Köpte bilen för en vecka sedan...
Och 2gånger har ABS. ESP failure tänts!!
första gången regna det mycket ok fukt tänkte jag delade på kontakterna vid bakhjulen sprayade och då funka det igen .
Men idag! jo det var lite dimma och 0grader och vips FAILURE igen stängde av och startade igen och då var felet borta
Vad tror ni något vanligt fel??
Ligger felkoderna kvar?
eller är det bara så?
tacksam för tips
det vanligaste på 307 är att det bildas rost mellan givare och nav på bak givarna. ta bort givarna och skrapa bort rosten som är vid anliggningsytorna och sen montera givarna igen. avstånd mellan givare och måltavla ska vara ca 1 mm och det som ytrosten gör är att den trycker givaren ifrån måltavlan så avståndet blir för stort. det är det vanligaste
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Det kan vara givarna som spökar, men det kan lika gärna vara samma fel som jag hade på min SW.
Det är tydligen vanligt att värmeskölden till ljuddämparen bränner sönder kabeln, med symptom som du beskriver.
Börja med att göra rent kuggkransarna, speciellt bak.
Början jobba med vänster bak, ta loss kontakten från ABS-givaren och ohmmät, både i sensorn och in i kabalget in i bilen.
Det här är dom värde som jag har och som du kan jämföra med:
Värdet varier beroende på polaritet, därav två mätvärden på varje punkt.
Mät först, notera värdet och byt polaritet och mät igen.
VÄNSTER BAK
Multimeter inställd på 200K och mäter på givaren = 63.0 / 106.6
Multimeter inställd på 2000K och mäter i kontakten från bilen = 1030 och fallande. / 085
HÖGER BAK BAK
Multimeter inställd på 200K och mäter på givaren = 64.5 / 105.4
Multimeter inställd på 2000K och mäter i kontakten från bilen = 598 / 560.
Om du får avvikande värde på vänster bak som jag fick så är det till 99% samma fel som jag hade. Köp en ny avgasklammer och ta bort ljuddämparen, bort med värmeskölden så ser du kabeln som på min var helt sönderbränd. Det sitter en "flexislang" över den men du kan inte missa den. Knippsa kabeln så nära "stammen" du kan och ersätt den med vanlig "kabel" som du tvinnar och löder ihop med kontakten. Jag drog en krympslang över allt och sedan en kraftigare plastslang över.
Har nu fungerat i över ett år.
MEN det kan förstås vara en givare som är trasig. Det är ju det enklaste att byta.
Good Luck!
\Ö.
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
Rina wrote:köpte bilen med trasig bakre ljudämpare bak är det ovanför den du menar?
superbra tips!!
Japp, det är den bakre dämparen jag menar.
Under dämparen sitter en värmereflektor som är gjord av något som likanar "tillknycklad staniol/aluminium". Skriva bort den så ser du kbalen till givaren i framkant. Min var helt tillplattad/klämd och svårt brännskadad. Man brukar också se grönblå oxid där kabeln är av...
Men det första jag skulle göra är att mäta i kontakten i bilen och jämföra värdena mellan höger/vänster bak. Är värdet annorlunda på vänster sida så gå vidare med att ta bort värmeskölden.
Mitt mätvärde var "kontsigt" och fallande, dvs jag fick inget stabilt mätvärde...
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Ingen tur idag skulle byta ljudämparen givetvis fått fel främre rör
tänkte då fixar ESP felet...
då ger mätinstrumentet upp Skyddsplasten runt kablaget var smällt ovanför ljudämparen men vi såg inget fel på själva kablarna...
hoppas på att få utläst felkoder i morgon en kompis kompis har utläsare
var sitter uttaget?
Nu vet jag!
Lång insexnyckel genom "hjulbults" hålet
felkod "konstant el fel vänster hjulgivare!
ska bara ha tag på en insex som passar någon som vet storleken?? blev inget bättre idag snarare sämre fösökte rengöra runt givaren så nu tändes felet så fort jag startar...
mätte med ohm meter fick samma värde på höger och vänster både i kablage och givare.!
Om det inte hjälper att ta bort givare och göra rent.. hoppas det blir gjort i morgon.
så får jag väl köpa en ny givare kostar lika mycket som att läsa ut felkoden igen...
fick av givaren gjorde rent från rost så den ligger närmare...
men det felvarnar fortfarande provade och hålla den på olika avstånd men det kvittar...
blir att löpa ny givare kostar väl skjortan visst kan byta höger och vänster och se om feletflyttar sig men
felkodsutläsningen är inte gratis den heller
Har du mätt upp givarna då?
Mät och jämför värdena mellan höger och vänster.
Olika värden beroende på polaritet, så det blir totalt 2 värden per givare.
Näste steg är att mäta i kontakten i bilen som beskrivits tidigare.
Mät och jämför alla värden så har man ganska mycket att gå på.
Att bara byta givare på vinst och förlust är rätt meningslöst.
Min verkstad brukar läsa av felkoder gratis, men det varierar förstås på vilken relation man har med verkstan.
Mvh Örjan.
EDIT> Missade ett inlägg från dig. Ser att du har mätt.
Skumt... Låter otroligt att du har rätt ohm-värde om felkoden signalerar fel på vänster sida. Då vete f*n... TÄNK på att det kan ta ett par omstarter innan felkoden försvinner och lampan slocknar... PÅ tidigare bilar så kunde man korrigera och pröva starta och se om lampan lös, men nu är det mer avancerat...
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.