Drar mycket olja
Drar mycket olja
Tänkte höra om det är vanligt att peugeot 205 drar ruskigt med olja?
Har en 88 junior 1,4.
Den ryker kraftigt vid start.
Har en 88 junior 1,4.
Den ryker kraftigt vid start.
- svarta_fåret
svarta_fåret wrote:låter som ventil gummit har stuckit. dessa är utbyttbara men lite pilligt om man inte har kunskapen. toppen måste demonteras.
men detta är inte uteslutande.
lustig formulering. tvivlar på att toppen måste plockas då jag varit med o bytt på en gti utan att plocka toppen. min kompis hade ett omgjort tändstift som han satt en lufttrycksslang till och så satte han tryck i cylindern så inte ventilen trilla ner... sen ett ventilfjäderkomprimeringsverktyg så man trycker ihop fjädern... av med knastren (tror jag de heter) som håller ihop allt o byt tätningen. längesen jag var med och det är enda gången så andra får väl avfärda/bekräfta vad jag skrivit.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
- svarta_fåret
det var en riktig annorlunda teknik men säkert duglig om man har ett sådant verktyg, har aldrig hört/sett ett sådant. men lättast att plocka toppen då blir det ordentligt gjort.säker på att ingen av vevhusventilationen är igen kletad eller brusten? men uteslut inte annat då det kan vara något simpelt.
hör med verkstad innan du lämnar in den för något storjobb.
- danielr112
Varför skulle det vara enklare att ta av toppen och fixa med det?
Att trycksätta cylindern är ett vanligt knep. finns adaptar att köpa på t ex biltema. Eller så sätter man bara den kolven i topp. Dvs gör 2 kolvars ventiler åt gången så behöver man inte ens trycksätta. Lämnar man in till en firma plockar de i regel inte av toppen för detta. Då det är ytterligare att moment som inte behövs.
Att trycksätta cylindern är ett vanligt knep. finns adaptar att köpa på t ex biltema. Eller så sätter man bara den kolven i topp. Dvs gör 2 kolvars ventiler åt gången så behöver man inte ens trycksätta. Lämnar man in till en firma plockar de i regel inte av toppen för detta. Då det är ytterligare att moment som inte behövs.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
svarta_fåret wrote:det var en riktig annorlunda teknik men säkert duglig om man har ett sådant verktyg, har aldrig hört/sett ett sådant. men lättast att plocka toppen då blir det ordentligt gjort.säker på att ingen av vevhusventilationen är igen kletad eller brusten? men uteslut inte annat då det kan vara något simpelt.
det var ju skitenkelt. han var auktoriserad pegamek då så han tog hem verktygen från jobbet så det var standard där med. mycket mindre jobb vill jag säga. skulle uppskatta det till två till tre timmars jobb med en del skitsnack. fyra händer är att rekomendera. å som daniel sa så kan man köra med kolvarna med... det gjorde vi utan meningen när luftslangen hoppa ur på första cylindern o ventilen åkte ner... svettigt vill jag säga.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
nån som har en bild på exempel av manick att pressa ner för att få bort knaster?
funderar på en liknande operation snart..
gjorde det på en annan topp bara för ett tag sen å det var rätt ordentligt med kraft man behövde..
gjorde det på en annan topp bara för ett tag sen å det var rätt ordentligt med kraft man behövde..
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
ottis wrote:nån som har en bild på exempel av manick att pressa ner för att få bort knaster?
va typ nåt sånt här
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... aderbage1/
kommer inte ihåg hur vi fäste bara så den hade mothåll
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
Tack!

Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
- svarta_fåret