Krånglande klimatanläggning på 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Preben F.

Krånglande klimatanläggning på 406

Post by Preben F. »

Jag hade inge kyla i min bil och det visade sig vara hål på kondensorn som jag bytte. När jag fick fyllt på gas gick kompressorn i gång och allt; men jag fick fortfarande ingen kyla i bilen :cry:
En av mätarna på ac-killens utrustning gick som den skulle; men inte den andra, och enligt honom tydar det på antingen dålig expansionsventil eller en kompressor som håller på att havarera. Då kompressorn ju är den dyra delen tänkte jag prova byta expansionsventilen först; men hur besvärligt är det, behöver jag riva halva bilen?
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Vilken sida av systemet gick som den skulle? Hög eller lågtryck? Hur låg den sidan som inte låg som den skulle? Är de inte orifice eller vad de heter på bilar? Kanske är expvent med iofs. Bilsystem är inte min starka sida :S
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
Preben F.

Post by Preben F. »

Jag såg ju inte vad som stod på hans grejer. Han hade ett stativ med en stor glasbehållare och 3 eller 4 manometrar, jag har för mig att den som stod rätt var längst till vänster och den andra var då nummer två; men om det är hög-eller lågtryck vet jag inte, den gick inte upp som den skulle iaf.
fetudy
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by fetudy »

Förmodligen var de ju lågtrycket i de här fallet. Ni fyllde på mängd efter instruktionsboken antar jag? Fyller man för lite media i den så går den lågt om bilen inte har en konstanttrycksventil vilket jag inte tror de är på någon peugeot. Antar dock att killen har koll på fyllnadmängden ;) Låter som att de mycket väl kan va expansionventilen/orifice som har bäckat ihop. Den bör sitta på röret som går från kondensorn upp till torpedväggen, bytte på en volvo 740 för ett par år sen och den satt mitt på de röret ungefär. Glöm inte att fylla på olja efter att du bytt delar i systemet eftersom de ofta ligger kvar en del olja i de delar man byter annars dröjer de nog inte länge innan kompressorn skär ihop.
De andra allternativet är väl att de är ventilerna i kompressorn som gett sig så att den inte klarar av att bygga upp tryck. Detta kan man kolla om de finns en avstängningsventil efter kompressorn. Man har mannometern på och stänger den ventilen, suger inte kompressorn ner sig under 0, alltså ner på vacuum så är ventilerna i kompressorn slut. Nu finns de säkert ingen avstängare där eftersom alla biltillverkar är snåla så man får la chansa. Billigast först som du säger!;)
Nu
207 GT 1,6 Hdi -07
309 GTI -90
Förr
Volvo 740 kombi -92 (såld med 11000 mil på mätarn)
309 XS -89 (såld)(nu mera skrotad)
Saab 900 (Skrotad)
Renault 5 -87 (Skrotad)
Nissan Micra -92 (såld)
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Hår finns endel tips och nyttigt att läsa: http://fam-bjork.se/citroen/AC/index.html
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Post Reply