Keramisk kat vs. metallisk sportkat

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
406_Jonathan

Keramisk kat vs. metallisk sportkat

Post by 406_Jonathan »

Nu är det så att verkstaden säger att min katalysator är kass på min 406 2,0 -96. Det har låtit lite illa ett tag (skorrande) från avgassystemet men jag har inte vetat vad det är exakt. Nu så har verkstaden kollat avgasvärdena och de var tydligen för höga också, har inte fått exakta uppgifter. De verkade övertygade om att katten är orsaken till både ljudet och avgasvärdena.

Den 29:onde oktober (torsdag om 1½ vecka) ska bilen in på besiktningen så ska väl byta innan dess (inte jag men verkstaden). Det jag fungerar på är alltså om det är värt merkosnaden för en metallisk sportkat?

1000-1100 kostar en universal "vanlig" på Smålands motor.

1600+frakt kostar en sportkat på katalysatorteknik.se (http://www.katalysatorteknik.com/index.php?_a=viewProd&productId=48) Jag antar att denna är metallisk, eller har jag fel?

Då får jag alltså en extrakostnad på ca 700 kronor. Vad får jag för det?
*Bättre flöde
*Hållbarare katt

Ja, okey. Men kommer jag märka av det bättre flödet tror ni? Har som sagt en 2,0 på 132 hk. Någon hästkraft om jag har tur? Blir det lite ljudskillnad kanske?

Att den ska tåla mer är ju bra, men på en originalbil som knappast har problem med fartgupp kanske det är onödigt? Tanken är ju i och för sig att jag ska behålla bilen ett par, tre år så man lär ju ångra sig om man snålar lite och den sedan ger sig...

Nå, vad säger folket?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Röstar för metallisk, dom tål mer stryk. Lite bättre flödar dom, men knappast så det gör skillnad på en sådan bil. Det är först vid högre effektuttag och i synnerhet med turbo då man vill ha så lågt mottryck som möjligt det är lönsamt effektmässigt.

Biltema har metallisk sportkat också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

TheDagger wrote:Biltema har metallisk sportkat också.

Har sett det, men tyvärr ligger närmsta Biltema typ 15 mil bort...
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jag köpte min förra sportkatalysator på Katalysatorteknik, jag hade mätt upp vilka dimentioner det var på rören före och efter, sen anpassade de anslutningarna så det passade rakt av.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

köp originaltypen, varför skall du ha något annat på den bilen och den motorn?
du kommer själv inte märka någon skillnad, förrutom i plånboken.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Antagligen så kommer jag väl inte märka av det bättre flödet och att den håller bättre kommer jag troligtvis inte ha nytta av heller under de åren jag planerar att behålla den. Ska bestämma mig i eftermiddag och lutar klart åt den billigare varianten... :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

406_Jonathan wrote:Antagligen så kommer jag väl inte märka av det bättre flödet och att den håller bättre kommer jag troligtvis inte ha nytta av heller under de åren jag planerar att behålla den. Ska bestämma mig i eftermiddag och lutar klart åt den billigare varianten... :)

Den stora skillnaden är som sagt hållbarheten. Får du nåt vajsing på motorstyrningen så motorn blir sur och det hamnar massa soppa i katen så är det hejdå med en keramisk men en metallisk klarar det.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

TheDagger wrote:
406_Jonathan wrote:Antagligen så kommer jag väl inte märka av det bättre flödet och att den håller bättre kommer jag troligtvis inte ha nytta av heller under de åren jag planerar att behålla den. Ska bestämma mig i eftermiddag och lutar klart åt den billigare varianten... :)

Den stora skillnaden är som sagt hållbarheten. Får du nåt vajsing på motorstyrningen så motorn blir sur och det hamnar massa soppa i katen så är det hejdå med en keramisk men en metallisk klarar det.

Okey. Nu är det bestämt att den ska in på tisdag, blev en keramisk.
Han trodde att arbetet skulle landa på 1500-2000, utan kostanden för katten alltså. Tycker det låter mycket, eller är det så mycket jobb? Kapa och svetsa lite? :?
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

406_Jonathan wrote:
TheDagger wrote:

Han trodde att arbetet skulle landa på 1500-2000, utan kostanden för katten alltså. Tycker det låter mycket, eller är det så mycket jobb? Kapa och svetsa lite? :?

Alldeles för dyrt!

För dom pengarna fick jag ett custombyggt extraktor (2500)
Har du ingen polare som är mekaniker eller kan svetsa?
Du kan nog lösa det själv med avgasklämmar tror jag.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peder_306Dimma wrote:
406_Jonathan wrote:
TheDagger wrote:

Alldeles för dyrt!

För dom pengarna fick jag ett custombyggt extraktor (2500)
Har du ingen polare som är mekaniker eller kan svetsa?
Du kan nog lösa det själv med avgasklämmar tror jag.

Det får man dessvärre räkna med på en verkstad, springer lätt iväg 2-3 timmar för att passa ihop grejerna bra så det ligger rätt under bilen. Är inte stora marginaler på moderna bilar. Sen måste röret ner, går inte att helsvetsa ovansidan annars. Klämmor suger, svårt att få 100% tätt.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

låter som okej pris.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Katten är bytt (keramisk) och bilen besiktad. Bytet gick på nästan 3500. Katten kostade runt 1100 och resten gick till arbetet och nån klämma med mera. Lite mycket pengar tycker jag men jag fick ändå 20% rabatt på arbetet... Bakom katten var det svetsat och framför satt nån klämma.

Alltså godkändes avgasvärdena på besiktningen idag. Men det låter lite som om det läcker nånstans från avgassystemet. Man hör ingenting om man kopplar och varvar men när man accelererar (belastar) så hörs det. Det låter framifrån i mitten så framför katten skulle jag tro. Accar man med rutorna nere hörs det mycket väl.

Jag har pratat med Peugeot i Emmaboda som bytte det och han tycker att iom att avgasvärdena är ok så borde det inte läcka. Hade det låtit lite dovt och snyggt så hade det ju inte gjort något men nu låter bilen bara illa, nästan ett "fladdrande" ljud. Nåja, vi får väl se vad som händer...
pät

Post by pät »

Om det är vid klämman det läcker så kan det med tiden täppa igen så det blir tätt. Sot is the shit. 8) Om man vill vara lite lat förstås.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Post Reply