Det kanske är lite svårt att förstå rubriken, men jag ska försöka att förklara. Bilen är en Peugeot 205 GTI
Jag vet inte om det är så på de flesta 205or, men man kan typ beskriva det som att gaspedalen är väldigt känslig eller ryckig. Det är väldigt svårt att köra iväg mjukt med den, den vill gärna sticka iväg till lite högre varv på en gång. Det går att köra iväg mjukt med den också, att man får upp den till ca 1500-2000 varv när man börjar släppa på kopplingen. Men även när man rullar fram på tomgången i ettans växel och börjar trycka ner pedalen så rycker det till när väl gaspedalen börjar att göra effekt.
Som sagt, jag vet inte om det ska vara såhär. Jag har inte tagit mitt körkort än och har därför inte kört så många bilar. Men de jag jämför med, t.ex flera Volvo v70s, BMW, osv är inte alls lika känsliga, ojämna eller ryckiga i gaspedalen. Det är som att gaspedalen inte ger någon alls de första 2cm, men sen plötsligt så reagerar den och det lite kraftigare än vadd jag tror det ska göra.
Ska det vara såhär på den här bilen? Finns det något man kan göra åt det?
Ojämn/ryckig/känslig gaspedal?
-
BeyondTheMind