Min 205 GR 1,4 1989 TU3M (ingen aning vad det sista betyder) har börjat bete sig underligt den senaste veckan. Den misständer och bluddrar på låga varv vid kallstart. Denna kontrollampa (se bild) har under senaste halvåret börjat lysa en kort stund vid start. Det känns som om tiden innan den slocknar blir längre och längre.

Jag vet att bränslepumpen ej är helt frisk så den skall bytas. De senaste tre vintrarna har den slutat fungera så fort utetempen gått under nollan. Min gissning är att kolen i elmotorn är slitna och att dessa ej får ordentlig kontakt i kylan.
Det hände t.o.m. att bilen efter en lång period med minusgrader stannade på macken eftersom bensinen jag tankade kylde pumpen. Den sitter ju monterad som en tepåse doppad i tanken.
Jag har letat igenom forumet och följande citat från vanliga frågor ser ju intressant ut:
"F. Hur vet jag att lambdasonden är sönder?
S. Det vet man inte såvida man inte mäter den. Men några typiska symptomer är:
*Höga HC/CO värden vid besiktning
*Varningslampan för lambdareglering/katalysator tänds.
*Extremt hög bränsleförbrukning. Bilar som körs med trasiga syresensorer kan dra upp till 30% mer bränsle än normalt.
*Körbarhetsproblem med ryckningar. Dåligt gensvar vid gaspådrag.
*När syresensorn slutat fungera kan katalysatorn överhettas och förstöras"
Jag har idag bytt fördelarlock och rotor utan att det blivit någon skillnad. Jag har försökt att följa instruktionerna om att läsa felkoder men hur jag än gör med startnyckeln får jag inte några blinkningar.
Någon som har en idé om vad som kan vara klokt att kolla härnäst?
/Ronny