607:ans Batterie poler gömda, hur laddar man batteriet!?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Rosens

607:ans Batterie poler gömda, hur laddar man batteriet!?

Post by Rosens »

Hej fick hjälp starta batteriet igår, men då hade Webbasto värmaren gått ca 30min vid minus -20*. Problemet är i motorhuven jag hittar inte minus polen vid batteri arrangemanget. (gömt liksom). Har någon det likadant? Sedan finns det ju ett backup batteri i bagage luckan, men tror att det är på 24Volt!
Finns det föresten K-Sprit för dieseln och skulle hjjjjjälpa, vid denna kyla nu när kanske batteriet är slö :P
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
snusmummriken

Post by snusmummriken »

jordar gör man ändå inte direkt på batteriet (utan på annan platts som ser bra ut)
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Du har batteri fram iaf. isf så är det bara att jorda i nått motorfäste eller liknade. Bak är det 12V oxå.
Men det som startar bilen är det som sitter fram.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Benjamin

Post by Benjamin »

Edit: äh såg att rickard redan kommenterat.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
danielr112

Post by danielr112 »

Om du tycker batteriet är slött så köp ett nytt bättre. K-sprit i motorn lär inte göra så att batteriet funkar bättre tyvär...

Tyvär får man räkna med att det är segstartat när det är så här kallt. En diesel mår grymt bra av att ha motorvärmare. Webaston funkar ju att köra med men den drar också en hel del ström...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Rosens

Post by Rosens »

God Jul Å tack alla för edra bra o fina svar, det verkar vara Webaston som gör den svår startad nu i denna kyla, och som drar strömmen. Men tror ni att man kan komplettera med en el värmare :?: Vet inte annars vad Webaston skall vara bra till då, är det en dålig misslyckad produkt :? Det görs ju ordentlig reklam i bilhallen annars ´´´´
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

Nejmen eftersom de är såhär kallt nu så kan man säga att batteriets styrka försämras radikalt.. så de är nog inge fel på värmarn snarare på att batterier som inte tål extrem kyla.. iofs många saker som problematiska vid extrem kyla :P
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
danielr112

Post by danielr112 »

Webaston är underbar att ha. Men som ovanstående sa så är dels batterier förbrukningsvara och blir sämre med tiden. Samtidigt som att alla blybatterier tappar mycke av dess kapacitiet i kylan. Webaston startar dessutom när du startat bilen om allt står rätt till. Den hjälper till att få upp grundtempen på bilen då det tar ganska lång tid annars. Utan webaston på min bil kommer jag in till stan utan värme i bilen om den inte startar. Jag har 23km in.

Exempel. Mitt 55Ah batteri kan på sommaren dra runt min 2.5d motor i lätt 5 minuter. Nu när det är -20 grader så har jag 20 sekunder på mig. har inte bilen startat då så är det kört. Batteriet är 1.5 år gammalt. :)

Låter jag webaston stå längre än 5 minuter så är det kört också. Jag förlitar mig på att glödstiften funkar helt. Fick dock byta då de var dåliga men nu så funkar de bra ner till ca 22-23 minus. :)

Borde sitta ett dubbelt så stort batteri i min bil egentligen.
Rosens

Post by Rosens »

danielr112 wrote:Webaston är underbar att ha. Men som ovanstående sa så är dels batterier förbrukningsvara och blir sämre med tiden. Samtidigt som att alla blybatterier tappar mycke av dess kapacitiet i kylan. Webaston startar dessutom när du startat bilen om allt står rätt till. Den hjälper till att få upp grundtempen på bilen då det tar ganska lång tid annars. Utan webaston på min bil kommer jag in till stan utan värme i bilen om den inte startar. Jag har 23km in.

Exempel. Mitt 55Ah batteri kan på sommaren dra runt min 2.5d motor i lätt 5 minuter. Nu när det är -20 grader så har jag 20 sekunder på mig. har inte bilen startat då så är det kört. Batteriet är 1.5 år gammalt. :)

Låter jag webaston stå längre än 5 minuter så är det kört också. Jag förlitar mig på att glödstiften funkar helt. Fick dock byta då de var dåliga men nu så funkar de bra ner till ca 22-23 minus. :)

Borde sitta ett dubbelt så stort batteri i min bil egentligen.

Bra! Jag tyckte också i höstas att Webaston var bra. Men skall den dra strömmen nu när man behöver'n så är det kanske bra att installera el-motor värmare i stället :!: Jag har också tyckt att det är svårt att få upp kupé värmen, ställer in på 27* grader, det är nästan max - 29* är max. Jag har ju för första gången denna vinter använt Dielsel bil. Kör också ca 2mil till jobbet. Det funkar men kan man inte använda Webaston till att värma innan körningen så blir jag frågande :roll: I och för sig när det är under -15* så blir det i alla fall ingen frost, så fönstren är lätt rensade, snön är som fjuder,, :wink:
Stighult

Post by Stighult »

Lycklig :evil: Webastoägare. Skiten fungerar när det är plusgrader ute.
Men nu med minus 10 och kallare så är det döfött. Inne på andra peggan med Webasto och har nog haft bilarna stående ca 30 dar vid 20-25 tillfällen, på verkstaden. Så för egen del är det sista peggan som vardagsbil.
Har inget svar på om det är bilen, produkten eller verkstaden som felar.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
danielr112

Post by danielr112 »

Synd. Nackdelen när det är -20 är att min tar 3 försk på sig innan den startar. (dvs webaston) Dvs 3 fina blåröksmoln :D Folk tittar på en om man skulle startat den inne i stan.

Det handlar om en gammal v70 diesel med 36k mil. Men anars så funkar den.

Borde bara sätta i större batteri så jag kan använda den innan start med.
Last edited by danielr112 on Fri Dec 24, 2010 1:47, edited 1 time in total.
Benjamin

Post by Benjamin »

Cold cranking amps (CCA) är uppmätt vid -18°C.
Det står på batterierna hur mycket startström ett batteri kan leverera under 30s utan att spänningen understiger 1,2v per cell

Mitt 50Ah Optima redtop har strax över 800A CCA. Vilket är en strålande bra siffra. Det tvekar aldrig.

Men kryper det ner mot -25°C sjunker CCA drastiskt.
Det är därför så många blir överraskade en kall morgon när batteriet bara verkar tvärdött när det i själva verket varit dåligt en längre tid utan att de lagt märke till det.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
danielr112

Post by danielr112 »

Kör själv med Exides Maxima serie. Dock ingen koll på CCA på den men ca 900A.

Det funkar bra ner till ca -22 grader. när det sedan sjunker under det är det svårt. Vid -25 får jag inte igång bilen... :)

EDIT: hittade en spec som sa 900A CCA på den. Samma som redtop i övrigt annars.
Rosens

Post by Rosens »

Stighult wrote:Lycklig :evil: Webastoägare. Skiten fungerar när det är plusgrader ute.
Men nu med minus 10 och kallare så är det döfött. Inne på andra peggan med Webasto och har nog haft bilarna stående ca 30 dar vid 20-25 tillfällen, på verkstaden. Så för egen del är det sista peggan som vardagsbil.

Ja det är precis min upplevelse, tur att någon delar med sig.
Nu när jag undviker att använda Webaston så startar 'batteriet' helt utan problem i minus -18*. Bättre då att låta Värmaren vara i fred. Får väl se om jag får tid att konfontera Webasto företaget! (De som är experter osv).
danielr112

Post by danielr112 »

Finns ingenting att konfrontera där. En webasto drar mycke ström. inget konstigt med det. Vill du kunna köra den under längre tid skaffa större batteri eller ivf nyare/bättre som har mer att ge när det är kallt.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

I min A4 (TDI) så har jag något monsterbatteri i jämförelse. Vill minnas det var en bra bit över 100ah. Och en bra bit över 1000a. Kommer inte ihåg märket men jag fick specialbeställa det på batterilagret eftersom det måste ha en speciell storlek för att få plats i A4:an. Dyrt var det iofs men det är nu iaf 5 år sedan och bilen kan stå länge utan att man har några startproblem.
Funderar på något liknande till våran V70 (också diesel) när det batteriet blir dåligt.

55ah är ju bara att glömma på en diesel av lite större storlek. Knappt det räcker till många bensinare.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

-Lappen- wrote:I min A4 (TDI) så har jag något monsterbatteri i jämförelse. Vill minnas det var en bra bit över 100ah. Och en bra bit över 1000a. Kommer inte ihåg märket men jag fick specialbeställa det på batterilagret eftersom det måste ha en speciell storlek för att få plats i A4:an. Dyrt var det iofs men det är nu iaf 5 år sedan och bilen kan stå länge utan att man har några startproblem.
Funderar på något liknande till våran V70 (också diesel) när det batteriet blir dåligt.

55ah är ju bara att glömma på en diesel av lite större storlek. Knappt det räcker till många bensinare.

ska nog fundera i framtiden att införskaffa mig starkare batteri men även större generator så den klarar att ladda batteriet utav störrestorleken..
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pompe wrote:
-Lappen- wrote:I min A4 (TDI) så har jag något monsterbatteri i jämförelse. Vill minnas det var en bra bit över 100ah. Och en bra bit över 1000a. Kommer inte ihåg märket men jag fick specialbeställa det på batterilagret eftersom det måste ha en speciell storlek för att få plats i A4:an. Dyrt var det iofs men det är nu iaf 5 år sedan och bilen kan stå länge utan att man har några startproblem.

ska nog fundera i framtiden att införskaffa mig starkare batteri men även större generator så den klarar att ladda batteriet utav störrestorleken..

Originalgeneratorn laddar även ett större batteri, tar bara lite längre tid innan det är fullt :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Stighult

Post by Stighult »

Rosens wrote:
Stighult wrote:Lycklig :evil: Webastoägare. Skiten fungerar när det är plusgrader ute.

Ja det är precis min upplevelse, tur att någon delar med sig.
Nu när jag undviker att använda Webaston så startar 'batteriet' helt utan problem i minus -18*. Bättre då att låta Värmaren vara i fred. Får väl se om jag får tid att konfontera Webasto företaget! (De som är experter osv).

Problemet består av flera delar. Komma ut till en nedisad svårstartad bil är en sak, som går att lösa med elfläkten delvis.
Att värmaren inte går överhuvudtaget innebär att en 60-tals folka känns som rena bastun. Ingen hit att köra dieselpeggan i minus 20 utan Webaston.
Mentala känslan när man lämnar in bilen en vecka för att de skall kunna testa och skiten inte går likförbannat.
Att man dessutom fått lägga ner åtskilliga pengar för nöjet att frysa gör inte saken bättre.
Servicenivån på verkstan skall vi inte ens gå in på.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
Stighult

Post by Stighult »

danielr112 wrote:Finns ingenting att konfrontera där. En webasto drar mycke ström. inget konstigt med det. Vill du kunna köra den under längre tid skaffa större batteri eller ivf nyare/bättre som har mer att ge när det är kallt.

Nu handlar det inte enbart om att köra med tidur. Utan skiten går inte även när motorn är igång. Förra vintern 6-7 besök på verkstan med en vecka som längsta tid på verkstan och årets vinter 3 besök med bilen inne en hel dag vid ena tillfället. Ny tid efter julhelgen.
Att det inte finns nån att "konfrontera" har jag lärt mig.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
Post Reply