Klonkande ljud vid inbromsning på 205 gti...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Gurrann

Klonkande ljud vid inbromsning på 205 gti...

Post by Gurrann »

Japp nu var det dags igen, min nyinköpta fransman (205 Gti) börjar gå mig på nerverna rent ut sagt , men för att komma till frågan!

Under några veckors tid nu så har jag upplevt ett klonkande ljud när jag bromsar (bak), inte regelbundet men det har funnits där, har väll inte funderat så mycket mer på det tills idag då det klonkande ljudet låter betydligt högre än tidigare. Vad kan det bero på? kan det vara bromsoken? eller kan det kanske vara några bussningar till bakaxeln? Har inte haft möjligheten att hissa upp bilen än så lite tips att kika på vore kanon!

bilen är av årsmodell -92 jag tror att det sitter skivor på den men låter det vara osagt :roll:

/ (En mycket fundersam nybliven Peugeotägare)...
Last edited by Gurrann on Sun Sep 12, 2010 2:23, edited 1 time in total.
danielr112

Post by danielr112 »

Låter det bak eller fram? Höger eller vänster?

Har du trummor eller skivor bak?

Har du trummar skulle de kunna vara backarna som rör sig när dy trycker på bromsen. Det kan även hända med vanliga pads. Backarna ska ha typ fjädrar och liknande som håller dem på plats. De kan gå sönder alternativt någon slarvat när de bytt och inte monterat korekt.

Om det låter specifikt från bromsarna bak hade jag börjat att se över bromsarna.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Gurrann

Post by Gurrann »

Får ursäkta min dåliga info! Ljudet kommer bakifrån, om det är på höger eller vänster sida har jag inte lyckats lokalisera mer än att det låter "Klonk!" när jag bromsar in.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte om det sitter skivor bak på den , men det har jag för mig att det gör, årsmodell 92. Har nyligen köpt bilen så har inte hunnit gjort mer än att byta startmotor på den , vilket var en pers bara det.... :x

Man har ju hört talas om att bakaxlarna skär ihop på dessa åbäken, kan det vara något med den som spökar? :roll:
danielr112

Post by danielr112 »

Dom brukar bli stela. Har nog aldrig hört talas om någon som börjar glappa vilt.

Jag hade kollat ev infästningar till bakaxeln först sedan bromsarna. Kolla även så att hjulens muttrar verkligen är åtdragna. :D
Gurrann

Post by Gurrann »

Då har jag något att kika på imorgon om inte annat! Tack för den snabba hjälpen förresten, nu kan man ju kanske sova lungt till och med! :P
danielr112

Post by danielr112 »

Jag garanterar inte att detta är problemet. Men åtminstående nåt man kan börja med. :D
Svfred

Post by Svfred »

sitter skivor bak på 92an, dvs om bakaxeln inte blivit bytt på den till en äldre årgång. Har haft ett liknande problem med min 205a då bromsarna klonkade bak, jag bytte oken o nu funkar allt perfekt.

Kanske inte hjälper så dö mycket då jag inte lyckades lokalisera exakt hur ljudet uppstod, men antagligen hade det något med oken att göra, då de nya inte ger av sig något ljud all.
205-GTI/1990
205-MI16/1989
danielr112

Post by danielr112 »

kan som sagt uppstå när det glappar mellan ok och pads.
Sill

Post by Sill »

Ta en tit så att inte något ok rent av sitter löst. Hissa upp bilen sätt i handbromsen och försök jucka hjulen fram och tillbaka. Vore tråkigt om det skulle ramla av, om inte livsfarligt..
Volvo C30 T5 Polestar (230hk)
Peugeot 205 MI16 -87 SÅLD
Peugeot 205 CTi -89 -SÅLD
Gurrann

Post by Gurrann »

Tack för alla tips! Ska kika på oken , tänkte även om bromskivorna kanske hade fått en rostbeläggning?

Det är väldigt svårt att höra varifrån ljudet kommer , även om det låter ganska högt :roll:
danielr112

Post by danielr112 »

Rostbeläggning borde inte ge ett klonkande ljud. det är något som glappar. antingen slitet eller nåt som inte sitter fast.
Gurrann

Post by Gurrann »

Med största sannolikhet hittade jag felet ikväll , bromsklossarna hade halkat ur oken på både höger och vänster sida bak! :shock:.

Nu vet jag inte hur låsanordningen för klossarna normalt sett ser ut men det såg då ut som det ramlat bort något :lol: Man kan ju undra vad förre ägaren pysslat med vid montering av bromsklossar... :roll:

Kikade på meca och hittade detta , det borde vara vad jag söker i alla fall.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Gurrann

Post by Gurrann »

Får be om ursäkt för en dubbelpost nu men skulle behöva ett relativt snabbt svar. :?

Hur ser låsningen ut till bromsklossarna bak ut på en 205 gti? den gamla låsningen hade ju ramlat bort på båda sidorna som jag nämnde tidigare så har lite svårt att lista ut, någon som sitter på ett snabbt svar eller möjligtvis en bild? :)
Post Reply