Klockande ljud från bakvagnen - 306GTI
Klockande ljud från bakvagnen - 306GTI
Väcker min gamla tråd istället för att skapa en ny.
Jag har inte fått bukt med problemet med bakvagnen ännu.
Har helt enkelt gett f*n i det.
Men idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden och dom sa att det enda som gäller är att byta hela bakaxeln..
Pga att det glappade i torsionsstavarna..
Verkar detta vettigt eller?
3 papp för en beg bakaxel på skroten är inget jag känner för att lägga ut.
Dom kunde inte se något annat glapp hur som helst.
_____
När jag bromsar in hårt så klockar det ganska rejält från höger bak låter det som. Samma sak när jag åker över tex en trottoarkant.. Men över farthinder hör jag nästan aldrig det där ljudet.
Bilen överlag känns väldigt stum bak.. Vet inte hur dom ska vara bak men.
Jag har hissat upp bilen och tittat fall nåt satt löst, men allting ser ut att vara i sin ordning..
Kan det vara en stötdämpare eller vad kan det vara ??
Det nästan smäller där bak ibland, lite småklockande titt som tätt men ibland blir det en rejäl smäll.. Framförallt när jag åker över en trotoarkant.
Men idag fick jag tillbaka bilen från verkstaden och dom sa att det enda som gäller är att byta hela bakaxeln..
_____
När jag bromsar in hårt så klockar det ganska rejält från höger bak låter det som. Samma sak när jag åker över tex en trottoarkant.. Men över farthinder hör jag nästan aldrig det där ljudet.
Jag har hissat upp bilen och tittat fall nåt satt löst, men allting ser ut att vara i sin ordning..
Det nästan smäller där bak ibland, lite småklockande titt som tätt men ibland blir det en rejäl smäll.. Framförallt när jag åker över en trotoarkant.
Last edited by ulf on Wed Sep 02, 2009 16:01, edited 1 time in total.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Re: Klockande ljud från bakvagnen - 306GTI
ulf wrote:När jag bromsar in hårt så klockar det ganska rejält från höger bak låter det som. Samma sak när jag åker över tex en trottoarkant.. Men över farthinder hör jag nästan aldrig det där ljudet.
främre(bakre) bussning, kostar 1080kr på peugeot,byt bägge när du ändå byter.
Re: Klockande ljud från bakvagnen - 306GTI
Team_Hink_Racing wrote:främre(bakre) bussning, kostar 1080kr på peugeot,byt bägge när du ändå byter.
Hmm du låter ganska säker på att det är det felet ??
Lite dyrt att chansa på att köpa två sånna fall det är stötdämparen eller något annat..
Det har föresten blivit värre nu, det blir nästan i varje gupp och framförallt i vänstersvängar.. Jag är 99% säker på att ljudet kommer vänster bak, så mycket vet jag.. Och som sagt, när jag bromsar låter det väldigt mycket..
- Mozzarella
Garanterat de främre bakvagnsbussningarna som nämnts innan. Fast jag tror jag såg såna bussningar på antingen Meca eller nån annan för 750:- st. Fanns inte där då jag letade bussningar förut så jag bytte hela axeln,visserligen av andra skäl och blev det tyst. Kan säga att den gamla bussningen var duktigt slut. Ljudet uppstår när bakvagnen fjädrar ut som i hål,vid broms och ojämnväg.
Citroen Jumpy -98
Mozzarella wrote:Garanterat de främre bakvagnsbussningarna som nämnts innan. Fast jag tror jag såg såna bussningar på antingen Meca eller nån annan för 750:- st. Fanns inte där då jag letade bussningar förut så jag bytte hela axeln,visserligen av andra skäl och blev det tyst. Kan säga att den gamla bussningen var duktigt slut. Ljudet uppstår när bakvagnen fjädrar ut som i hål,vid broms och ojämnväg.
Finns det något sätt att kolla om det verkligen är det felet ? Förutom att skruva iser hela skiten alltså
Alltså om jag hissar upp och gör något. Är inte så bra på sånt där, och är inte direkt rik.. Så vore bra att veta helt säkert innan jag beställer något..
- Andreas Bystedt
- Mozzarella
ulf wrote:Finns det något sätt att kolla om det verkligen är det felet ? Förutom att skruva iser hela skiten alltså
Alltså om jag hissar upp och gör något. Är inte så bra på sånt där, och är inte direkt rik.. Så vore bra att veta helt säkert innan jag beställer något..
Jo det borde gå att se om du stläller bilen på pallbockar, tar av hjulet på ena sidan samt har en domkraftt som du hissar upp och ner bärarmen med. Då borde du se om axeln "halkar" ner ovanligt mycket. Det kan vara svårt att bedöma hur mkt som räknas som normalt, men om bussningen är dålig så ser det nästan ut som om axeln inte sitter fast i just den bussningen.
De syns i bilden med de dubbla bultarna. Dock tror jag att man måste plocka ner axeln för att byta dem.
Citroen Jumpy -98
Mozzarella: Tackar för tipset.. Ska testa det du sa och se om jag märker något.
Att plocka ner bakaxel låter jobbigt..
Då gör jag som Andreas Bystedt säger och åker till S-Bil så får dom göra jobbet..
Andreas du verkar ha koll på hfs, det är en Bystedt från hällefors som ägt min gamla 405mi16. Det råkar inte av en händelse vara du??
Då gör jag som Andreas Bystedt säger och åker till S-Bil så får dom göra jobbet..
Andreas du verkar ha koll på hfs, det är en Bystedt från hällefors som ägt min gamla 405mi16. Det råkar inte av en händelse vara du??
- Andreas Bystedt
ulf wrote:Mozzarella: Tackar för tipset.. Ska testa det du sa och se om jag märker något.
Kan vara jag då jag ägde en för 10 år sen ca, den var en fining med skinn och rubbet. men Sjöwall körde väl skiten ur den sen, hehe
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Andreas Bystedt wrote:Kan vara jag då jag ägde en för 10 år sen ca, den var en fining med skinn och rubbet. men Sjöwall körde väl skiten ur den sen, hehe
Haha jo då var det ju din jag hade!!
Jag ägde bilen i 7 år.. Otroligt bra och stabil bil måste jag säga..
Och nja Sjövall körde väldigt lungt så det var ingen risk
När jag sålde den hade den gått prick 18 tusen, och var i bra skick fortfarande. Fick 13 för den.. Den gick som en klocka
- Andreas Bystedt
ulf wrote:
Haha jo då var det ju din jag hade!!
Jag ägde bilen i 7 år.. Otroligt bra och stabil bil måste jag säga..
Och nja Sjövall körde väldigt lungt så det var ingen risk
När jag sålde den hade den gått prick 18 tusen, och var i bra skick fortfarande. Fick 13 för den.. Den gick som en klocka
Bara 18? Då körde du inte myckt med den, för den hade väl gått 11000 eller mer när jag sålde den.
Fd. Medlem nr 527
*RIP* Citroen ZX
*RIP* Citroen ZX
Andreas Bystedt wrote:Bara 18? Då körde du inte myckt med den, för den hade väl gått 11000 eller mer när jag sålde den.
Sjövall åkte aldrig bil, för han pluggade ju i Göteborg, därför han sålde den.. Jag åkte väl typ tusen mil om året
Så 18 tusen för en -89 är ju inte så farligt.. Den går många år till den gamla pärlan
Lite kul att stöta på dig här, för jag har bara hört efternamnet men det slog mig att det kan vara du!
Väcker min gamla tråd istället för att skapa en ny.