205 GR misständer vid kallstart

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Znabb

205 GR misständer vid kallstart

Post by Znabb »

Hej,
Min 205 GR 1,4 1989 TU3M (ingen aning vad det sista betyder) har börjat bete sig underligt den senaste veckan. Den misständer och bluddrar på låga varv vid kallstart. Denna kontrollampa (se bild) har under senaste halvåret börjat lysa en kort stund vid start. Det känns som om tiden innan den slocknar blir längre och längre.

Image

Jag vet att bränslepumpen ej är helt frisk så den skall bytas. De senaste tre vintrarna har den slutat fungera så fort utetempen gått under nollan. Min gissning är att kolen i elmotorn är slitna och att dessa ej får ordentlig kontakt i kylan.
Det hände t.o.m. att bilen efter en lång period med minusgrader stannade på macken eftersom bensinen jag tankade kylde pumpen. Den sitter ju monterad som en tepåse doppad i tanken. :D

Jag har letat igenom forumet och följande citat från vanliga frågor ser ju intressant ut:
"F. Hur vet jag att lambdasonden är sönder?
S. Det vet man inte såvida man inte mäter den. Men några typiska symptomer är:
*Höga HC/CO värden vid besiktning
*Varningslampan för lambdareglering/katalysator tänds.
*Extremt hög bränsleförbrukning. Bilar som körs med trasiga syresensorer kan dra upp till 30% mer bränsle än normalt.
*Körbarhetsproblem med ryckningar. Dåligt gensvar vid gaspådrag.
*När syresensorn slutat fungera kan katalysatorn överhettas och förstöras"

Jag har idag bytt fördelarlock och rotor utan att det blivit någon skillnad. Jag har försökt att följa instruktionerna om att läsa felkoder men hur jag än gör med startnyckeln får jag inte några blinkningar.
Någon som har en idé om vad som kan vara klokt att kolla härnäst?

/Ronny
Last edited by Znabb on Mon Oct 24, 2011 19:52, edited 2 times in total.
Znabb

Post by Znabb »

Har plöjt igenom forumet och har en snabb fråga:
Vad betyder LMM?

Åker till skroten imorgon och ordnar en begagnad bränslepump. Kom på att jag kan ju ta med mig ett litet 12V batteri och testa att den funkar innan jag skruvar loss den.

/Ronny
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

LMM = Luft mängdsmätare.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Bim

Post by Bim »

Prova byt vattentempgivare?
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Znabb

Post by Znabb »

Veiko wrote:LMM = Luft mängdsmätare.
Aha, tack.

Bim wrote:Prova byt vattentempgivare?
Är det den som skall sitta under fördelardosan?
Znabb

Post by Znabb »

Begav mig idag till Returbilen i Malmö efter en ny bränslepump. Hade i förväg tillverkat en portabel bränslepumpstestare bestående av ett 12V batteri, säkring och ett kontaktstycke från en 205:a.
Image

I en 205 Junior hittade jag en pump som funkade. Den såg annorlunda ut innuti och verkade inte ha samma pump som den gamla men såg identisk ut för övrigt.
Åkte hem och bytte pump. Bilen startar inte. Hmm..
Det visade sig att den nya pumpen hade tryck och returanslutningarna omvänt gentemot den gamla. Lite underligt eftersom båda var från en 205:a.

Slutresultatet är samma som utgångsläget. Den bluddrar och misständer fortfarande. Det positiva är att jag nu förmodligen är av med kallstartsproblemen vintertid. Ur avgasröret kommer svart rök och det luktar bensin.

Var sitter vattentempgivaren?
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Image

Där är givaren till styrboxen...
Znabb

Post by Znabb »

Tack för bilden. Har pinsamt nog lite svårt att orientera mig men jag får ta bilden med ner till bilen. :oops:

Provade att köra en sväng igår. Den hackade lite medan motorn var kall men inom ett par minuter gick den som en klocka. Körde även en kortare runda på motorväg. När jag kommit in i Malmö och nästan var hemma så började den hosta på låga varv igen. Nästan som om den utan kylande fartvind vid trafikljus börjar hosta igen.

Kan detta tyda på att det är tempgivaren som är trasig eller glapp?
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Znabb wrote:Tack för bilden. Har pinsamt nog lite svårt att orientera mig men jag får ta bilden med ner till bilen. :oops:

Provade att köra en sväng igår. Den hackade lite medan motorn var kall men inom ett par minuter gick den som en klocka. Körde även en kortare runda på motorväg. När jag kommit in i Malmö och nästan var hemma så började den hosta på låga varv igen. Nästan som om den utan kylande fartvind vid trafikljus börjar hosta igen.

Demontera vattentempgivaren och mät resistansen på stiften enl. följande riktvärden. Du vattentempen med dig in i rumstemperatur vilket normalt ligger mellan 18-21 grader så bör du hamna någonstans på det värdet nedanför.. lycka till!

+10 grader 3,53 kOhm
+20 grader 2,35 kOhm
+30 grader 1.585 kOhm
+40 grader 1,08 kOhm
osv osv..
här är en liten bild, temperature d'eau är det som är intressant för dig just nu :)

Image
Znabb

Post by Znabb »

Tack så mycket. Skall kolla detta.
Underligt nog så har dottern kört bilen till jobbet två dagar på raken utan minsta ryck med kall eller varm motor?! Besynnerligt.

Kan det varit bränslepumpen som spökade ändå och att det tog lite tid för insprutningen att vänja sig vid den friska pumpen?
Znabb

Post by Znabb »

Uppdatering:
Bilen går fortfarande som en klocka utan misständningar. Kan tillägga att jag även fyllde på injektorrengöring i bensinen i förra veckan.
Skall åka 35 mil imorgon och hämta en motorcykel jag köpt (skall plocka isär den på plats så att jag med fällda baksäten får in den i bagaget på 205:an). Då får jag se hur bilen beter sig på en lite längre resa.
Znabb

Post by Znabb »

Kom på att jag glömt att uppdatera denna tråd. Allt för många trådar på olika forum tar abrupt slut när författaren hittat och åtgärdat felet utan att dela med sig av lösningen:
Problemet verkar vara löst efter att ny (begagnad) bränslepump monterats och injektorrengöring använts under en period. Motorn har helt slutat hacka och gick nyligen igenom besiktningen med utmärkta avgasvärden och endast ett trasigt positionsljus som enda anmärkning.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Heder åt dig för det! Tänk om alla gjorde så.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Znabb

Re:

Post by Znabb »

FR Autosport wrote:
Znabb wrote:Tack för bilden. Har pinsamt nog lite svårt att orientera mig men jag får ta bilden med ner till bilen. :oops:

Demontera vattentempgivaren och mät resistansen på stiften enl. följande riktvärden. Du vattentempen med dig in i rumstemperatur vilket normalt ligger mellan 18-21 grader så bör du hamna någonstans på det värdet nedanför.. lycka till!

+10 grader 3,53 kOhm
+20 grader 2,35 kOhm
+30 grader 1.585 kOhm
+40 grader 1,08 kOhm
osv osv..
här är en liten bild, temperature d'eau är det som är intressant för dig just nu :)

Image
Jag får nog ge mig på tempgivaren i alla fall då bilen igen är svårstartad vid fuktigt väder. Behöver jag tömma kylsystemet på vätska innan jag demonterar tempgivaren?
Post Reply