307 - lacken som försvann...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Cajsa

307 - lacken som försvann...

Post by Cajsa »

Ja jag vet, min bil är sex år gammal och räknas tydligen till veteranerna men i mina ögon så är den ny om man jämför med förra bilen som var 12 år när jag sålde den i våras.

Men herregud, vad är det för lack? :shock: Eller rättare sagt, vart f-n är lacken? Har de lackat en gång och sen hoppat allt vad klarlack heter?
Tro mig, jag kan nysa bort lacken. Räcker att man tittar på den så kommer den vita vackra underlacken fram. Lovely...inte direkt.

Har hört att detta är något som biltillverkarna snålar på nu för tiden men detta är nästan löjligt. Funderar på att lämna in den hos Ditec för att kunna rädda det som finns kvar av lacken idag. Är det en god idé tro? ;)
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Peggamannen

Post by Peggamannen »

Numer använder man sig av miljömässiga lacker på bilarna...
Möljövänligt = Skitkassa lacker...

Färgen är vattenbaserad och har då sämre egenskaper... Typ vidhäftningsförmåga = Noll...
Så när det regnar kan du gråta... "Skojja" :lol:

Ditec ? Allt hänger väl på hur mycke lack som redan är borta...
Om det är en del så är nog en omlackning enda sättet att ge nöjt resultat med...

Lacka är dyrt så räkna med att tusenlapparna flyger sin kos...
Nästa sommars semesterkassa går lätt åt...

Hel-lackering av en bil kan kosta mellan 10.000-20.000 beroende på vem som gör jobbet... Svart eller vitt = Kvitto eller inte... :)

Lacksläpp på en sex år gammal bil är inge kul...
Har du kollat garantier ?
Försäkringsbolag Etc ?

Finns bilar där lacken släppt redan första året som ny bil...
Dessutom har lackproblemen uppmärksammats i Tv av B.la Plus med sverker eller vad han heter...

Alternativet är att köpa militärfärg på ÖB och lacka själv...
Kammofärgat är asgrymt... :D
Peugeot 205 Monte Carlo... -92
Peugeot 205 Gti... -89 Med vinge på G... =)
Peugeot 205 Cti... -87
Peugeot 205 Cti... -88
Peugeot 205 Cti... -89
Peugeot 405 Mi16... -89
Peugeot 406 Td Combi... -97
Peugeot 406 Td Sedan... -97

Om det är fel på nått så va inte säker på att de går att åtgärda... Ibland är felet fel i felet...
Cajsa

Post by Cajsa »

Var nog lite otydlig. Jag har inte lacksläpp på det viset som jag kallar lacksläpp men det lacken känns ju som damm. Kan inte ta i bilen förrän det blir en repa ju... :(

Och jag tänker inte omlackera bilen. Om jag kände för att pumpa in 10000-tals kronor på min bil hade jag behållt bilen jag hade förut.
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Cajsa wrote: Jag har inte lacksläpp på det viset som jag kallar lacksläpp men det lacken känns ju som damm. Kan inte ta i bilen förrän det blir en repa ju... :(

Det där låter ju skumt iofsig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Andreas R

Post by Andreas R »

Cajsa wrote:Var nog lite otydlig. Jag har inte lacksläpp på det viset som jag kallar lacksläpp men det lacken känns ju som damm. Kan inte ta i bilen förrän det blir en repa ju... :(

Och jag tänker inte omlackera bilen. Om jag kände för att pumpa in 10000-tals kronor på min bil hade jag behållt bilen jag hade förut.

Lackerna på Peugeot är mycket sämre än tex tyska bilar. Tunna lager och hårda lackytor som inte är lika lättjobbade som tex VW. Jag tycker absolut att du ska satsa på ett lackskydd för att få bort lagren som skapas på lacken och jag kan garantera att du kommer få en annan lackfinish efteråt. Men se upp, vissa firmor vet inte vad de gör eller så har de undermåliga produkter. Den bilvårdskedja som kanske har mest kända namnet varnar sina kunder för att använda avfettning, ja du läser rätt, för då försvinner lackskyddet.

/Andreas
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Vi borde göra en tråd om dom dåliga grejerna med peugeot, Då går den nog lätt om skitsnack tråden. :wink:
Last edited by Decimal on Thu Sep 03, 2009 11:24, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Bilder?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Cajsa

Post by Cajsa »

406_Jonathan wrote:Bilder?

Har inga bilder tyvärr och ingen kamera heller.

Kan det ha med färgen att göra? Vet inte vad den blåa färgen jag har heter men farsan hade en 406 med samma färg och den var extremt repkänslig och drog dessutom till sig folk som gillade att repa bilar..
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Cajsa

Post by Cajsa »

Decimal wrote:Vi borde göra en tråd om dom dåliga grejerna med peugeot, Då går den nog lätt om skitsnack tråden. :wink:

Alla märken har sina barnsjukdomar. Inget konstigt med det. Tycker bara att jag har hittat lite väl många på extremt kort tid. Dock så gillar jag bilen. Trots avsaknad av turbo... :lol:
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Är lacken gammal så blir den mjukare. Tycker du ska söka upp en erkänd bilrekondfirma, typ mr cap, ditech eller dyl och visa bilen samt få en offert.
Några tusen brukar det kosta.

De är ju experter och vet iallafall vad som är fel.

Alternativet är att ställa sej själv några timmar med en polermaskin.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Cajsa

Post by Cajsa »

Jo som jag skrev i mitt första inlägg så funderar jag på Ditec. Har hört mig för redan och fått ett pris. Inte gratis men kan jag stoppa bilen från att bli vit istället för blå så är det värt det. :)
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Andreas R

Post by Andreas R »

Cajsa wrote:Jo som jag skrev i mitt första inlägg så funderar jag på Ditec. Har hört mig för redan och fått ett pris. Inte gratis men kan jag stoppa bilen från att bli vit istället för blå så är det värt det. :)

Kom bara ihåg att "Herr Keps" är just den firma jag nämnde med icke avfettningståligt medel.

/Andreas
Cajsa

Post by Cajsa »

Andreas R wrote:
Cajsa wrote:Jo som jag skrev i mitt första inlägg så funderar jag på Ditec. Har hört mig för redan och fått ett pris. Inte gratis men kan jag stoppa bilen från att bli vit istället för blå så är det värt det. :)

Kom bara ihåg att "Herr Keps" är just den firma jag nämnde med icke avfettningståligt medel.

/Andreas

Hade inte tänkt att uppsöka den firman men tack för infon. :)
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
Post Reply