Roterande vibrerande oljud från framvagnen
Roterande vibrerande oljud från framvagnen
Jag har fått ett konstigt oljud från framvagnen, det som sker är att vid låg hastighet så hörs nästintill ingenting. Men vid 50km/h och uppåt så stegrar ett vibrerande ljud, detta ljud är som värst vid mellan 70-80 km/h och varierar hela tiden med hastigheter. Det som jag också lagt märke till är att vibrationerna slutar helt om jag ligger i en vänsterkurva med tillräckligt tryck.
Jag har personligen noll koll på vilka delar som sitter var och hur de är inblandade vid rörelser. Jag uppskattar alla tips och råd enkla som svåra då jag är villig att lära mig mer om hur saker fungerar.
Tack på förhand // Micke
Jag har personligen noll koll på vilka delar som sitter var och hur de är inblandade vid rörelser. Jag uppskattar alla tips och råd enkla som svåra då jag är villig att lära mig mer om hur saker fungerar.
Tack på förhand // Micke
Har något av dina hjullager lagt av?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
xavienuz wrote:Tack för svaren.
Det är ett dovt ljud, det är snarlikt som när man varvar upp motorn fast mer mekaniskt på något sätt. Som 2 kugghjul som inte riktigt går hand i hand med varandra. Jag kan försöka göra en inspelning på ljudet imorgon.
Kör en peugeot 406 2.0 -96 ifall det är av intresse
Helt klart ett hjullager. Lyft upp bilen fram, snurra på hjulen och lyssna från vilken sida det kommer. Jag skulle tvärt emot EL_Zeta säga att det troligen är vänster lager som är dåligt om det tystnar vid vänstersväng, oftast är det yttre lagerbanan som tar stryk. Men det är definitivt inte säkert på nåt sätt, kan lika gärna vara höger sida. Så lyft och lyssna.
Claes B wrote:xavienuz wrote:Tack för svaren.
Det är ett dovt ljud, det är snarlikt som när man varvar upp motorn fast mer mekaniskt på något sätt. Som 2 kugghjul som inte riktigt går hand i hand med varandra. Jag kan försöka göra en inspelning på ljudet imorgon.
Kör en peugeot 406 2.0 -96 ifall det är av intresse
Helt klart ett hjullager. Lyft upp bilen fram, snurra på hjulen och lyssna från vilken sida det kommer. Jag skulle tvärt emot EL_Zeta säga att det troligen är vänster lager som är dåligt om det tystnar vid vänstersväng, oftast är det yttre lagerbanan som tar stryk. Men det är definitivt inte säkert på nåt sätt, kan lika gärna vara höger sida. Så lyft och lyssna.
Ja jag fick byta på bägge sidorna i min bil.. tystnade bara om jag svängde åt ena hållet..
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Jag var på bilprovningen idag för att göra en enkel efterkontroll så jag passade på att fråga vad besiktningsmannen trodde var felet. Vi åkte en liten tur med bilen och han bekräftar det ni redan har sagt, hjullagret. Han verkade väldigt säker när han fick köra o känna efter själv så stort tack till er alla för den information ni har givit.
Nu är bara den stora fråga kvar, hur ska jag lösa detta
Har läst en del här på forumet om liknande problem och det verkar som att det är väldigt mycket som kan gå fel om man ska ge sig på detta själv.
Vad är era rekommendationer? Jag har en svärfar som är riktigt duktig på bilar, men har dåligt med tid (jobbar i Norge). Ska jag ta den enkla vägen ut och lämna in den på verkstad?
Nu är bara den stora fråga kvar, hur ska jag lösa detta
Har läst en del här på forumet om liknande problem och det verkar som att det är väldigt mycket som kan gå fel om man ska ge sig på detta själv.
Vad är era rekommendationer? Jag har en svärfar som är riktigt duktig på bilar, men har dåligt med tid (jobbar i Norge). Ska jag ta den enkla vägen ut och lämna in den på verkstad?
Jag håller på att byta hjullager på min och det är inte så jättekul.
På 406'an så måste styrspindeln tas bort (kanske gäller dom flesta Peugeoter). Har det aldrig varit isär förut på din bil så kommer det ta tid.
När väl spindeln är borta så måste lagret pressas ur.
M.a.o en press behövs och mycket värme.
På 406'an så måste styrspindeln tas bort (kanske gäller dom flesta Peugeoter). Har det aldrig varit isär förut på din bil så kommer det ta tid.
El_Zeta wrote:Jag håller på att byta hjullager på min och det är inte så jättekul.
Det är inte så svårt att byta hjullager, men visst kan det vara omständligt. Det tar gärna 2-3 timmar. Bytte nyligen på min MI16, och ska snart byta på min CTI.
Du måste förmodligen ta loss hela spindeln (vet inte vilken bil du har). Då gör man såhär:
- Lyft upp bilen, ta bort hjulet.
- Lossa centrummuttern.
- Lossa bromsoket och häng det åt sidan
- Lossa muttern på undre spindelleden, för att sedan dra ur spindelleden ur bärarmen, kan vara tetigt att få loss.
- Kan också vara en fördel att lossa staget till krängningshämmaren för att kunna röra bärarmen mer neråt.
- Lossa muttern till styrstaget, och dra ur styrleden från spindeln (kan också vara tetig).
- Lossa skruven som håller spindeln vid fjäderbenet, använd en stabil mejsel eller huggmejsel som kil för att få spindeln att släppa sitt grepp om fjäderbenet.
Sedan kan du anfalla hjullagret...
Jag har ingen press, men det går med ett rejält skruvstycke också. Svårast var faktiskt att få bort låsringen, den hade rostat fast rejält (tacka vägsaltet för det...
Som du ser så är det flera saker som kan jäklas, så det är inget man ger sig på utan erfarenhet och lämpliga verktyg.
Har din svärfar svårt med tid, så lutar det nog åt en verkstad ändå. Hör gärna med flera, begär pris, det kan löna sig!
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)
Mini 1000 -75
Mini 850 - 65
XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)
Mini 1000 -75
Mini 850 - 65
XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
kan rekommendera biltemas hjullageravdragare.. fungerar utmärkt.
Peugeot 307 -06
headlight wrote:kan rekommendera biltemas hjullageravdragare.. fungerar utmärkt.
Menar du en sån här?:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... avdragare/
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)
Mini 1000 -75
Mini 850 - 65
XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)
Mini 1000 -75
Mini 850 - 65
XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Mats F wrote:headlight wrote:kan rekommendera biltemas hjullageravdragare.. fungerar utmärkt.
Menar du en sån här?:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... avdragare/
nix..
Detta menar jag.. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... julslager/
Peugeot 307 -06