Konstigt oljud i 406, 2.0.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Preben F.

Konstigt oljud i 406, 2.0.

Post by Preben F. »

Min 406:a med 20.000 mil på mätaren har fått ett mystiskt oljud. Ibland när jag kör låter det ungefär som när man flyttar runt med tunga möbler på ett trägolv. Jag hinner aldrig utforska det närmare, det låter bara under 1-2 sekunder, det kommer från motorregionen nånstans och aldrig i några speciella situationer, det är helt sporadiskt. Är där nån här som har liknande erfarenheter som vet vad som kan orsaka detta?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kolla löprullarna till drivremmarna.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Preben F. »

Ja, det kanske man skall testa, har ändå funderad på att byta rem; men jag tycker det låter som det är i vänstersidan på bilen.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Skulle ju kunna var urtrampningslager isf. Inga missljud vid nertryckt koppling?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Preben F. »

Claes B wrote:Skulle ju kunna var urtrampningslager isf. Inga missljud vid nertryckt koppling?

Nej, ingen missljud vid nertryckt koppling, och det kommer inte heller vid specifika tillfällen, det kan t.ex. komma när jag kör i 90 eller 30 och det låter inte mera om jag kör fort.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Kupèfläkten kanske ?
Fast den sitter ju inte till vänster..
406 turbo
106 XT
Preben F.

Post by Preben F. »

Jag har nog lokaliserad oljudet till ac-kompressorn, efter att jag har stängt av ac´n har jag inte hört ljudet, och att det kommer från den kan ju stämma överens med de korta oregelbundna perioder det höras, så det är nog när kompressorn går i gång det låter. Första åtgärden när det blir lite mera vårvärma ute blir att byta rem och spännare.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Preben F. wrote:Jag har nog lokaliserad oljudet till ac-kompressorn, efter att jag har stängt av ac´n har jag inte hört ljudet, och att det kommer från den kan ju stämma överens med de korta oregelbundna perioder det höras, så det är nog när kompressorn går i gång det låter. Första åtgärden när det blir lite mera vårvärma ute blir att byta rem och spännare.

Ok.
Jo om det är lite för lite med gas i AC systemet så kan man få en "pysning" i systemet just när kompressorn börjar gå och skapar tryck.
Kanske det som låter?
406 turbo
106 XT
Preben F.

Post by Preben F. »

ala wrote:
Preben F. wrote:Jag har nog lokaliserad oljudet till ac-kompressorn, efter att jag har stängt av ac´n har jag inte hört ljudet, och att det kommer från den kan ju stämma överens med de korta oregelbundna perioder det höras, så det är nog när kompressorn går i gång det låter. Första åtgärden när det blir lite mera vårvärma ute blir att byta rem och spännare.

Ok.
Jo om det är lite för lite med gas i AC systemet så kan man få en "pysning" i systemet just när kompressorn börjar gå och skapar tryck.
Kanske det som låter?

En mycket högljud och obehaglig pysning isf. :? och jag har aldrig upplevt det förut, jag har för mig att om trycket är dåligt går inte kompressorn i gång.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ah! Känner igen symptomet när jag tänker efter lite.
Hade samma sak på min 406 2,2 HDi, på den var det kylfläkten som väsnades när AC-kompressorn slog till. Kolla det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Preben F. »

Claes B wrote:Ah! Känner igen symptomet när jag tänker efter lite.
Hade samma sak på min 406 2,2 HDi, på den var det kylfläkten som väsnades när AC-kompressorn slog till. Kolla det.

Jaha, det får jag kolla; men är det kylfläkten som är trasig då?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Preben F. wrote:
Claes B wrote:Ah! Känner igen symptomet när jag tänker efter lite.

Jaha, det får jag kolla; men är det kylfläkten som är trasig då?

Japp, kolen satt fast i den så att det blev nån slags resonansljud i den när den snurrade det lilla den orkade. Jätteskumt var det, när jag först hörde det var jag övertygad om att kompressorn skurit och såg tusenlapparna flyga sin kos, men så illa var det som tur var inte. Fläkten fick jag igång på nåt sätt, den blev aldrig bra, men en begagnad var hart när omöjligt att hitta och en ny till en 2,2 HDi kostar 3-3500 :- nånting. Men det skiljer mycket från modell till modell.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Preben F. »

Finns där nåt kontaktstycke jag kan bygla så fläkten startar?
Post Reply