Kända problem med 1,6 turbo? (bensinaren på 156 hk)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Ferlin

Kända problem med 1,6 turbo? (bensinaren på 156 hk)

Post by Ferlin »

Funderar på en Peugeot 5008 med bensinturbon på 156 hk, vet att det är fler modeller som har samma motor. Finns det några kända problem med den motorn? Läste nånstans att det kunde vara problem med kamkedjesträckaren = dyrt att repa. Någon som känner till nåt mer om detta eller andra svagheter? Verkar vara en kanonmotor i övrigt! Tacksam för kommentarer :)
406_Jonathan

Re: Kända problem med 1,6 turbo? (bensinaren på 156 hk)

Post by 406_Jonathan »

Sökt på forumet? :wink:
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Tja, tusentals trådar försvann ju från allmänt när forumet uppdaterades så det kanske inte är så lätt att hitta någon allmän info.

Mitt tips är att undvika nån av de första årsmodellen. Den kom väl sent 2009? Köp en ny så slipper du problemen med kamkedjan och sotiga ventiler. Skulle det mot förmodan vara något så se till att få det bytt på garantin, det gjorde jag :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Ferlin

Post by Ferlin »

Jo jag har sökt (nu :oops:) och hittat ett par trådar om problem med kamkedjan, själva fn att det ska vara så svårt att bygga en motor "rätt". :shock: Köpa en ny vore ju nice men ekonomin till det finns inte... jag siktar isf på en 2010:a, måste ju gå att få bekräftat om/när man fixade till detta. Det kan inte vara så att man fixade det i uppgraderingen från 150 - 156 hk?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Ferlin wrote:Jo jag har sökt (nu :oops:) och hittat ett par trådar om problem med kamkedjan, själva fn att det ska vara så svårt att bygga en motor "rätt". :shock: Köpa en ny vore ju nice men ekonomin till det finns inte... jag siktar isf på en 2010:a, måste ju gå att få bekräftat om/när man fixade till detta. Det kan inte vara så att man fixade det i uppgraderingen från 150 - 156 hk?

Jo, det låter ju högst troligt.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Ferlin

Post by Ferlin »

Alex wrote:
Ferlin wrote:Jo jag har sökt (nu :oops:) och hittat ett par trådar om problem med kamkedjan, själva fn att det ska vara så svårt att bygga en motor "rätt". :shock: Köpa en ny vore ju nice men ekonomin till det finns inte... jag siktar isf på en 2010:a, måste ju gå att få bekräftat om/när man fixade till detta. Det kan inte vara så att man fixade det i uppgraderingen från 150 - 156 hk?

Jo, det låter ju högst troligt.

Ja man tycker ju de borde ha fixat en sån grej i en uppdatering, men jag vill veta det med säkerhet innan ett ev köp :) Ska luska runt lite mer på det stora Internätet, om någon som läser detta vet så svara gärna! Om jag får reda på hur det ligger till så skriver jag det här.
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Underbar motor.
Uppdateringar har gjorts löpande på kamdrivning, spännare, ventilfjädrar mm..
Troligtvis är det uppdaterat på en 156hp.
Och det kommer säkerligen fler uppdateringar löpande som på alla andra motorer.
308 1,6T -10
Post Reply