engine immobiliser fault - 406 Sport 3,0 -02

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
spp549g

engine immobiliser fault - 406 Sport 3,0 -02

Post by spp549g »

Hej!

Tänkte bara dela med mig av vad som hände en "lycklig" dag när jag skulle meka med bilen.

Vi skulle göra lite svetsjobb på bilen och vart tvungen att dela på en kabelstam i A-stolpen... vi skulle loss med dörren... då säge min mekar polare att "det är nog en bra ide att lägga bort ena batteripolen för säkerhetsskull" -- så vi gjorde det.

Vi gjorde färdigt jobbet, hakade på dörren, satte ihop kabelstammen, och lade på batteripolen. Men just när jag skulle lägga på polen snuddade jag vid batteriet med polen (plus mot plus - så ingen kortis), istället för en säker ditsättning vart det lite "darrigt" och en liten blixt kom samt att det sprakade litegranna, men inte mycket.

När vi skulle starta bilen säger den:"engine immobiliser fault"

Jag har testat allt som finns på nätet som jag kunde hitta, men det går inte bort, startmotorn snurrar, men bilen tänder inte, man kan låsa och låsa upp med nyckel men inte med sändaren.

Jag har testat:
1) Lägga av polen igen i en kvart, lägga på den, vänta en kvart till och sedan testa att start igen.
2) Det finns inlägg om att man ska "stänga dörrar, stoppa i nyckeln, hålla i lås upp knappen i 10 sec, släppa den" osv. Den här finns i lite olika varianter och jag har testat de flesta, åtminstone 5 olika varianter, men ingen fungerade(på min bil).

Efter samtal med peugeot kom vi fram till att de var minnet i bilen som fått en spunk av min oförsiktiga hantering av batteripolen. Bilen vart bärgad till verkstad, återprogramerad (500 spänn) samt att de släckte felkoderna (200:-)

Nu funkar allt igen. Note to self: Lägg på polerna försiktigt hädanefter.
Post Reply