Problem med styrservo 407

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
whitewheels

Re: Hackande servo

Post by whitewheels »

rogga74 wrote:Hej!

Har samma problem som i denna tråd: hackig servo med luft i systemet på en -05 407. Är det svårt att hitta luftningen till damaskerna under bilen? Tacksam om någon kan förklara hur jag hittar dessa...
MVH

Roger

Det finns bara en sak som kan vara "luftnipplar" på damaskerna,så det är ganska lätt att hitta. Vit/transparent aktig plast ring som sitter på damasken just innan själva slangkläman in mot stryrvxln.
/Glenn

Ume´
Dirre

Re: Problem med styrservo 407

Post by Dirre »

figgebass wrote:
JockeE wrote:När jag kollade oljenivån för servooljan såg jag att det verkade ha läckt ut olja från luftningen(?) i locket, hela påfyllningsröret och överdelen på servot var kladdigt.

samma här.
kollade den på märkesverkstad och dom återkom med att säga att jag skulle bli tvungen att byta servopump och styrväxel till den facila kostnaden av 41 000 kr.
känns kanon iom att jag precis bytte kopplingen för 12 000 kr .....

Detta är bara den sista trasigheten på vår 05'a....
Vad kan man göra om man tycker sej ha fått ett måndags ex??...=/

Har också fått denna typ av fel (407 sw -05, 5500mil). Lämnade in bilen hos Peugeot Kista - dom sa att styrservo och styrväxel behöver bytas till kostnad av 45000 kr! Ringde Peugeot försäkring och dom sa att självrisken skulle bli 25% av rep kostnad, men dom trodde inte att det skulle kosta 45000 att laga.
Försöker verkstaden pumpa ut så mycket pengar dom kan, eller?
Owner of the shit

Re: Problem med styrservo 407

Post by Owner of the shit »

Dirre wrote:
figgebass wrote:
JockeE wrote:När jag kollade oljenivån för servooljan såg jag att det verkade ha läckt ut olja från luftningen(?) i locket, hela påfyllningsröret och överdelen på servot var kladdigt.

samma här.
kollade den på märkesverkstad och dom återkom med att säga att jag skulle bli tvungen att byta servopump och styrväxel till den facila kostnaden av 41 000 kr.
känns kanon iom att jag precis bytte kopplingen för 12 000 kr .....

Detta är bara den sista trasigheten på vår 05'a....
Vad kan man göra om man tycker sej ha fått ett måndags ex??...=/

Har också fått denna typ av fel (407 sw -05, 5500mil). Lämnade in bilen hos Peugeot Kista - dom sa att styrservo och styrväxel behöver bytas till kostnad av 45000 kr! Ringde Peugeot försäkring och dom sa att självrisken skulle bli 25% av rep kostnad, men dom trodde inte att det skulle kosta 45000 att laga.
Försöker verkstaden pumpa ut så mycket pengar dom kan, eller?

Du med.....herregud vilken j*vla skitbil.
Jag hade ett par herrar (Skadereglerare) från mitt försäkringsbolag på besök idag för att se på min bil. Han jag pratade med hade själv fått 3( tre) stycken med exakt samma fel och på 407 de senaste 14 dagarna.
Och vi pratade lite om bilmärken och skadefrekvenser, ett är säkert efter den diskusen, detta är min första och sista Peugeot. Man börjar förstå hur Peugeot har råd med att slå upp sina Blåa stora anläggningar med den skadefrekvensen och deras priser...
Peter407

Post by Peter407 »

Har samma problem med min 407:a! var idag till åf å pratade med dom det enda som gick å köpa nytt till styrväxeln är damasken å yttre lederna. Så 25000 skulle det kosta med ny styrväxel monterat å klart. men fick det på försäkringen så det blir bara 3000 för mig. Tycker att det ska hålla mer än 9500 mil å fick då till svar att det är vanligt att dom håller till ca 10000.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

whitewheels wrote:Bra att veta ang ovan problem.
Hade upp bilen på lyft igår. Jag tog faktiskt en typ syl o petade i luftnipplarna(trångt). Detta kan ju nu i efterhand ha förstört dom men det lär tiden visa. Hörde,o trodde att även Peggan hade detta,att vissa(VAG) styrvxlar har ytterligare en typ lufting innanför damaskerna, men det hade inte 407 iaf.
På dagen innan,for jag förbi Peugeot verkstan i stan o "luska" lite. Dom lyckades sälja på mig speciell olja för både Peugeot(inte orginal dock,swiss made!?) o speciellt för elservo(!) :shock: Hade jag faktiskt inte en aning om.Bort med slangar o rör o ut med så mycket olja som möjligt,voila! Som ny igen! :D
Killen hos Peugeot sa att vanlig servoloja skummar nå vansinnigt så den tränger ut ur luftningen på påfylln locket. Våran olja såg ut som skumbad,så.... enkelt beslut :)

Vad heter oljan?
Ingen jag frågat verkar veta vad det är?
Bäst borde vara att börja byta olja och om inte det hjälper så gå vidare.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Robski

Post by Robski »

Det är en olja som är särskilt avsedd för elservo, kommer inte ihåg vad den heter, har en flaska i garaget och kan kolla det sen... Efter att ha läst den här tråden så funderar man ju på den kunskap som verkar finnas på verkstäderna runt om i sverige, byta grejer för hur många tusenlappar som helst?? Pratade med en kompis som jobbar på peugeot här i stan och han har haft många samtal med peugeot om detta problem. De säger att det är en egenskap hos bilen, inte ett fel (de har alltså ingen aning om hur man åtgärdar problemet) Det enda som hjälper är att byta servoolja till en sort som inte skummar lika mycket, ni ska banne mig inte byta ut något mer! Har bytt olja i min bil och nu är problemet borta. Köp en flaska olja och en oljesug så att ni kan suga ut befintlig olja ur behållaren, fyll på med ny olja och lufta systemet, sen får man köra ett tag och göra om samma procedur för att få ut så mycket av den gamla oljan som möjligt.
407 Sw 2,0HDI
whitewheels

Post by whitewheels »

Oljan jag köpte fr Peugeot-handlarn hette Midland Power steering fluid(swiss made) ,den har en konstig färg,typ blå-aktig.
Som sagt jag lossade ända nere vid styrvxl,o fick på så sett ut det mesta på en gång,annars funkar det också som tidigare "talare" nämnde. Har funkat kanon sedan dess :) Självluftande när man styr till stoppen ett par ggr.
Konstigt att dom(verkstad) säger att "Peugeot" (jag tolkade det som att fabriken,typ PSA) kommit fram till detta ,osså får man läsa om folk här som ska behöva byta ut hela styrvxl enligt andra verkstäder :?
/Glenn

Ume´
rushen

Post by rushen »

har upptäckt samma hugg när jag svänger på min 407:a -05 nu också..
funderar på att knata ner till verstan, hänvisa till denna tråden och höra efter vad de kan få ut av det hela..

tömma oljan själv verkar ett snäpp för avancerat..
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Det e ju ganska mkt billigare att byta olja än alla delar. Så det är absolut värt ett försök.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
whitewheels

Post by whitewheels »

rushen wrote:har upptäckt samma hugg när jag svänger på min 407:a -05 nu också..
funderar på att knata ner till verstan, hänvisa till denna tråden och höra efter vad de kan få ut av det hela..

tömma oljan själv verkar ett snäpp för avancerat..

Tror du fixar det själv. Köp en oljesug på typ Biltema(den håller iaf för detta jobb.....kanske inge mer; ). Sug ur oljan du kan ur påfyllningslocket,fyll på med den nya oljan. Kör nån dag o gör om proceduren ett par ggr. Du borde märka att det blir bättre o bättre annars är det nå annat.
/Glenn

Ume´
Robski

Post by Robski »

whitewheels wrote:Midland Power steering fluid(swiss made)

Samma olja som jag fick

Ser att du också bor i Ume, kanske bara bilinvest som löst detta problem, iaf temporärt, de har tydligen testat att byta styrväxel på några bilar men det hjälper bara ett tag tills oljan börjar skumma igen.
407 Sw 2,0HDI
steifo

styrservo

Post by steifo »

problem med servon på vintern. nivån sjunker p g a kylan och börjar dra in luft. eftersom oljan emulgerar tränger den ut genom lufthålet i locket.

Lösning. Fyll på ända till 3 cm från toppen medan motorn går. Pressa styrningen i båda lägen så att emulsionen försvinner. Se till att ha ganska hög oljenivå vintertid.
Dirre

Re: styrservo

Post by Dirre »

steifo wrote:problem med servon på vintern. nivån sjunker p g a kylan och börjar dra in luft. eftersom oljan emulgerar tränger den ut genom lufthålet i locket.

Lösning. Fyll på ända till 3 cm från toppen medan motorn går. Pressa styrningen i båda lägen så att emulsionen försvinner. Se till att ha ganska hög oljenivå vintertid.

Denna lösning verkar högst trolig. Mitt problem försvann nu när det började bli lite varmare. Min kostnad skulle som sagt vara 40 000:- varav min självrisk skulle bli 10 000:-

Att peugeot själva inte skulle känna igen detta problem anser jag vara mycket osannolikt.

Hursomhelst har jag ringt och avbokat min "reparation", tänker inte pröjsa 10 000:- i onödan när servon nu fungerar felfritt. Det värsta är att dom nu också kräver mig på 1500:- i felsöknings avgift.

Jag tänker aldrig mer köpa en peugeot
Cajsa

Post by Cajsa »

Min far har en 407 SW-05 och fick detta problem i vintras. Han åkte in till sin märkesverkstad som bara bytte oljan och sen var problemet löst. Inget snack om att byta styrväxel och liknande.

Verkar som det är skillnad på märkesverkstad och märkesverkstad. Framför allt då de som varit Peugeotverkstäder och återförsäljare i många år blev av med sitt kontrakt med Peugeot i år och nu säljs och lagas Peugeot av Saab och andra märken. Strålande....
//Peugeot 307 XS 2.0 -03
WTF

Post by WTF »

Tänkte kasta mer fotogen på elden vad gäller problem med styrväxlar på 407'or.
Jag har haft min SW2,2 -05:a sen den var ny och kör knappt 2000 mil om året så min vagn har således rullat ca 9000 mil.
I alla fall, vid 6000 min började det märkas att styrningen hackade när man svängde lite häftigare på ratten, t.ex på parkeringsplatser.
Problemet ökade succesivt och strax innan 9000 mil hade servoverkan delvis börjat försvinna när man körde in i en rondell eller vid liknande situationer. Dessotom lät servopumpen(?) som en smärre stenkross så fort man vred på ratten, i synnerhet när bilen var kall.
Vid 9000-milaservicen påpekade jag problematiken och Peugeot-verkstaden konstaterade ett "oljeläckage från styrväxeln". dock utan att jag märkt nåt oljespill på parkeringen hemma. Nivån i oljebehållaren till servon var också ok.
De rekommenderade mig i alla fall att ta detta på maskinförsäkringen. Sagt och gjort, försäkringsbolaget hade inget att säga direkt utan jag fick en tid på verkstaden. Styrväxeln byttes ut enligt uppgift och glad i hågen åkte jag hem. Vad reparationen kostade i verkligheten har jag ingen aning om men jag fick betala 5000 kronor i självrisk på maskinförsäkringen. Men nu tre dagar senare märker jag att styrningen hackar igen när man rattar lite snabbare, t.ex när man ska parkera.
Tillbaka på ruta ett? Det var ju så allt började med en hackande styrning. Så var det ju inte när bilen var ny. f*n va less man blir... men jag hoppas verkligen att jag hetsar upp mig i onödan. Det ska bli intressant att höra vad verkstaden har att säga om detta imorgon.
Last edited by WTF on Tue Jun 15, 2010 23:34, edited 1 time in total.
WTF (What The Fuck)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

WTF: Prova att byt olja som det står längre upp i tråden, där nämns "Midland Power steering fluid(swiss made)".
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
WTF

Post by WTF »

406_Jonathan wrote:WTF: Prova att byt olja som det står längre upp i tråden, där nämns "Midland Power steering fluid(swiss made)".

Tack 406_Jonathan, det får bli en sista utväg att börja mecka med det själv.
Jag har fått en ny tid på verkstaden imorgon, reparationen har väl nån typ av garanti antar jag.
Jag tittade ner i servobehållaren efter att ha kört en stund och mycket riktigt, som många andra påpekar här i tråden, det skummade rejält i oljan. Det såg ut som den kokade... att det finns luft i systemet är uppenbart.

En dag senare... Nu har jag varit på verkstaden igen.
Hittade inget fel var diagnosen från verkstaden. I alla fall, i diskussionen som följde framkom det att problemet från början var att en packbox i den gamla styrväxeln gav upp. Den drog då in luft i systemet och detta har med tiden havererat styrväxeln.
Skummandet i servobehållaren upphörde hastigt och lustigt, en luftficka nånstans i systemet trodde meken. Ett lätt huggandet i ratten när man gör större rattrörelser finns dock kvar "Det är en egenhet bilen har" hette det...
Så vad lärde vi oss av detta? Huggandet i ratten är en del av charmen med bilen, men skummar det i servobehållaren så drar den in luft nånstans vilket gör att det kommer att gå åt h*****e förr eller senare. Vi får väl se...
WTF (What The Fuck)
WTF

Post by WTF »

WTF wrote:
406_Jonathan wrote:WTF: Prova att byt olja som det står längre upp i tråden, där nämns "Midland Power steering fluid(swiss made)".

Tack 406_Jonathan, det får bli en sista utväg att börja mecka med det själv.
Jag har fått en ny tid på verkstaden imorgon, reparationen har väl nån typ av garanti antar jag.
Jag tittade ner i servobehållaren efter att ha kört en stund och mycket riktigt, som många andra påpekar här i tråden, det skummade rejält i oljan. Det såg ut som den kokade... att det finns luft i systemet är uppenbart.

En dag senare... Nu har jag varit på verkstaden igen.
Hittade inget fel var diagnosen från verkstaden. I alla fall, i diskussionen som följde framkom det att problemet från början var att en packbox i den gamla styrväxeln gav upp. Den drog då in luft i systemet och detta har med tiden havererat styrväxeln.
Skummandet i servobehållaren upphörde hastigt och lustigt, en luftficka nånstans i systemet trodde meken. Ett lätt huggandet i ratten när man gör större rattrörelser finns dock kvar "Det är en egenhet bilen har" hette det...
Så vad lärde vi oss av detta? Huggandet i ratten är en del av charmen med bilen, men skummar det i servobehållaren så drar den in luft nånstans vilket gör att det kommer att gå åt h*****e förr eller senare. Vi får väl se...

Hur gick det sen?
Så här ett knappt halvår efteråt har jag åter igen haft bilen på verkstaden eftersom skummandet i servobehållaren återkom och huggandet i ratten aldrig upphörde.
Jag tog en bild på som jag visade kundmottagaren, det såg ut som om det var Julmust med skum på i behållaren. En ny undersökning gjordes och det konstaterades att ett "högtrycksrör" var defekt. Detta byttes som tilläg på försäkringsskadan, utan att det kostade mig något extra alltså. Tack för det Peugeotverkstaden och Länsförsäkringar. Styrningen är nu bättre än nånsin, så nu är allt är frid och fröjd och jag gillar min Peugeot igen... och verkstaden Och försäkringsbolaget.
WTF (What The Fuck)
whitewheels

Post by whitewheels »

I våran funkar Midland oljan klockrent : )
/Glenn

Ume´
Oljeläckage servo 407 sw

Post by Oljeläckage servo 407 sw »

Vad less jag blir. Hackar vid rattutslag trots oljebyte. Bubblar som julmust vid påfyllningsröret. Säljer bilen så snart jag kan. Sicken skitbil.
Post Reply