Finns det nåt som kan påverka detta? Kan det märkas om bromsskivan är mer nött på en sida av bilen? Bussningar/länkarmar osv?
Vibrerande ratt
Vibrerande ratt
Har lite problem med att ratten skakar ganska synligt i farter runt 105-110 km/h. Balanserade båda framringarna i somras men det verkar inte ha hjälpt. Ibland då man kör är det ganska mycket, men ibland så är det typ knappt så det märks
Finns det nåt som kan påverka detta? Kan det märkas om bromsskivan är mer nött på en sida av bilen? Bussningar/länkarmar osv?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
- Pompe
- Administratör

Det finns ju enkel hjulbalansering som du menar att du har gjort ?
Sedan finns det lite mer avancerad hjulbalansering fast "on track" typ ?
Alltså dom kör bilen på rullband eller ah.. liknande bilprovningen?
Där dom kollar vad som gör så det skakar i ratt/däck
lite dyrare men lite bättre om det inte räcker med enkel hjulbalansering...
Detta har jag ej testat, bara läst och hört talats om
Övrigt så kan det ju yttre/inre styrled ?
Sedan finns det lite mer avancerad hjulbalansering fast "on track" typ ?
Alltså dom kör bilen på rullband eller ah.. liknande bilprovningen?
Där dom kollar vad som gör så det skakar i ratt/däck
Detta har jag ej testat, bara läst och hört talats om
Övrigt så kan det ju yttre/inre styrled ?
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
- danielr112
Är inte så att du tappade en vikt efter förra balanseringen? Lätt hänt...
Om inte så är de vanligt med diverse glapp. En rullande balansering är helt klart det bästa men jag hade börjat med att kolla över ballansen på däcken igen samt ev glapp i framvagnen.
Om inte så är de vanligt med diverse glapp. En rullande balansering är helt klart det bästa men jag hade börjat med att kolla över ballansen på däcken igen samt ev glapp i framvagnen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Då de balanserade däcken togs framhjulen av bilen och kördes i en maskin, så det var ingen rullande väg. Han som gjorde det sa att de skilde 15 gram på båda ringarna.
Dessutom balanserade jag framringarna även förra året då jag köpte dem och även då skakade de lite i ratten.
Och bilen blev besiktad för 2 helger sedan utan några anmärkningar i framvagnen så det borde ju inte va nåt där då heller
Dessutom balanserade jag framringarna även förra året då jag köpte dem och även då skakade de lite i ratten.
Och bilen blev besiktad för 2 helger sedan utan några anmärkningar i framvagnen så det borde ju inte va nåt där då heller
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Finns massa småsaker som kan bråka, leder, bromsar, drivaxlar..... å lite till. Även rundheten på själva däcken kan det vara si och så med efter några mil. Det kan verka OK i en balanseringsmaskin men vibrera vid ett annat varvtal där vikterna inte längre "tar ut" ojämnheterna.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Mmats wrote:Hej.
Viss däck går ej att balansera,har varit med om det.
mvh Mats
bah, det skulle ju va lagom jävligt om man hade såna -.- Men det finns stor risk för det för jag tycker inte det vibrerar med vinterdäcken på.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Fälgarna är splitternya, köpta förra sommaren.
Har också tänkt på bromsarna. För ena bromsoket har varit delvis fastrostat under okänd tid så det kan ha nött lite underligt på det.
Har också tänkt på bromsarna. För ena bromsoket har varit delvis fastrostat under okänd tid så det kan ha nött lite underligt på det.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Rx37 wrote:Fälgarna är splitternya, köpta förra sommaren.
om de är köpta förra sommaren är de ju inte nya
vad är det för fälgar? är det billiga (typ 18" för en tusenlapp) fälgar brukar de tyvärr slå sig rätt lätt och bli både ovala och skeva för minsta lilla. tacka vet jag motorsportfälgar
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:Rx37 wrote:Fälgarna är splitternya, köpta förra sommaren.
om de är köpta förra sommaren är de ju inte nyaoch finns inte samma fel med vinterhjulen är det ju garanterat fel på dina sommahjul.
vad är det för fälgar? är det billiga (typ 18" för en tusenlapp) fälgar brukar de tyvärr slå sig rätt lätt och bli både ovala och skeva för minsta lilla. tacka vet jag motorsportfälgar
Det är 17" och de kostade 4-5 tusen.
Skulle ju gå att skifta om å prova lägga bakhjulen fram.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Balansera om dem till att börja med, gärna med en annan maskin de balanserades i förra gången. Ännu hellre flera gånger med demontering av hjulet från maskinen mellan gångerna. Har varit med om att det inte centrerats ordentligt av en eller annan anledning flera gånger.
Kolla så däcken och fälgarna är runda, kolla så anliggningsytorna mellan fälg och bromsskiva är helt rena och plana, också ett vanligt fel. Rost eller oxiderad aluminium ligger kvar på skivorna och gör att hjulen kastar.
Kolla så däcken och fälgarna är runda, kolla så anliggningsytorna mellan fälg och bromsskiva är helt rena och plana, också ett vanligt fel. Rost eller oxiderad aluminium ligger kvar på skivorna och gör att hjulen kastar.
Okej. Det där med balanseringsmaskinerna slog mig också så det var olika maskiner jag balanserade i från förra sommaren och nu.
Men jag ska ändå ha bort bakhjulen i helgen kanske så ska kolla lite anliggningsytor å sånt då på samma gång.
Men jag ska ändå ha bort bakhjulen i helgen kanske så ska kolla lite anliggningsytor å sånt då på samma gång.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Nog är det konstigt detta alltid
Det verkar som att det inte är i obalans vissa gånger, men helt plötsligt kan ratten börja skaka som om de vore i obalans fast hastigheten är precis den samma. Det varierar från mycket vibration till bara märkbart lite och sen kan det gå tillbaka igen
Kollade hjulmuttrarna igår också och de satt alla fast.
Det verkar som att det inte är i obalans vissa gånger, men helt plötsligt kan ratten börja skaka som om de vore i obalans fast hastigheten är precis den samma. Det varierar från mycket vibration till bara märkbart lite och sen kan det gå tillbaka igen
Kollade hjulmuttrarna igår också och de satt alla fast.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
-
Nicko Rocker
det låter ju som nåt kommer i "svängning" , går det att provocera fram det? det försvinner inte efter ett tag? om! så kan det när det är varmt bli"ståplattor" som brukar gå att köra bort. annars finns det ju en hel del med olika grejer. om det skakar om du lägger foten lätt på bromsen så lär det vara snea bromsskivor. åtgärd isf svarvning av skivor eller byta av domsamma. även drivaxlar i ev kombo med bromsar, isf rek att köra en balansering på bil, då balanserar man hela konkarången, . lite meckigare lite dyrare. . det där med vibrationer är ibland en hel vetenskap ,kan vara jätteenkelt men ibland kan man få leta ihjäl sig.
Nicko Rocker wrote:det låter ju som nåt kommer i "svängning" , går det att provocera fram det? det försvinner inte efter ett tag? om! så kan det när det är varmt bli"ståplattor" som brukar gå att köra bort. annars finns det ju en hel del med olika grejer. om det skakar om du lägger foten lätt på bromsen så lär det vara snea bromsskivor. åtgärd isf svarvning av skivor eller byta av domsamma. även drivaxlar i ev kombo med bromsar, isf rek att köra en balansering på bil, då balanserar man hela konkarången, . lite meckigare lite dyrare. . det där med vibrationer är ibland en hel vetenskap ,kan vara jätteenkelt men ibland kan man få leta ihjäl sig.
Går inte att provocera fram men jag har försökt provocera bort det
Dock har jag haft lite problem med högra drivaxeln då gummit ute "i hjulet" höll inte tätt förut så smörjningen försvann därifrån och då började ratten skaka väldigt mycket då "knutkorsen" låste fast sig, men det blev fixat förra sommaren och iom att det inte märktes med vinterdäcken så borde det ju va ok ännu.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
-
Nicko Rocker
om du menar drivaxel knuten och den gått så torr att den låst sig är sannolikheten ganska stor att den skadats. det finns ju en anledning till att den badar i fett om man säger så. om den har låst sig som du sa så kanske kulorna/lagret har skadats och inte rör som det bör. Om du då kanske har fått ett glapp i knuten så? ett glapp i en drivaxel/kardanknut kan ge hiskeliga vibrationer, men brukar samtidigt ge oljud. om du har oljud så kan det även vara hjullager det kan också ge vibrationer, men då brukar det oftast ha gått en bit.
- danielr112
börja med att se över enkla saker som att balansera hjulen alt byt till andra nybalanserade hjul... fälgar som är 1 år gamla kan de hänt mycke med.. Man kan tappa vikter relativt lätt.
Är detta helt ok samt andra däck ger samma fenomen kollar man även glapp samt liknande. Sedan kollar man bromsar samt drivaxlar och dylikt... En bromsskiva som ser bra ut kan ge obalans.,.. Och obalans kan komma och gå. Just pga av att bilen inte är helt stel.
Är detta helt ok samt andra däck ger samma fenomen kollar man även glapp samt liknande. Sedan kollar man bromsar samt drivaxlar och dylikt... En bromsskiva som ser bra ut kan ge obalans.,.. Och obalans kan komma och gå. Just pga av att bilen inte är helt stel.
------------------------------------------