Felsökning motor 406 2,2 -03
Felsökning motor 406 2,2 -03
Hej,
Jag har en 406 2,2 2003 som var inne på service för 2 månader sedan på 12 000mil de bytte då kamrem och vattenpump som sig bör vid 12 000mil. efter det har bilen gått bra.
Men igår hände något värre, körde i en rondell och var tvungen att trycka på för att komma av på rätt avfart, och när jag svängde och tryckte på så lät det från motorn i mindre än 1sekund och så dog den. vad jag kommer ihåg så var det inget metalliskt ljud men något hände, tyckte lite det kändes som en rem som trillade av.
I vilket fall bilen startar inte mer men gå runt på startmotorn och låter som vanligt förutom att den låter lite ojämt när man kör den på startmotorn. den tänder liksom inte till och startar.
Själv funderar jag på om kamremen kan ha hoppat 1 kugg när bilen började bli svårstartad och sedan hoppat av helt när jag körde med den? Är 2,2liters motorn av interferrens typ dvs ventilerna tar i kolvarna om kamremen går av eller går de fritt?
Tidigare har mitt VTC-nav låtit men efter att ha läst på forumet så har jag uppfattat det som ett kosmetiskt fel så inte borde påverka driften....
Vad tror ni det kan vara för fel?
Jag har en 406 2,2 2003 som var inne på service för 2 månader sedan på 12 000mil de bytte då kamrem och vattenpump som sig bör vid 12 000mil. efter det har bilen gått bra.
Men igår hände något värre, körde i en rondell och var tvungen att trycka på för att komma av på rätt avfart, och när jag svängde och tryckte på så lät det från motorn i mindre än 1sekund och så dog den. vad jag kommer ihåg så var det inget metalliskt ljud men något hände, tyckte lite det kändes som en rem som trillade av.
I vilket fall bilen startar inte mer men gå runt på startmotorn och låter som vanligt förutom att den låter lite ojämt när man kör den på startmotorn. den tänder liksom inte till och startar.
Själv funderar jag på om kamremen kan ha hoppat 1 kugg när bilen började bli svårstartad och sedan hoppat av helt när jag körde med den? Är 2,2liters motorn av interferrens typ dvs ventilerna tar i kolvarna om kamremen går av eller går de fritt?
Tidigare har mitt VTC-nav låtit men efter att ha läst på forumet så har jag uppfattat det som ett kosmetiskt fel så inte borde påverka driften....
Vad tror ni det kan vara för fel?
Last edited by Dan P on Sun Aug 01, 2010 9:57, edited 1 time in total.
Dan Persson
Peugeot 406 2,2 Coupe -03
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Var och tittade till kärran där den stod, testade att starta den och till min förvåning så gick den kort igång i några sekunder, men man hörde tydligt att den inte gick på alla cylindrarna, verkar som den saknar kompression på några/någon av cylindrarna, det kan förklara den ojämna gången när den körs på startmotorn.
Kan det vara ventilerna som gett upp när oljan åkte upp på väggen i rondellen? eller kan det vara topplocks packningen? inget vitt vatten i oljan och ingen olja i vattnet vad jag kunde se.....
Kan det vara ventilerna som gett upp när oljan åkte upp på väggen i rondellen? eller kan det vara topplocks packningen? inget vitt vatten i oljan och ingen olja i vattnet vad jag kunde se.....
Last edited by Dan P on Sat Apr 10, 2010 23:48, edited 1 time in total.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
-
Q Ball Racing
mitt tips är att beställa bärgare till den verkstaden som gjorde kamrems bytet. är det rem eller spännare/löphjul som gått sönder så är det garanti från verkstaden.
börjar du skruva själv så kan du bli av med garantin.
är det så att det är något som verkstaden gjort som är felet på bilen så tar även dom bärgningen.
börjar du skruva själv så kan du bli av med garantin.
är det så att det är något som verkstaden gjort som är felet på bilen så tar även dom bärgningen.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Om någon får likanande problem så kan det ju vara bra att veta vad det var för fel på min bil........
Verkstaden säger att kamremen har hoppat 4kuggar och således har kompressionen på cylinde 2 och 3 försvunnit, troligen ventiler som är sneda.
Det är allt jag vet såhär långt, verkstaden håller på att riva toppen för att se. Som jag förstått så täcks det av deras försäkring, får hoppas att det inte ändras......
Verkstaden säger att kamremen har hoppat 4kuggar och således har kompressionen på cylinde 2 och 3 försvunnit, troligen ventiler som är sneda.
Det är allt jag vet såhär långt, verkstaden håller på att riva toppen för att se. Som jag förstått så täcks det av deras försäkring, får hoppas att det inte ändras......
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Jaha, efter en månad på verkstaden, lång väntan på ventiler från rödvin och baguettelandet så börjar motorn likna motor igen. Felkällan är upptäckt det var gängan till spännrullen som var åtdragen med fel moment, detta resulterade i att gängorna gav upp och rullen lossnade och remmen hoppade 4 tänder. Detta i sin tur mosade ventilerna i förbränningsutrymmet.
Det som är lite trist är att man måste lyfta ur motorn för att komma åt att sätta i utbytesgängor, det håller verkstaden sysselsatt under helgen....Kul för dom!
Jaja, så länge man slipper betala så är det väl lugnt.
Det som är lite trist är att man måste lyfta ur motorn för att komma åt att sätta i utbytesgängor, det håller verkstaden sysselsatt under helgen....Kul för dom!
Jaja, så länge man slipper betala så är det väl lugnt.
Last edited by Dan P on Sat Jul 17, 2010 13:13, edited 1 time in total.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Dan P wrote:Jaha, efter en månad på verkstaden, lång väntan på ventiler från rödvin och baguettelandet så börjar motorn likna motor igen. Felkällan är upptäckt det var gängan till spännrullen som var åtdragen med fel moment, detta resulterade i att gängorna gav upp och rullen lossnade och remmen hoppade 4 tänder. Detta i sin tur mosade ventilerna i förbränningsutrymmet.
Jaja, så länge man slipper betala så är det väl lugnt...........men den nya Mazda 6 är ju fin......och japansk, den håller kanske bättre
Inte om verkstaden drar bultar med fel moment.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Dan P wrote:Jaha, efter en månad på verkstaden, lång väntan på ventiler från rödvin och baguettelandet så börjar motorn likna motor igen. Felkällan är upptäckt det var gängan till spännrullen som var åtdragen med fel moment, detta resulterade i att gängorna gav upp och rullen lossnade och remmen hoppade 4 tänder. Detta i sin tur mosade ventilerna i förbränningsutrymmet.
Inte om verkstaden drar bultar med fel moment.
Nä kanske inte just bultarna.
Last edited by Dan P on Sat Jul 17, 2010 13:14, edited 1 time in total.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
ot: störde mig skitmycke på ägarna på jobbet som köpte pugg för de var billiga o sen klaga på att 307an inte kändes lika lyxig som bmw eller ådi a4. konstigt. min 406a är den bästa bil jag haft. fast å andra sidan har jag bara haft peugeot... och jag har inte sneglat på annat. smaken är som... sen att verkstäder klantar sig... det gör de på "fina" verkstäder med. min chef lämna in sin a4, ja de bytte, för nån service... de bytte torkarblad å släppte ner armen utan nåt torkarblad på... knak sa rutan... kan du inte ta det på din försäkring? fråga de... 
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
R.O.B: Jovisst Peugeot gör snygga och prisvärda bil, vilket man inte kan skylla alla bilfabrikanter för. 406 är trots allt den snyggaste och mest bekväma bil jag ägt till dags dato. Problemet med motorn som jag drabbats av är ju inte bilens fel, hade vekstaden spänt med rätt moment så hade det förmodligen inte hänt. Det viktigaste är att verkstaden tar sitt ansvar och håller kunden skadeslös.
Vi får se förmodligen lär jag köra många mil till med 406an det är ju trots allt en viss prisskillnad mot en ny Mazda 6.....
krigare: Tack ska tipsa verkstaden om det om dom inte får ihop grejorna
Vi får se förmodligen lär jag köra många mil till med 406an det är ju trots allt en viss prisskillnad mot en ny Mazda 6.....
Last edited by Dan P on Sat Jul 17, 2010 13:15, edited 1 time in total.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Vilken hemsk verkstad! Lär inte vara en erfaren mekaniker som bytt kamrem på din bil, alternativt att han var rejält med trött. Det borde inte hända....
Jag har bytt kamrem på v6or, 16v å andra mindre bilar.. aldrig haft något problem, ibland har det stått 'konstiga' siffror i pappren, tex renaulten som jag hade. Det skulle gått av om jag drog enligt pappren. Så jag lät bli och den går än idag utan problem.
Jag har bytt kamrem på v6or, 16v å andra mindre bilar.. aldrig haft något problem, ibland har det stått 'konstiga' siffror i pappren, tex renaulten som jag hade. Det skulle gått av om jag drog enligt pappren. Så jag lät bli och den går än idag utan problem.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Dan P wrote:R.O.B: Jovisst Peugeot gör snygga och prisvärda bil, vilket man inte kan skylla alla bilfabrikanter för. Men det är lätt i min situation att summera ihop alla negativa saker och visst det är inte rättvist, 406 är trots allt den snyggaste och mest bekväma bil jag ägt till dags dato. Problemet med motorn som jag drabbats av är ju inte bilens fel, hade vekstaden spänt med rätt moment så hade det förmodligen inte hänt. Det viktigaste är att verkstaden tar sitt ansvar och håller kunden skadeslös.
inte för att vara sån men jag e lita rädd för just 2.2... min kompis jobba peugeot o berätta skräckhistorier om frysgrader o hur oljan körts ner i cyllarna via vevhusventilationen med böjda vevaxlar till följd... ska väl vara fixat på diverse garantier osv. jag provkörde 2.2 men tyckte den var bra trist mot v6 194hk jag hade då när jag leta kombi. belv en till v6 kombi med 210hk istället. har bara hört gott om v6, förutom tändspolar på 210hk, så det blev en sån (så e den kul å köra med oxo). tror du får mycket bil för pengarna. nu vet jag inte om du befinner dig härnere men på returbilen kan man hitta hur mycket som helst till pugg känns det som. men låt det inte avskräcka dig. 406 e en guldklimp tycker jag. akta dig för rost bakom strålkastarna, på nederkant av framskärmar vid infästning vid nederkanten av dörrn, plåtvecket framför bakhjulen så rullar den länge. parkeringsbromsen kan va lite kivig med men håll koll vid vinter/sommardäcksbyte så ska det nog gå bra. jag kommer lätt hoppa generationerna 206/207/307/308/407/607 då jag inte tycker de är snygga eller litar på dem.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
Jaha 13 veckor på verkstad, fast jag fick tillbaka bilen efter 12v, mycket bytt, ventiler VTCnav mm. men fortfarande är den inte riktigt startvillig, ligger någon felkod i datorn. Verkstaden har samtalat med Peugeot och tydligen så är inte felkoderna helt lätta att härleda. Men nu ska en ny givare bytas på svänghjulet, sen bör den spinna på som vanligt....
Last edited by Dan P on Sat Jul 17, 2010 13:17, edited 1 time in total.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
det kommer du nog inte lyckas så bra med, tyvärr..
det kostar de noll att nolla databoxen...
det kostar de noll att nolla databoxen...
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget: