406 V6 -03 / byta tändspolar
406 V6 -03 / byta tändspolar
Behöver byta tändspole på en cylinder och undrar om någon har erfarenhet hur spolarna "brukar" pajja på dessa motorer (ES9J4):
Lite random en och en, eller är en på g kommer resten inom kort ? Ifall det är lika bra att ta alla när man ändå håller på ?
Funderar på att byta hela bakre raden iom att det är cyl 4 som bråkar, sen ta den lättare framraden vid behov ? Synpunkter ?
Lite random en och en, eller är en på g kommer resten inom kort ? Ifall det är lika bra att ta alla när man ändå håller på ?
Funderar på att byta hela bakre raden iom att det är cyl 4 som bråkar, sen ta den lättare framraden vid behov ? Synpunkter ?
205 / 309 / 406 / ZX
Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Det tar fem-tio minuter att byta en spole i den aktra cylinderraden. Totalt meningslöst att byta samtliga spolar samtidigt. Varför byta något som inte är trasigt när det är så pass simpelt att byta? Byt när de pajjar. Det är liksom standard att åka runt med 1-2 extra spolar och några nycklar när man kör pugs V6:a.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Vis av erfarenheter så rekommenderar jag byte av samtliga spolar på samma rad. Varför? Jo för de fungerar nästan som H7 lampor. Pajar den ena, dröjer det inte länge innan nästa pajar. Men spara de som är hela, bra att ha i reserv.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...
sök på forumet, står vilka spolar som är bättre än andra. pratas om livslängd 6-8k mil.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob wrote:sök på forumet, står vilka spolar som är bättre än andra. pratas om livslängd 6-8k mil.
Ja jo gjort så , men dom trådarna har i de flesta fall några år på nacken
nått nytt under solen, eller kan man rangordna spolarna enligt
1. Delphi
2. Valeo
.
.
.
X. Sagem
?
205 / 309 / 406 / ZX
Man ska inte skaffa saker med handtag på - det drar bara med sig en massa arbete...
Dhuron wrote:min 406 v6 2001 åt tändspolar när jag hade bosch FR8ME tändstift i. Kommer nog aldrig ha bosch stift igen.
/Tobbe
Hehe använd vad pug rekomenderar
Last edited by Decimal on Wed Jul 06, 2011 23:40, edited 2 times in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:Dhuron wrote:min 406 v6 2001 åt tändspolar när jag hade bosch FR8ME tändstift i. Kommer nog aldrig ha bosch stift igen.
/Tobbe
Ser ut som om det är just Bosch original.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek wrote:Decimal wrote:Dhuron wrote:min 406 v6 2001 åt tändspolar när jag hade bosch FR8ME tändstift i. Kommer nog aldrig ha bosch stift igen.
/Tobbe
Ser ut som om det är just Bosch original.
Jag får upp
Tändstift
• Denso, Iridium-mittelektrod
• Elektrodavstånd [mm] 1.1
eller
Tändstift Platina
• CNG/Gasol (LPG), Rekommenderat bytesintervall [km] 30000
• Kortnummer FR7KI332S
• Elektrodavstånd [mm] 0.7, Nyckelvidd [mm] 16
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ