Glapp Länkarmslagring Peugeot 406 -97, byta vad?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mikke H

Glapp Länkarmslagring Peugeot 406 -97, byta vad?

Post by Mikke H »

Fick följande brister på min trotjänare idag vid besiktning.

1. Länkarmslagring, bak höger yttre, undre, glapp
2. Länkarmslagring, bak höger inre, övre, glapp
3. Länkarmslagring, bak, båda sidor, bak vänster yttre, undre, glapp

Anmärkning 1 & 3:
Är det bussningen vid (nedre) dämparinfästning som ska bytas och är det svårt?

Anmärkning 2:
Är det Stabilisatorstaget för TOE-in som ska bytas och är det svårt?

/Mikke
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Här är iaf en guide till toe-instaget (på franska): http://www.coupe406.com/documents/Tutor ... rriere.pdf

Du kanske hittar någon mer du har nytta av här: http://www.coupe406.com/documents/Tutor ... anique.htm
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Mikke H

Post by Mikke H »

Franska är inte min styrka men tack vare Google´s översättning gick det ju förstå. Verkar inte så värst krångligt att byta Toe-staget.

Bra länk 406_Jonathan

Är det bussningen jag ska ge mig på för följande?
1. Länkarmslagring, bak höger yttre, undre, glapp
3. Länkarmslagring, bak, båda sidor, bak vänster yttre, undre, glapp

/Mikke
Vrom

Re: Glapp Länkarmslagring Peugeot 406 -97, byta vad?

Post by Vrom »

Mikke H wrote:Anmärkning 1 & 3:
Är det bussningen vid (nedre) dämparinfästning som ska bytas och är det svårt?

Besiktningsmannen verkar ha hamrat extra mycket på sin handdator för punkt 3, men om jag stryker några ord i "bak, båda sidor, bak vänster yttre" så tror jag att du har samma fel som jag hade. Det är i så fall bussningen som sitter pressad i navet och håller nedre bärarmen som ska bytas. Om du tar av hjulet och lyfter lite försiktigt med en domkraft längst ut på nedre bärarmen så bör du se glappet tydligt.

Eftersom bussningen (egentligen en sorts kulled, men ser ut som en vanlig bussning) är pressad så kan det vara svårt att byta den själv, i synnerhet om man ska göra det utan att ta bort hela navet. Jag gick till en välutrustad oauktoriserad verkstad och lät dem göra jobbet. Bussningarna köpte jag via ebay för 300 spänn/paret inklusive frakt.

Jag är inte helt övertygad om att punkt 2 är styrstaget. Det kanske är det, men kolla upp övre bärarmens inre infästning först för säkerhets skull. Jag har inte hört att den brukar slitas ut, men det kanske kan hända?

Är det styrstaget/toe in som är kasst så är det enkelt att byta själv, men det kan vara bra att kosta på sig en riktig justering efteråt.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
Mikke H

Post by Mikke H »

Har kollat vad som glappar och det är TOE-in staget för anmärkning 2 och på de övriga är det bussningen i spindeln.

Märkesverkstaden ville över telefon ha 4900:- för byte av TOE-in stagen och hjulinställning. Att bussningen till spindeln skulle glappa hade de aldrig vart med om men med de priserna så kan man ju förstå att ingen lämnar in den för sådana byten.

Har beställt 2st TOE-in stag för 154.78:- och 2 bussningar för 355.48:- via Ebay. Totalt 510,26:- inkl frakt från England.
Samma saker på exempelvis MECA skulle kosta 2050:- !!!!!!!

Nu väntar jag på prylarna sen är det dags att byta....
Mikke H

Post by Mikke H »

TOE in stagen bak är nu utbytta och det var ju ingen större match, även om muttern på kullenden satt stenhårt så vinkelslipen fick göra jobbet.

Den "Franska" manualen var till hjälp, utan den hade jag sannolikt missat att åtdragningen skall utföras med bilen stående på alla hjulen i normalt läge så gummibussningen inte tar skada och märkningen av mutterns position är ju aldrig fel.

Yttre nedre länkarmsbussningarna får nog bli ett jobb för en verkstad med bättre förutsättningar än vad jag har. Tror att jag får problem att ta bort de gamla och sedan pressa i de nya.

/Mikke
Mikke H

Post by Mikke H »

Sådär, då var alla glapp fixade.

Arbetet för bytet av de 2st bak-yttre-nedre kostade 2250:- hos en lokal bilmeck.

Nu återstår en hjulinställning innan sommardäcken ska på.

/Mikke
Post Reply