Hon bara dör sporadiskt? (106 GTI)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
vp_605

problem

Post by vp_605 »

Hej jag är ny här på forumet och har precis införskaffat mig en peugeot 605 3.0 -95

Min bil har exakt samma problem med att den stannar tvärt när den vill och vägrar starta.... (även om man kör eller står på tomgång)
HellMek
Crew
Crew

Re: problem

Post by HellMek »

vp_605 wrote:Hej jag är ny här på forumet och har precis införskaffat mig en peugeot 605 3.0 -95

Min bil har exakt samma problem med att den stannar tvärt när den vill och vägrar starta.... (även om man kör eller står på tomgång)

Hej och jättevälkommen till forumet :)

Det är inte riktigt ok att "kapa" andras trådar, starta gärna en egen där du beskriver felet ingående och talar om vad du har för bil. 106 GTi som denna tråden handlar om har inte så mycket gemensamt med en 605 V6 ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
vp_605

Post by vp_605 »

inget illa menat ^^ men ska ha koll på den här tråden och se vad det kommer fram till :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

vp_605 wrote:inget illa menat ^^ men ska ha koll på den här tråden och se vad det kommer fram till :)

Det är lugnt, jag tillrättavisar bara i all välmening :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
thed

Post by thed »

lyfter den här igen, för jag vill avsluta den och i svart på vitt leverera hur det slutar. det slutar nog inte riktigt än bara, haha.

den har varit inne hos peugeot. finns inga felkoder lagrade och ingen vill bry sig om att leta manuellt. jag tog den till en "vanlig" meck också, som tänker lite själv och inte bara mäter med verktyg. han kom snabbt fram till att motorn inte var jordad och vi tyckte nog båda två att det skulle vara lösningen. men icke!

symptom just nu är EXAKT som för denna snubbe:
http://www.106owners.co.uk/forums/showthread.php?168230-Fuel-Pump-relay-Fueling-problems&s=cad6e2d38cc2f510882384eca7cdd853

...fast jag kan inte hitta något glapp. jag har inte mätt varenda kabel i stammen dock. har helt enkelt inte kunskapen. men det verkar iallfall kvitta om jag ruckar på kablar.

en slutsats jag drog igår var att soppapumpen låter lite olika när man vrider upp nyckeln i tändningsläge utan att starta. det är ett mer högfrekvent buzz alltsomoftast. när den låter så vill den inte starta. men om man upprepar några gånger så får man till slut ett dovare buzz. DÅ pumpar den soppa och man kan starta.

SÅ. med det gälla ljudet... pumpar den.. luft? kanske. och med det dovare så får man soppa i ledningen och den prime:ar ordentligt? Är det rimligt? Och isåfall, hur kan den pumpa luft? vad gör sopparelät? jag antar att den inte väljer mellan luft och bensin, haha. det buzzar ALLTID i pumpen. kan jag dra slutsatsen att relät är ok?
/thed

gasar 106 gti.
thed

Post by thed »

ingen som kan stjäla den eller något iallafall? :)

var inne på pugg i sätra idag för att kika på en 207 rc. passade på att kila ner till verkstan och höra mig för liksom. läsa koder var receptet tycktes det, så jag frågade lite dumdrygt om det inte fanns någon som kunde mecka på riktigt och tänka lite själv. lustigt nog blev svaret att "jo, det finns EN kille som kan tänka lite själv, men han är på semester". tycker jag var ett schysst svar faktiskt! kan det vara någon här som är "han som kan tänka själv"?

well, jag körde en rätt ordinär 207:a idag iaf. 1,6 motorn med 120 häst sådär. tragiskt nog känns allting man kör efter några år med uteslutande 106 rallye eller gti jäkligt svampigt och segt. jag kan inte byta bil helt enkelt. vilket jäkla öde, huh!?
/thed

gasar 106 gti.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Du ska byta mot min 306:a. :lol: 8)
Post Reply