Byte av instrument - 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vwpegg

Byte av instrument - 406

Post by vwpegg »

Måste byta ïnstrumenthuset igen, för andra gången:( Både hastighetsmätaren och tankmätaren har fått spel.
Och då är frågan... Jag har hittat ett instrument från en coupé med 2.0 RFV-motor, manuell från -98, och då undrar jag om den kan passa i min 406 2.0, manuell, från 97?? (har för mig att min motor heter något med RFV...)
Skillnaden som jag kan se är att det är ett extra instrument, för där jag har bensinmätaren sitter en mätare för oljan istället på coupén.
Varvräkaner ser ut att stämma, men hasighetsmätaren går till 270, istället för min som går till 230.
Baksidan på coupéns ser ut att vara likadan med kontaktstyckena som jag har på mitt.
Blir det helgalet om jag skulle montera coupéns instrument i min bil?
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid :)
Vrom

Re: Byte av instrument - 406

Post by Vrom »

vwpegg wrote:Måste byta ïnstrumenthuset igen, för andra gången:( Både hastighetsmätaren och tankmätaren har fått spel.

Jag har inget svar på frågan du ställer, men...

Byt inte, laga istället. Förmodligen är det spruckna lödningar i stiften som förbinder mätarna med bakstycket. Enkelt att fixa med väldigt grundläggande lödkunskaper, eller om man känner någon som kan löda. Lagar du så vet du att lödningarna är okej, men sätter du in ett begagnat hus så kan det mycket väl vara på väg att ge sig redan.

Har du kvar det gamla huset kan du alltid börja med att plocka isär det för att kolla efter spruckna lödningar, och i så fall fixa det. Kolla stiften för varvräknaren samtidigt, för den har samma kassa konstruktion. Tempmätaren har en smartare konstruktion och löper inte samma risk att sluta funka på grund av spruckna lödningar.
205 GTI 1,9 -88 - Skrotad
406 ST 2,0 -96
vwpegg

Post by vwpegg »

Tack för tipset!
Ska försöka kika över de lödningar som man kommer åt, och hoppas på att man hittar de som är dåliga.
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid :)
Post Reply