Svårstartad 307a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pontus81

Svårstartad 307a

Post by Pontus81 »

Har en pegga 307 2,0 som är svårstartad när det är kallt ute. Batteriet är inget fel på utan det är när motorn är kall och bilen stått över natten t.ex.
För att bilen överhuvudtaget ska gå igång när den är kall måste man hålla lite gas.
När jag såg sambon starta bilen idag såg jag att det rök lite brunt ur avgassystemet oxå.

Några idéer på vad som kan vara problemet?

//Pontus
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
Pontus81

Post by Pontus81 »

Ingen som har någon idé??
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
Crane

Post by Crane »

Jag har samma fel på min (dock inte sett någon mörk rök vid start).
Den är tjurig när den har stått över natten vid minusgrader. Oftast får man starta den två ggr då den dör först.. brukar få ge lite gas.

Jag ska lämna den till en verkstad så får de koppla in och kolla loggarna men det vore intressant om någon annan har haft liknande problem och löst det.
Pontus81

Post by Pontus81 »

Skönt att höra att det iaf inte bara är jag som har samma problem.
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
joni23

Post by joni23 »

Hej

Jag har en 307 -05 2.0 sport som har samma problem som er. Jag var ute och provstartade nu i morse efter en kall natt och tyckte att bränslepumpen gick länge. Lät pumpen gå tills den tystnade och sedan startade motorn på första försöket, ska göra fler test på detta, men ska bli intressant vad du får fram Crane. Köpte bilen hos en bilhandlare för en månad sedan och hade den inne hos honom i fredags, han bytte tändstift. Tycker min bil drar mycket, visserligen är det dubbdäck på, men jag får kämpa för att komma under 0,9 hur ser er förbrukning ut? Känns som om det är något bränslerelaterat!

/Johan
Pontus81

Post by Pontus81 »

Vid långfärd så snittar jag 0,75 med min. Svärfar hade den till fjällen för några helger sen och när han kom hem låg det på 0,75. Men med stadskörning och många kallstarter så har jag svårt att komma under 0,85 iaf.
Det har ju mycket med hur man kör oxå glöm inte det :)
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
David_b

Post by David_b »

jag har typ samma problem när min ståt över natten, den startar till sen dör, får då vrida på starten igen, men låter jag pumpen gå tills den stannat sen startar går den perfekt
efter felsökning hos peugeot har dom kommit fram till att den släpper tillbaka bränslet, de är backventilen i pumpen som pajat, ska in med den till veckan och byta pumpen

kollade även felkoder men hade inga alls
Peugeot 307 kombi -04 2.0
Pontus81

Post by Pontus81 »

Det skulle ju va intressant om du kunde skriva vad det kommer kosta. Har ju inte lust att lägga ut hur mycke som helst på den.
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
David_b

Post by David_b »

Pontus81 wrote:Det skulle ju va intressant om du kunde skriva vad det kommer kosta. Har ju inte lust att lägga ut hur mycke som helst på den.

har fått pris på 3900 för pumpen och ca 1500 för jobbet, men jag har tagit de på försäkringen, när bilen gått så lite, blir kring 1500kr i självrisk
Crane

Post by Crane »

David_b wrote:jag har typ samma problem när min ståt över natten, den startar till sen dör, får då vrida på starten igen, men låter jag pumpen gå tills den stannat sen startar går den perfekt
efter felsökning hos peugeot har dom kommit fram till att den släpper tillbaka bränslet, de är backventilen i pumpen som pajat, ska in med den till veckan och byta pumpen

kollade även felkoder men hade inga alls

Ah, jag kollade precis felloggen i bilen och... ingenting. Den där förklaringen låter mycket trolig, jag ska testa i morgon.
Du får jättegärna berätta om det hjälper med pumpbytet, isf vore det kalas att vi hittat felet.

Ang. förbrukningen ligger jag just nu på 9,6 blandad körning.
rille307

Post by rille307 »

joni23 wrote:Hej

Jag har en 307 -05 2.0 sport som har samma problem som er. Jag var ute och provstartade nu i morse efter en kall natt och tyckte att bränslepumpen gick länge. Lät pumpen gå tills den tystnade och sedan startade motorn på första försöket, ska göra fler test på detta, men ska bli intressant vad du får fram Crane. Köpte bilen hos en bilhandlare för en månad sedan och hade den inne hos honom i fredags, han bytte tändstift. Tycker min bil drar mycket, visserligen är det dubbdäck på, men jag får kämpa för att komma under 0,9 hur ser er förbrukning ut? Känns som om det är något bränslerelaterat!

/Johan

Jag har en 307 med 2.0 liters motorn o dubbdäck,ligger på 0.8 liter nu vintertid,även om man rallykör med den,varvar o drar motorn så ligger den på 0.8,motorbromsar mycket o kör mycket på farthållaren,har fått för mej att detta sänker förbrukningen,har visserligen sportfilter o japsdämpare bak om det har betydelse,på sommaren har ja varit nere på 0.75,men då snålkör man riktigt
Crane

Post by Crane »

rille307 wrote:

/Johan

Jag har en 307 med 2.0 liters motorn o dubbdäck,ligger på 0.8 liter nu vintertid,även om man rallykör med den,varvar o drar motorn så ligger den på 0.8,motorbromsar mycket o kör mycket på farthållaren,har fått för mej att detta sänker förbrukningen,har visserligen sportfilter o japsdämpare bak om det har betydelse,på sommaren har ja varit nere på 0.75,men då snålkör man riktigt

Är det blandad körning? Låter egentligen som en rimlig förbrukning för en så liten bil men den är känd för att vara törstig. På långkörningar kan jag utan problem hamna runt 0,8 men inte blandad / stadskörning.
rille307

Post by rille307 »

Crane wrote:
rille307 wrote:

/Johan

Är det blandad körning? Låter egentligen som en rimlig förbrukning för en så liten bil men den är känd för att vara törstig. På långkörningar kan jag utan problem hamna runt 0,8 men inte blandad / stadskörning.

Det e väl blandat kan man säga,har legat där länge,men kör nästan ingen stadskörning,har precis flyttat o då åkte den snabbt upp till 1 liter o mer när man drog släp,men ändå rätt bra för en kombi.Vill även påpeka att däcken verkar ha betydelse,har bridgestone på sommaren o de ger mer förbrukning än de ja hade innan,tror de hette eurostone eller något,skulle vara ekonomiska däck,
David_b

Post by David_b »

tja
ska in på tisdag och byta pumpen, så jag får meddela efter de hur de gick, om den startar lättare

angående bränsleförbrukning, så nu på vintern med bara stadskörning ligger min just över 0.9 men var en sväng på 30mil med 5 pers och fullt med packning, då låg den kring 0.7 hela tiden, tycker inte de är nåt att klaga över, den går riktigt bra annars
David_b

Post by David_b »

Tja
Nu är bränslepumpen byt och bilen startar perfekt fast den ståt länge. Så nu slipper man "glöda" den innan jag startar :)
Crane

Post by Crane »

Ah nice.

Jag testade att slå på tändningen först en kortis innan start men det vart "sådär"-mycket bättre.
David_b

Post by David_b »

Tja

Ja då var man tillbaka, verkade inte hjälpa så mycke med pumpbytet.
Har bilen ståt över tolv timmar så dör den på första start försöket, på andra försöket startar den efter man fått nöta lite, spelar ingen roll om den ståt ute eller i mitt varmgarage

Tips mottages!
David_b

Post by David_b »

Hej igen

Nu har verkstan kikat på bilen igen varför den inte starta på första försöket när den ståt ute i kylan. Dom hitta inget fel alls, den starta perfekt efter att ståt inne i verkstan hela natten, dom nollställde nå värden på motorn men ingen skillnad

Blir likadant fast den ståt med motorvärmaren hela natten

Hur går de för er andra i tråden? Fått ordning på erat problem
joni23

Post by joni23 »

Nu är mitt fixat. Jag lämnade in den till Peugeotverkstaden och de gjorde en uppdatering i styrboxen för 2000kr och nu startar bilen även vid minus grader. Det som jag trodde var bränslepumpen, var i själva verket en luftpump.

Ang. min förbrukning så ligger vi på 0,85 med mest landsvägskörning, och enligt verkstaden är det normalt för den motorn.

/Johan
Pontus81

Re: Svårstartad 307a

Post by Pontus81 »

Vad va d för luftpump de bytte då? Men det gjorde ingen skillnad? Uppdatering av styrboxen kan ju va en god idé då till vintern!
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
Post Reply