Peugeot 406 - Kylfläktsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Relativity

Peugeot 406 - Kylfläktsproblem

Post by Relativity »

Halloj Grabbar!

Återigen så krånglar min kära peugeot. Denna gången har jag drabbats av överhettning när jag har stått i bilköer.

Det jag har noterat är att fläktarna inte går alls. Jag har förstått att man kan snabbt kan testa fläktarna genom att dra ur termostatkontakten, men jag har inte lyckats lokalisera den på just min.

Jag har hittat en med grön kontakt under luftintagslangen, men på nätet verkar alla prata om en brun kontakt, dock inte lokaliserat denna på min modell.

Jag har även fått tipsen att rycka kylfläktsreläna och bygla förbi dom, var och pillade på dom i veckan men hade inga verktyg för att bygla just då. Men jag pillade lite på dom och bytte plats på höger och vänster relä för att se om något av dom hade gått sönder.
Jag får helt enkelt dra fram min multimeter och en bygelsladd.

Jag har även kollat säkringslådan i motorutrymmet, alla är hela.

Jag har en Peugeot 406 V6 3.0 -01:a.

Någon med erfarenhet av detta, innan jag börjar gräva allt för hårt på detta?

Tackar på förhand
hjertis

Post by hjertis »

Jag skulle behöva exakt samma svar som dig.

Jag har bytt alla reläer till fläktarna. Men dom verkar ändå inte snurra. Har inte hittat någon termostatkontakt någonstans heller.

Peugeot 406 ST 2.0t

Förlåt om jag stjäler tråden lite, men våra problem verkade vara så lika...

Ta bort inlägget om det är fel av mig...
Relativity

Post by Relativity »

Jag har noterat en sak nu också, som jag hela tiden inte har tänkt på.

Jag tror nämligen att termostaten är paj. När jag startar bilen så blir kylarvattnet 90C varmt långt innan oljetemperaturen når 90C.
Antar då att termostaten står i öppet läge, något den inte bör göra ju.

Så det blir att byta den. Men problemet kvarstår med fläktarna. Jag ska tjuvkoppla vänstra relät i helgen.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Om termostaten står öppen har du snarare problem att få upp temp till 90c. Att oljan inte blir varm lika fort som vattnet är normalt.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
hjertis

Post by hjertis »

@Relativity
Om du byglar förbi reläerna i helgen, skulle du kunna skicka upp en bild på hur du har gjort i så fall? Är lite osäker på hur jag ska göra själv nämligen.
Relativity

Post by Relativity »

Mean Machine wrote:Om termostaten står öppen har du snarare problem att få upp temp till 90c. Att oljan inte blir varm lika fort som vattnet är normalt.

Så det är alltså helt normalt? Jag trodde temperaturen skulle resa sig först till 82C innan termostaten öppnar sig och sen så borde vattentemperaturen öka?
Nu så börjar vattentemperaturen gå uppåt till 90 grader på 2-3 minuter, medans oljetemperaturen tar kanske 10 minuter innan den kommer dit.

hjertis wrote:@Relativity
Om du byglar förbi reläerna i helgen, skulle du kunna skicka upp en bild på hur du har gjort i så fall? Är lite osäker på hur jag ska göra själv nämligen.

Jajamen, och jag berättar hur det går.
Relativity

Post by Relativity »

Det regnade hela helgen, så jag fick ingen möjlighet att pilla med den.

Tar det i veckan och rapporterar tillbaka.

Pratade också med en peugeotverkstad gällande tempgivarna på termostathuset.

På min årsmodell och på V6:an så togs den bruna givaren bort, och nu går all tempdata genom databoxen och sedan skickas informationen till kylfläktsenheten, när temperaturen har uppnåtts.
Ingen givare direkt till kylfläktsenheten alltså.
Därmed innebär det att det inte är något givarefel. Troligen är det reläerna eller säkringarna som har gått, eller ännu värre så har fläktarna pajat.

Återkommer med mer info senast fredag.
Relativity

Post by Relativity »

Uppdatering:
Jag felsökte reläerna igår lite snabbt.

Jag tog av grillen och tog loss reläerna.
De verkar alla vara sunda, ca 67ohm över alla spolarna.

Jag tog också bort dom och mätte spänningen. Vänstra relät(sett framifrån), får matning så fort jag slår på AC'n, men det finns ingen spänning fram till kontaktorn på relät som matar strömmen till fläkten. Alltså måste en säkring ha gått, eller ännu värre, ett kablagefel.

Den goda nyheten är dock att kylfläktsenheten fungerar och beordrar relät att slå till, så nu återstår bara att ge fläktarna matning.

Jag har sedan tidigare tittat på säkringarna i säkringsdosan, men de är alla hela. Jag har dock inte bra förteckning över vilka säkringar som ska gå till fläktarna. I haynes manualen så finns det ingen avsnitt över motorrummets säkringslåda och inte heller i manualen.

Enligt vissa ritningar jag har hittat på nätet så ska säkringarna heta MF2 och MF3, men det behöver inte stämma, lite olika på olika årsmodeller och motoralternativ tydligen. Men de bör vara på 35-40A.

Dock så är alla säkringarna hela. Finns det fler säkringslådor förrutom den ovanför batteriet? Något som vet?

Jag ska meka med bilen imorgon igen, tar då lite bilder och förhoppningsvis har jag lösningen på problemet.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Relativity wrote:Så det är alltså helt normalt? Jag trodde temperaturen skulle resa sig först till 82C innan termostaten öppnar sig och sen så borde vattentemperaturen öka?
Nu så börjar vattentemperaturen gå uppåt till 90 grader på 2-3 minuter, medans oljetemperaturen tar kanske 10 minuter innan den kommer dit.

90c är en rätt normal temp sommartid iaf. Så länge den inte går högre är allting normalt, hade termostaten inte öppnat hade du kokat motorn ganska fort.

Oljan tar alltid längre tid på sig att bli varm än vattnet.

Övriga frågor är jag inte mycket till hjälp för, dessvärre.
Relativity

Post by Relativity »

Mean Machine wrote:
Relativity wrote:Så det är alltså helt normalt? Jag trodde temperaturen skulle resa sig först till 82C innan termostaten öppnar sig och sen så borde vattentemperaturen öka?

90c är en rätt normal temp sommartid iaf. Så länge den inte går högre är allting normalt, hade termostaten inte öppnat hade du kokat motorn ganska fort.

Oljan tar alltid längre tid på sig att bli varm än vattnet.

Övriga frågor är jag inte mycket till hjälp för, dessvärre.

Det jag tänkte var att den var fast i öppet läge.... ;)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Relativity wrote:Det jag tänkte var att den var fast i öppet läge.... ;)

Då tar det ju betydligt längre att komma upp i arbetstemp, om jag nu inte miskalkylerar något väldigt grovt. :)
Post Reply