Det är snart dags att besiktiga peggan, en 205 GTI-89.
Mitt problem är att det inte kommer någon spolarvätska när jag drar "pinnen" vid ratten innåt som man ska. Det kommer inte heller något ljud från motorn så min fråga är, är min spolarvätskemotor sönder? Bör jag köpa en helt ny eller en begagnad? Ca Pris?
På min 605 sticker motorn in i ett hål i spolarvätskebeållaren. Den går att dra rätt ut och man kan pillar isär den, även om det inte är tänkt så. Jag lyckades smörja upp motorn för några år sedan då den fastnat åsså petade jag lite ordning bland kol och sådant med en tång. Hela motorn är utpräglat "cheap" om man säger så. Men den har faktiskt funkat sedan dess. Du har antagligen ungefär samma junk på din bil.
tror det är samma motor/pump även till strålkastarspolare och bakspolare på 205 . Nån av dom pumparna kanske funkar? prova att byta runt, samt även köra direkt på batteriet så ser du om pumpen du provar med är hel
205 / 309 / 406 / ZX
Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Spolarpumpen till bakrutan är samma som till torkarna. Strålkastarspolarmotorn har betydligt högre tryck.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Njae det var väl inte riktigt så jag menade. Utan att pumparna är lika fram och bak. Men strålkastarspolarpumpen är kraftigare. Så ta pumpen från bak och sätt fram. förutsatt att det spolar bak så inte den pumpen också är trasig. Mät vad du har för spänning på kontakten till pumpen när du spolar. Har du inget där så lär ju felet ligga någon annanstans än i pumpen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Hade elglapp nyss till motorn för vindrutan, men strålkastarspolarna fungerade fortfarande.
Jag trodde min motor/pump var sönder så jag köpte en på skroten för 80 spänn, men eftersom det var elfel har jag nu två.
Kan skicka en av dem till dig om din visar sig vara sönder för en 50lapp eller ngt.
Men innan du slänger iväg onödiga pengar testa din med en separat elkälla så ditt kablage inte är sönder som det visade sig vara på min bil!