathan wrote:Image
Image

Jag vet inte om det syns så tydligt på bilden men det är en djup fåra i mitten på skivan, precis mellan "innerpartiet" där skivan ser ut som den ska och "ytterpartiet" där belägget inte verkar ta...

Varför har det blivit så där?

Kan tillägga att skivorna bak byttes sept -07 och beläggen okt -08. Känns surt om man ska behöva byta det igen... Kan det ha fastnat en sten eller nåt? Eller finns det nåt rimligt fel som verkstaden gjort förra hösten?

Tror ni att de påpekar detta på besiktningen?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Skulle tro att de bara säger bra att veta om det där. Vi får nog skylla vägsaltet för det mesta av det där. Det går fort när det väl börjat. Ser det lika ut på bägge sidor så har du ju förmodligen jämn bromsverkan iaf.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
krille!

Post by krille! »

Benjamin wrote:
krille! wrote:Hur ser man skillnad på en metallisk och en keramisk katalysator?
Finns det någon uppenbar skillnad rent visuellt på innanmätet eller något annat?

Image

Innanmätet ser ut ungefär på det viset. Har själv kollat och jämfört en gång.

Jag förstår faktiskt inte vad det är jag tittar på i den bilden, ser ut som en explosion i något tv-spel samt en ljudvåg :?:

Kom dock på att jag kunde googla på respektive och såg där en hyfsat tydlig skillnad, så tack ändå :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

R-Gubbe wrote:Skulle tro att de bara säger bra att veta om det där. Vi får nog skylla vägsaltet för det mesta av det där. Det går fort när det väl börjat. Ser det lika ut på bägge sidor så har du ju förmodligen jämn bromsverkan iaf.
Tack för svaren jag fått. Men jag kan inte förstå hur klimat eller vägsalt kan gröpa ur en fåra runt om i mitten av skivan?
Området utanför fåran, mot ytterkanten, har ett väldigt vågigt slitage.
Slitaget innanför fåran, mot mitten, ser däremot helt normalt ut.

Förklara gärna :)

Vänster bak ser perfa ut.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Kärvande klossar i oket. Kan vara en anledning det trycker snett helt enkelt. Du kan ju också ha fått något mellan skiva och kloss, men det brukar höras rätt bra.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

R-Gubbe wrote:Kärvande klossar i oket. Kan vara en anledning det trycker snett helt enkelt. Du kan ju också ha fått något mellan skiva och kloss, men det brukar höras rätt bra.
Jag har inte lagt märke till att det hörts något konstigt därifrån. Kan fråga päronen sen eftersom det är dom som kör bilen oftast.
Men kan jag som nybörjare smörja upp och hoppas på att slitaget jämnas ut?
Nik

Post by Nik »

Alex wrote:
Nik wrote:
Alex wrote:Hur kommer det sig att man höjer trycket när man ska köra bana på standarddäck ifrån det normala, jämfört med att R-däck där man kör på ett betydligt lägre tryck?

Antagligen för att man inte ska riskera att kränga av däcket!

Men borde inte det gälla R-däcket då också, eller i ännu högre grad då det har ännu mer fäste?

R-däcket är styvt som attan i jämförelse, så det sitter där det sitter!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
TBJ

Post by TBJ »

Ja fått hjärnsläpp men min fråga är måste man ställa in framvagnen efter drivknuts byte?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TBJ wrote:Ja fått hjärnsläpp men min fråga är måste man ställa in framvagnen efter drivknuts byte?

Normalt sett ska det inte behövas.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

406_Jonathan wrote:
R-Gubbe wrote:Kärvande klossar i oket. Kan vara en anledning det trycker snett helt enkelt. Du kan ju också ha fått något mellan skiva och kloss, men det brukar höras rätt bra.
Jag har inte lagt märke till att det hörts något konstigt därifrån. Kan fråga päronen sen eftersom det är dom som kör bilen oftast.

Det är nog svårt för att inte säga omöjligt. Ny skiva eller svarvning och nya klossar är det enda raka.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

R-Gubbe wrote:
406_Jonathan wrote:

Det är nog svårt för att inte säga omöjligt. Ny skiva eller svarvning och nya klossar är det enda raka.

Såg att jag hade samma fenomen på en av mina 605:or på vänster bak. Blev väldigt fundersam.
Beläggen hade slitits ned något men skivorna var frächa sånär som på en liten kant i periferin och just en begynnande "liten fåra".

Jag har bytt belägg och nu trycker beläggen väldigt jämnt på skivan och skivan ser faktiskt betydligt bättre ut nu.

I ditt fall skulle jag, precis som R-gubbe, nog rekommendera nya skivor och belägg i alla fall innan det blir besiktningsdags.

Renoveringssatserna till oken är relitivt billiga och det är inte alls svårt att fixa det själv. Om du ska smörja upp kolvarna så är automatväxellådslolja att rekommendera, ej mineraloljor eller 5:56 o dyl.

För att i framtiden förhindra att oken kärvar så kan man borra ett hål, gänga och skruva i en smörjnippel. Gjorde så på en Audi jag hade men var noga med att se vart du borrar/gängar så att det inte blir fel. Kolvarna är ju lite snedskurna s a s så det gäller att hamna rätt. Alltså inte där hudrauloljan huserar.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

Kanske dum fråga...men den lilla "ståltråds"-fjädern som sitter på beläggen...vad gör den egentligen? fattar inte det, den sitter ju bara på belägget..verkar inte ha någon direkt funktion. Kanske jag som är trött?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

stirrah wrote:Kanske dum fråga...men den lilla "ståltråds"-fjädern som sitter på beläggen...vad gör den egentligen? fattar inte det, den sitter ju bara på belägget..verkar inte ha någon direkt funktion. Kanske jag som är trött?

Du menar den fjädern till bakre beläggen som följer med i monteringssatsen??

Den trycker mot beläggen s a s genom att övre "delarna av fjädern trycks ned med hjälp av styrpinnarna så fjäderns nedre del ligger hårt an mot beläggen.
De ska fungera som skrikdämpning så att beläggen inte ska vibrera och därmed inte ge upphov till att bromsarna gnisslar/skriker.
Captain Klutz
V_605

----------------
stirrah
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by stirrah »

Peugeot_605 wrote:
stirrah wrote:Kanske dum fråga...men den lilla "ståltråds"-fjädern som sitter på beläggen...vad gör den egentligen? fattar inte det, den sitter ju bara på belägget..verkar inte ha någon direkt funktion. Kanske jag som är trött?

Den trycker mot beläggen s a s genom att övre "delarna av fjädern trycks ned med hjälp av styrpinnarna så fjäderns nedre del ligger hårt an mot beläggen.
De ska fungera som skrikdämpning så att beläggen inte ska vibrera och därmed inte ge upphov till att bromsarna gnisslar/skriker.

Aha...tack för det =)
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

stirrah wrote:
Peugeot_605 wrote:

Aha...tack för det =)

PÅ en del belägg sitter det även fast en liten fjäderj*vel, främre oftast, de trycks ju ned verkar det som när man sätter tillbaka allt på plats efter ett byte. Ska dämpa det med men bäst är att även ha något dämpande bakom beläggen, det är ju där som det oftast börjar vibrera=skrika.

Så otroooligt irriterande alltså. :evil:

Image
Captain Klutz
V_605

----------------
Benjamin

Post by Benjamin »

Är det någon som vet om det går att få tag i kolvarna till bakre Girling oken de som P-bromsen också verkar på?

Repsats finns ju men när kromet är skadat och rosten fått fäste vore det inte dumt att byta kolv när man renoverar.

EDIT: En till fråga från mig.

Kommer byta ut bromsvätskan i min 405:a i samband med en massa bromsdetaljsbyten i höst.
Hur mycket kan det tänkas behövas i ett helt system? 1liter? 1,5liter?
Kommer köra på Motul RBF600 i fortsättningen.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Fimpen

Post by Fimpen »

Jag har en Peugeot 206 SPORT 1,6 5D -06. Har letat överallt efter knappen som man tar bort anti-spinnen med. Men hittar inte den! Den sitter inte bredvid eller under ratten. Som den gör på vissa andra. Så vart är den?
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Fimpen wrote:Jag har en Peugeot 206 SPORT 1,6 5D -06. Har letat överallt efter knappen som man tar bort anti-spinnen med. Men hittar inte den! Den sitter inte bredvid eller under ratten. Som den gör på vissa andra. Så vart är den?

Kanske inte går att stänga av, det gör det inte på min 307a.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Volvo Suger wrote:
Fimpen wrote:Jag har en Peugeot 206 SPORT 1,6 5D -06. Har letat överallt efter knappen som man tar bort anti-spinnen med. Men hittar inte den! Den sitter inte bredvid eller under ratten. Som den gör på vissa andra. Så vart är den?

Kanske inte går att stänga av, det gör det inte på min 307a.

Samma på min 406.
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Benjamin wrote: .....

Kommer byta ut bromsvätskan i min 405:a i samband med en massa bromsdetaljsbyten i höst.
Hur mycket kan det tänkas behövas i ett helt system? 1liter? 1,5liter?
Kommer köra på Motul RBF600 i fortsättningen.
En liter räcker bra om man inte sköljer onödigt mycket.
EN 14497
Post Reply