Hjälp med att hitta drivaxlar till Peugeot 205 GTi -88

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
BeyondTheMind

Hjälp med att hitta drivaxlar till Peugeot 205 GTi -88

Post by BeyondTheMind »

Hej! Jag har idag reistrerat mig här då jag skaffat en 205 för ca en vecka sedan då jag inte så så jättevass på det här med att mecka med bilar.

Jag har försökt att använda sökfunktionen men inte kunnat hitta de svar jag behöver. Visst går det säkert att "räkna ut" vilka delar som passar till min bil, men som sagt så är jag inte så kunnig när det gäller sånt här och därför startar jag en ny tråd.

Som rubriken lyder behyöver jag hjälp med att hitta drivaxlar till min 205. Mera exakt så är det en Peugeot 205 GTi 1.9 -88 med DFZ som motorkod. Då jag har en mycket begränsad ekonomi så är det mycket billiga drivaxlar jag söker. Så billigt som möjligt men som ändå inte glappar osv. Det jag kunnat läsa mig till är att det är den äldre framvagnen som jag har på min 205. Jag har kollat på bildelsbasen men förstår inte riktigt vilka delar som skulle passa till min bil. De jag vet passar är ju de delar som har samma motorkod, men jag har läst på forum osv att t.ex. en drivaxel från en CTi kan passa på min 205.

Orsaken till bytet är att vänster drivaxel "klonkar" när man gör kraftigt rattutslag. Höger drivaxel hörs inget, men när man hissar upp bilen och snurrar på hjulet sammtidigt som man känner med handen på drivaxeln så känns det glappt, och jag antar att det behöver bytas på höger sida också.

Även hjullagret vänster fram är dåligt, det är det vanliga skrapande, skrikande ljudet. Hissar man upp bilen så är 3 av 4 hjul något glappa så det blir att byta hjullager runt om också. Tänkte att jag skulle göra detta samtidigt som byte av drivaxlar.

Skulle uppskatta mycket om ni kunde länka till delar från t.ex. bildelsbasen som passar till min 205 :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det du främst ska kolla på är om du har de tunna eller grova drivknutarna. Enligt min erfarenhet så ligger -88'an i gränslandet mellan de bägge. Jag har alltså sett -88'or med bägge varianterna. Tunna axlarna har 21 splines och de grova 25. Så du kan lätt se skillnaden. det syns även när man tittar på muttern till drivknuten, men då lär man ju ha något att jämföra med eller ha sett bägge tidigare.

Har du de tunna axlarna har jag två som sitter på en skrotbil härnere på gården. I vilket skick dom är har jag däremot ingen aning om.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Tycker det verkar väldigt krångligt det här med att hitta rätt drivaxel. Har hört runt med olika personer om det här nu. Endel säger att alla drivaxlar från CTi passar min bil, andra att jag kan ta från bilar -88 och tidigare årsmodeller så länge det är GTi.

Förstår inte riktigt varför man ska behöva plocka isär bilen för att ta reda på vad man behöver för delar, det måste finnas ett enklare sätt. Har kollat igenom drivaxlarna på bildelsbasen. Jag fyller då i mitt regnummer och kan på en del delar jämföra min bil och den bil som delen kommer ifrån. Men inte ens dessa delar passar med 100% säkerhet till min bil? För er som vill kolla ocj jämföra själva så har bilen regnummret NBN213.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Image
= De små drivaxlarna.

Image
= De stora drivaxlarna.

Så vrid på hjulen och titta. :)
Loffas

Post by Loffas »

så enkelt är det inte.
Har själv en 88ans gti med tunna axlar. Har för mig det är 32ans hylsa.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Loffas wrote:så enkelt är det inte.
Har själv en 88ans gti med tunna axlar. Har för mig det är 32ans hylsa.

Vilken framvagn har du på den då?
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Loffas, det är de grövre axlarna jag har. Kollade upp bilen och det är länkarmarna som ser ut som ett L jag har. Hade dessutom turen att Morbidio hade ett par såna så problemet är löst :)
Loffas

Post by Loffas »

har gti framvagnen med 309gti bärarmar så det kan diffa
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det där med bärarmarna stämmer inte Morbidio. Det finns smala drivaxlar med GTI bärarmar också..

Enklast till trådskaparen ta en bild på muttern som håller drivaxkeln i navet och lägg upp den här eller skicka mig som mms på 0708615905.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Jag ska försöka ta en bild på något sätt. Kommer nog tyvärr ta ett tag ock då garaget jag är i inte är tillgängligt på ett tag framöver. Jag kan inte mäta hur tjocka själva drivaxel-armen är? Den kommer man ju åt även när bilen står på marken.

Edit: Jag menar, så kan Morbidio kanske mäta på de han har och se om et är samma.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Lättast att bara kika på muttern längst ut.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Trodde inte muttern var så lättillgänglig förens jag hittade den här bilden:
http://www.hartings.se/open/marco/205/rigg.jpg

Så imorn torsdag (eller idag rättare sagt) så åker jag och tar av hjulet och mäter muttern. Återkommer med resultat :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jo den är enkel att komma åt. Den på bilden är den grova även on låsbrickan och låssprinten saknas.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Har skrivit det i den andra tråden jag får hjälp i, men skriver här också. Det är de smala drivaxlarna jag har. Mätte upp muttern och den är 30mm. Är det någon som har dessa drivaxlar? R-gubbe, skulle du kunna kolla i vilket skick dina drivaxlar är som du har på skrotbilen? Om du kan köra den o se om det låter om dem eller hur man nu undersöker dem bäst.

En ankan sak, jag ska ju byta hjullager på bilen också. På skruvat.se finns det två storlekar till fram o bak. Eftersom jag har de mindre axlarna, har jag de mindre lagren också? Är det de mindre bak också?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Kolla dom kan jag inte göra det är demontering på plats som gäller. Dom är gratis vid självplock. Själv hinner jag inte.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Loffas

Post by Loffas »

jag e rätt säker på att de tjocka kom till 122hk motorn
BeyondTheMind

Post by BeyondTheMind »

Jag har nu kontakt med en kille som säljer två nya drivaxlar. Här på forumet har vi kommit fram till att jag har de tunnare drivaxlarna då mutter på dem är 30mm, och jag bad då den här killen mäta upp de drivaxlar han har. Muttrarna på dem är endast 24mm.

Min fråga är då om de här ändå passar på min bil?
Post Reply