värmepaket 307sw läckage??
värmepaket 307sw läckage??
Har lite funderingar eftersom det fortfarande försvinner kylarvätska och har bytt kylare då den läkte.
försvinner fortfarande på vätskenivån och är inget i oljan eller så.
Börjar nu fundera om värmepaketet läker.
har 2 gånger tagit upp mattan på golvet då det varit plaskblött... visst är det snö å skit men endå inte troligt att de ska bli så jevulst.
Bubblar då det är kallt ute låter som det är från instrumenpanelen.. vilket är bara just då man startar bilen och fläkten slår igång..
kan de va så att de läker från paketet så det hamna på golvet på förar sidan ?
försökt hitta nån beskrivning hur paketen sitter men hittar inget..
försvinner fortfarande på vätskenivån och är inget i oljan eller så.
Börjar nu fundera om värmepaketet läker.
har 2 gånger tagit upp mattan på golvet då det varit plaskblött... visst är det snö å skit men endå inte troligt att de ska bli så jevulst.
Bubblar då det är kallt ute låter som det är från instrumenpanelen.. vilket är bara just då man startar bilen och fläkten slår igång..
kan de va så att de läker från paketet så det hamna på golvet på förar sidan ?
försökt hitta nån beskrivning hur paketen sitter men hittar inget..
Läcker det så mycket så lär det ju bli imma i bilen också. Glykolen lämnar en äckligt fet hinna på rutorna. Smaka på det som är från golvet smakar det sött så är det glykol i det. och nu menar jag inte att du ska dricka av det utan doppa ner fingret och sedan sätter du bara tungspetsen på fingret. Är det glykol i så känns det direkt.
Angående hur du tar bort det så är det gissningsvis även på 306 att du tar ut elementet åt vänster nere vid pedalerna.
Angående hur du tar bort det så är det gissningsvis även på 306 att du tar ut elementet åt vänster nere vid pedalerna.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
-
Q Ball Racing
vad är det för motor du har i bilen???.
är det den nyare 2.0 liters motorn så har du en "styrd" termostat, vkilket innebär att motorn jobbar med en temperatur på 105-110 grader även det står 90 på temp mätaren.
detta innebär att det är ett ganska bra övertryck i kylsystemet (mer än vanligt) och det är vanligt på denna motorn att det försvinner kylvätska, det läcker genom topplocks packningen in i cylindrarna och försvinner sen "förbrännt" ut genom avgasröret.
så för att få stopp på detta problem så är det byte av topplockspackning som gäller.
detta är det mest troliga då 9 bilar av 10 med den nya 2.0 motorn har detta problem.
har du dock ej den nya 2.0 motorn så är det troligen ej detta problem.
den äldre motorn har mycket problem med vattenpumpar som läcker= kammremsbyte plus vatten pump.
skriv gärna tillbaka med vilken motor du har. dom jag skrivit om här är bensin motorer och det vanligaste som är på dessa.
är det den nyare 2.0 liters motorn så har du en "styrd" termostat, vkilket innebär att motorn jobbar med en temperatur på 105-110 grader även det står 90 på temp mätaren.
detta innebär att det är ett ganska bra övertryck i kylsystemet (mer än vanligt) och det är vanligt på denna motorn att det försvinner kylvätska, det läcker genom topplocks packningen in i cylindrarna och försvinner sen "förbrännt" ut genom avgasröret.
så för att få stopp på detta problem så är det byte av topplockspackning som gäller.
detta är det mest troliga då 9 bilar av 10 med den nya 2.0 motorn har detta problem.
har du dock ej den nya 2.0 motorn så är det troligen ej detta problem.
den äldre motorn har mycket problem med vattenpumpar som läcker= kammremsbyte plus vatten pump.
skriv gärna tillbaka med vilken motor du har. dom jag skrivit om här är bensin motorer och det vanligaste som är på dessa.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
-
Q Ball Racing
`Tjarniz wrote:okej tack för svaret..
har en 1,6L ..
börja bli dags för kamremsbyte då bilen gått 13000 mil nu .. kollat i papperna då den bytes sist..
har funderat att det kan va vattenpumpen det sitter i..
finns det nått direkt bra sätt att se om det är den som är boven ?
//Sara
1.6 bensin motorerna är det vanligt med läckage från kylaren. kolla i nederkant på kylaren så ser du säkert att det är blött/fuktigt där. kolla på den sidan som är mot motorn. behöver inte lossa något utan bara lyfta huven och lys med ficklampa ner.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Re: värmepaket 307sw läckage??
Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
-
Q Ball Racing
ala wrote:Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
menar du att kylarna är bytta på garanti så är dom bara bytta om garanti var kvar på bilen när kylaren gick sönder. annars så fick kund betala själv när det gick sönder.
det var aldrig kampanj på kylarna.
kylarna på 1,6 motorn är "klena"och man får byta dom betydligt oftare än på andra bilar/modeller. dock är 2,0 motorns kylare bättre.
Q Ball Racing wrote:ala wrote:Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
menar du att kylarna är bytta på garanti så är dom bara bytta om garanti var kvar på bilen när kylaren gick sönder. annars så fick kund betala själv när det gick sönder.
kylarna på 1,6 motorn är "klena"och man får byta dom betydligt oftare än på andra bilar/modeller. dock är 2,0 motorns kylare bättre.
Tror han menar att det första som står i ursprungsinlägget är att kylaren är bytt för den läckte.
Claes B wrote:Q Ball Racing wrote:ala wrote:Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
Tror han menar att det första som står i ursprungsinlägget är att kylaren är bytt för den läckte.
Precis så!
-
Q Ball Racing
ala wrote:Claes B wrote:Q Ball Racing wrote:ala wrote:Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
Precis så!
aha, då fattar jag. men tipset är att kolla den ändå, som jag skrev innan så är det vanligt att dom går sönder ofta. så enkelt och snabbt att kolla. hoppas trådskaparen hittar läckaget snabbt. erbjuder mig att kolla upp läckaget om trådskaparen är i närheten av ljungby någon gång.
Q Ball Racing wrote:ala wrote:Är väl bytt om jag förstått det hela rätt
jo dom verka inte särskilt bra.
med tanke på att jag har en 03a och är andra gången den byts.. jag och förra ägaren har bytt den
varför skriver alltid alla han
Tjarniz wrote:jo dom verka inte särskilt bra.
med tanke på att jag har en 03a och är andra gången den byts.. jag och förra ägaren har bytt den![]()
varför skriver alltid alla hanjag är faktiskt en HON ;P mobbing hehe
Gulliga lilla tjeeerniz ja jag vet att du är en hon iaf... Du verkar inte vara inloggad på msn nu så jag gör väl ett försök här.
om du har läckage i värmepaketet så har du imma i form av kletig film på rutan, typ som när man har haft sex i bilen... =)
dessutom luktar det glykol, det går inte att missa om man misstänker det.
Bubblet som låter när du startar bilen beror på att du har luft i systemet, det kan bero på att det antingen är dåligt luftat eller att systemet får in luft medans det släpper ut vatten. Lär vara någon dålig koppling/slang eller tätning vid vattenpump, termostat lr liknande. Checka kopplingar.
Har du tillgång till varmt garage fortfarande? så kör in den, låt allt torka å kolla igenom alla slangar.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:
om du har läckage i värmepaketet så har du imma i form av kletig film på rutan, typ som när man har haft sex i bilen... =)
Måste du skotta på rutorna då? =/
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Dart wrote:Jaaacob wrote:
Måste du skotta på rutorna då? =/
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Tjarniz wrote:jo dom verka inte särskilt bra.
med tanke på att jag har en 03a och är andra gången den byts.. jag och förra ägaren har bytt den![]()
varför skriver alltid alla hanjag är faktiskt en HON ;P mobbing hehe
Gulliga lilla tjeeerniz ja jag vet att du är en hon iaf... Du verkar inte vara inloggad på msn nu så jag gör väl ett försök här.
dessutom luktar det glykol, det går inte att missa om man misstänker det.
Bubblet som låter när du startar bilen beror på att du har luft i systemet, det kan bero på att det antingen är dåligt luftat eller att systemet får in luft medans det släpper ut vatten. Lär vara någon dålig koppling/slang eller tätning vid vattenpump, termostat lr liknande. Checka kopplingar.
Har du tillgång till varmt garage fortfarande? så kör in den, låt allt torka å kolla igenom alla slangar.
såg att du skrivit
jo den har stått inne i några dagar nu ha tvättat å donat me den.. bla rivit upp golvet igen på skiten..
ja såg en av de övre slangarna te kylarna då jag va ner i garaget nyss att den va lite vitt på..
vilken färg bli glykolen på slangar osv?:)