Läskigt hög motortemp! Peugeot 205 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Gurrann

Läskigt hög motortemp! Peugeot 205 GTI

Post by Gurrann »

Redan när jag startar upp bilen kall visar tempmätaren 60grader. Efter 5-10minuters körning är mätaren uppe i max, lampan lyser dock inte , men motorfläkten går för fullt. För att vara ärlig gasar jag nog lite extra, men ändå...

Jag har bytt termokontakten tidigare då fläkten inte ville starta, nu fungerar fläkten som den skall men mätaren indikerar ju väldigt mycket. Termostaten kan det inte vara då jag får värme in i kupen, eller kan det det?

Jag känner absolut ingen skillnad på bilen trots att den visar sig vara så varm...

Hade det varit fel på tempmätaren tycker jag det är konstigt att fläkten går ändå? Fläkten går väll endast efter kontakten som sitter direkt på kylen?

Pendlar dagligen med bilen, ca 5mil enkel resa, ibland när tempen ligger där uppe på max, i nästa sekund är den nere strax under 90.

Den som kan komma med en förklaring vad det skulle kunna vara är guld värd...
:roll:
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Givaren till själva mätaren sitter på baksidan av termostathuset. Byt den så löser det sig nog :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Gurrann

Post by Gurrann »

Tackar för hjälpen! En fråga bara, är det inte konstigt att fläkten går då? :roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gurrann wrote:Tackar för hjälpen! En fråga bara, är det inte konstigt att fläkten går då? :roll:

Jo, den har ju en egen givare. Men felen behöver inte hänga ihop, kan va nåt annat med fläkten.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply