Orginal larm 307 SW

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Skall finnas hos DEFA.. Tror dock inte att det är offentliga papper, endast för bilvärkstäder och övrigt löst folk.
Rina

Post by Rina »

:shock: hoppas det går att få tag på annanstans...
Peg 307 SW
Kristian

Post by Kristian »

dado wrote:Förstår inte riktigt, menar du om det finns larm installerat från början eller?

Vid bilköpet kan man visserligen beställa ett fabriksmonterat larm, men då detta larmet inte är godkänt av försäkringsbolagen (vilket medför ingen minskning/eliminering av självrisken) är det ingen som beställer ett sådant.

Det finns heller ingenting förberett för larminstallation utan det är bara att kavla upp armarna, läsa kopplingsschemat och köra...

Vad jag minns så införde Peugeot aldrig tillvalet orginallarm på 307 i Sverige. Åtminstonne inte när jag skulle köpa. Motiveringen från handlaren var just denna, att det inte var godkänt av SSF och därför var det ingen som ville ha det. Detsamma verkar gälla 207, 308 m.fl men 407 och 607 gick det välja till av någon märklig anledning.

Det här med självriskeliminering är hos flera försäkringsbolag borttaget numera, så ett tips om man monterar larm av den anledningen att man vill slippa självrisken så bör man kolla det i villkoret innan man monterar :)
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

307cc med RC motorn hade något jävla original-larm. Gick inte att montera Defa i, vart konflikt ;)
Kristian

Post by Kristian »

goopin wrote:307cc med RC motorn hade något jävla original-larm. Gick inte att montera Defa i, vart konflikt ;)

Märkligt, fransmän..

Det var något krux med 207an i början med. både Defa och Cargard krånglade som f*n ett tag. Hade ett Cargard T70C på min 207a. Ibland gick larmet inte att stänga av när det satte igång utan det bara fortsatte och fortsatte. Då fick man starta bilen och köra runt i 20-30 sek med tjutande larm innan det slutade. Ibland kunde indikeringslampan börja blinka blått medans man körde med, riktigt spännande :)
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Tackar vet jag rattkrycka ;)
Rina

Post by Rina »

låter inte så lovande att få det att fungera :?
någon som har ett fungerande Defa larm på sin bil?
Peg 307 SW
Alto

Post by Alto »

Rina wrote:låter inte så lovande att få det att fungera :?

tjena, jag har ett fungerande defa larm i min 405a,

stal det från reservdelsbilen pappa hämtade hem, tror f*n jag va 16 när jag satte i det :lol: men det funkade bra tills jag slarvade bort nyckeln, sen blev det lite svårare att stänga av...

hade det pga fjärrlåset, inte försäkringen. hittade för övrigt en gammal fjärr under baksätet på reservdelsbilen, peugeot verkstan ville bara ha 450:- för att koppla det till min huvudenhet (jag har ingen nödkod eller nått, verkar krångligt att få det att funka)

larmet är ett Defa 700x, så det är inte direkt årets modell :P.
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
JGS

Post by JGS »

Köpte du psa kablage? Mycket enklare att montera. Sen finns det ingen hål i torpedvägen.MVH
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Alto wrote:

tjena, jag har ett fungerande defa larm i min 405a,

stal det från reservdelsbilen pappa hämtade hem, tror f*n jag va 16 när jag satte i det :lol: men det funkade bra tills jag slarvade bort nyckeln, sen blev det lite svårare att stänga av...

hade det pga fjärrlåset, inte försäkringen. hittade för övrigt en gammal fjärr under baksätet på reservdelsbilen, peugeot verkstan ville bara ha 450:- för att koppla det till min huvudenhet (jag har ingen nödkod eller nått, verkar krångligt att få det att funka)

larmet är ett Defa 700x, så det är inte direkt årets modell :P.

Går att få fram nödkoden om du vill. Den består av ett antal "A" och "B".
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Alto »

Kordon wrote:

jo, jag vet :P läste lite om det på nått annat ställe. men tror att 450kr kommer vara värt det. ingen storsumma direkt.

sen så vet jag ju inte om fjärren är pajj eller något i den stilen, har för mig att jag försökte koppla den en gång, desvärre mindre lyckat :oops:
-1990 405 Mi16 *2.5" från katten, mocca/antracit stolar, tonade baklampor, och lite bucklor här och där ;P
-2010 Warp Longboard *Elmotordriven, 9ah batterier, toppfart: 20km/h ^^

-Läget är hopplöst men inte allvarligt
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Alto wrote:
Kordon wrote:

jo, jag vet :P läste lite om det på nått annat ställe. men tror att 450kr kommer vara värt det. ingen storsumma direkt.

sen så vet jag ju inte om fjärren är pajj eller något i den stilen, har för mig att jag försökte koppla den en gång, desvärre mindre lyckat :oops:

Tycker det är svinigt av verkstaden att ta 450:- om det bara ska koda in fjärren och få fram nödkoden. Det är ju bara ett samtal till Defa (KG) för att få nödkoden och där jag hjälpt till så fixade vi sånt åt kunder gratis som en ren service.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by dado »

Funkar bra i min 307sw, från 2004 :) , det är 207or som har haft problem. Nivåsensorn (extrautr) funkar bra den med :) .
Vive la république!
Rina

Post by Rina »

äntligen lite positivt 8)
vad är psa kablage? :oops:
köpte larmet begagnat men nytt i låda...
Peg 307 SW
Rina

Post by Rina »

börjar förstå lite nu...
PSA=peugeot, Citroen
PSA kablage får jag köpa hos DEFA återförsäljare :idea:
om det inte är för dyrt..
men hur mycket lättare blir det med ett sådant?
är det med färdiga kontakter?
Peg 307 SW
dado

Post by dado »

Rina wrote:börjar förstå lite nu...
PSA=peugeot, Citroen

Jag köpte DEFA med PSA kablage. Det är dock inte så att man bara kopplar in larmet i nått färdigt (i alla fall om bilen inte har CAN såsom min, vet ej hur det är med nyare 307 med CAN).

Tanken var att jag skulle koppla in larmet själv men då jag inte kunde hitta kopplinsschema så lämnade jag bilen in till sist på en firma som gjorde jobbet. Har för mig att jag fick betala ca 1000 riksdaler för tjänsten.
Vive la république!
Rina

Post by Rina »

ok men finns det inte kopplingsschema i Haynes boken :idea: ?
Peg 307 SW
Rina

Post by Rina »

har hittat ett elschema men har ingen
förteckning över vad allt betyder... :evil:
typ

3070, 3054 m.m
Peg 307 SW
Kristian

Post by Kristian »

dado wrote:
PSA=peugeot, Citroen

Jag köpte DEFA med PSA kablage. Det är dock inte så att man bara kopplar in larmet i nått färdigt (i alla fall om bilen inte har CAN såsom min, vet ej hur det är med nyare 307 med CAN).

Tanken var att jag skulle koppla in larmet själv men då jag inte kunde hitta kopplinsschema så lämnade jag bilen in till sist på en firma som gjorde jobbet. Har för mig att jag fick betala ca 1000 riksdaler för tjänsten.

Vad jag förstår ska det vara betydligt lättare att installera larm på en bil med CANbus eftersom det systemet har ett eget "övervakningssystem" över bilen . Larmet tar därmed endast information från canbus och larmet har därför bara en kopplingspunkt, in i bilens canbusenhet.

Jag kan inte ta gift på det jag sagt, men det är så jag fått det förklarat på verkstaden när jag hade problem med min 207a. Canbus är ju ett standarniserat elesystem, men tydligen så har Peugeot vart inne och pillat på det och därför strulade larmen.
dado

Post by dado »

Kristian wrote:
dado wrote:
PSA=peugeot, Citroen

Vad jag förstår ska det vara betydligt lättare att installera larm på en bil med CANbus eftersom det systemet har ett eget "övervakningssystem" över bilen . Larmet tar därmed endast information från canbus och larmet har därför bara en kopplingspunkt, in i bilens canbusenhet.

Jag kan inte ta gift på det jag sagt, men det är så jag fått det förklarat på verkstaden när jag hade problem med min 207a. Canbus är ju ett standarniserat elesystem, men tydligen så har Peugeot vart inne och pillat på det och därför strulade larmen.

Precis så är det tänkt att det ska vara med CANbus Kristian. Förmodligen är det nått som inte stämmer med 207ans CANbus då det verkar komma som en överraskning både för Peugeotverkstäder och larmtillverkare att larmet krånglar på den bilen.
Vive la république!
Post Reply