Tändstift Peugeot 607 ska de se ut såhär?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Bengt C

Post by Bengt C »

Att tändkassetten skulle vara sönder bedömer jag som mycket mer sannolikt än att det är något fel på tändstiften. Jag tror det här att folk kollar på, och misstänker, sina stift beror på två saker:

1) För mer än 40 år sedan var stiften inte så bra och kunde orsaka problem.
2) Det är enkelt att titta på ett stift.

Bra tändstift (t.ex. NGK) är helt enkelt väldigt driftsäkra. De kan gå sönder, visst. Men det är faktiskt ovanligt. Kör man dem över deras livslängd så misständer bilen vid vissa varvtal och belastningar. Att t.ex. växla ner och öka varvtalet kan ta bort misständningen. Ett konventionellt stift håller ca 2.500 mil per elektrod. Så man kan t.ex. förvänta sig att kunna köra 5.000 mil på ett 2-elektrodstift. Jag har ingen erfarenhet av platinastift och liknande.

En tändkasset på en SAAB går sönder på flera olika sätt. Ibland uteblir tändning på alla cylindrar, ibland bara på en, beroende på vad som hänt i kassetten. Ibland börjar den gå illa under gång, men det är även vanligt att bilen över huvud taget inte startar när den stått still en stund.

Jag vet inte vad som händer i andra kassetter, men i ditt fall uppvisar felet alltså en del intermittenta problem långt innan bilen blir okörbar.

Vad kostade kassetten föresten? En kassett till en SAAB är skitdyr, runt 3.000 kr och det känns ju inte så bra om den bara misständer på en cylinder. Att köpa dessa på skroten är verkligen inget vidare. Alla går nämligen sönder med tiden. Jag ger inte mer än 500 kr för en kassett på skroten och vissa skrotnissar vill inte sälja så billigt.
MartinX

Post by MartinX »

Saabs tändkassetter är lite annorlunda än övrigas i och med att dom innehåller en hel del elektronik, i regel innehåller kassetterna bara själva tändspolarna och drivelektroniken sitter på annat håll, eventuellt sitter drivslutsteget i kassetten men betydligt mindre prylar än som sitter i Saabkassetterna. Därav det höga priset på Saab delarna och också anledningen till att dom krånglar mer.

Tändstiften krånglar nästan aldrig nuförtiden det håller jag med om men om man kör tillräckligt länge med dom så ökar elektrodavståndet på grund av slitaget och det medför att tändspänningen ökar vilket påfrestar tändspolarna mer och mer vilket ökar sannolikheten att dom går sönder.

Man skall byta i tid helt enkelt.
bihfocus

Post by bihfocus »

Bengt C wrote:Att tändkassetten skulle vara sönder bedömer jag som mycket mer sannolikt än att det är något fel på tändstiften. Jag tror det här att folk kollar på, och misstänker, sina stift beror på två saker:

1) För mer än 40 år sedan var stiften inte så bra och kunde orsaka problem.
2) Det är enkelt att titta på ett stift.

Bra tändstift (t.ex. NGK) är helt enkelt väldigt driftsäkra. De kan gå sönder, visst. Men det är faktiskt ovanligt. Kör man dem över deras livslängd så misständer bilen vid vissa varvtal och belastningar. Att t.ex. växla ner och öka varvtalet kan ta bort misständningen. Ett konventionellt stift håller ca 2.500 mil per elektrod. Så man kan t.ex. förvänta sig att kunna köra 5.000 mil på ett 2-elektrodstift. Jag har ingen erfarenhet av platinastift och liknande.

En tändkasset på en SAAB går sönder på flera olika sätt. Ibland uteblir tändning på alla cylindrar, ibland bara på en, beroende på vad som hänt i kassetten. Ibland börjar den gå illa under gång, men det är även vanligt att bilen över huvud taget inte startar när den stått still en stund.

Jag vet inte vad som händer i andra kassetter, men i ditt fall uppvisar felet alltså en del intermittenta problem långt innan bilen blir okörbar.

Vad kostade kassetten föresten? En kassett till en SAAB är skitdyr, runt 3.000 kr och det känns ju inte så bra om den bara misständer på en cylinder. Att köpa dessa på skroten är verkligen inget vidare. Alla går nämligen sönder med tiden. Jag ger inte mer än 500 kr för en kassett på skroten och vissa skrotnissar vill inte sälja så billigt.

KAsetten gick på 1500:- + stift 270:-4st
Dock så var inte kasetten från skroten. Finns ingen chans att jag köper en sådan därifrån
Post Reply