minusgrader & dörrar som inte stängs - 206gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Conza

minusgrader & dörrar som inte stängs - 206gti

Post by Conza »

tänkte mest kolla ifall någon mer än jag lider av detta problem... har vid två tillfällen i vinter spolat av bilen i en tvätthall, med högtryck. Vid båda tillfällena har det blivit minusgrader under den följande natten. När jag på morgonen kommer ut för att åka till jobbet är det inga problem att öppna dörrarna... men det går f*n inte att stänga dem sen... inte utan "första hjälpen" med en tändare.

Det är alltså inte själva låset som det är problem med, utan med den haken som som ser till att dörrjäveln håller sig stängd...

ruskigt irriterande... *suck* nu står bilen hos pegutt hisingen för 6000mil service.. hoppas de fixar till det här också... påpekade i alla fall detta för killen som tog emot nycklarna.. får se ifall det kommer fram till teknikern som skall skruva på bilen också.... det återstår att se...

ps.
mitt måndagsexemplar till bil är till salu....
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Amar

Post by Amar »

jag har förvisso ingen 206:a men har haft samma problem med haken som inte vill låta dörren vara i stängdt läge på min 309:a när jag sköljt av den o sedan har det blivit minusgrader.

farsan hade samma problem på v70:n när han sköljde av den häromdan, först ville den knappt öppna, sen när den öppnade så ville den inte stänga.
Freddan

Post by Freddan »

Öhh.. ja hoppas du skämtar Conza, vatten fryser till is när de blir minusgrader, de har inget med bilmodell att göra, hoppas du förstår de... :wink:

Man kan hursomhelst slippa problemet genom att använda låsolja efter man tvättat bilen.. :)
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Conza

Post by Conza »

Freddan wrote:Öhh.. ja hoppas du skämtar Conza, vatten fryser till is när de blir minusgrader, de har inget med bilmodell att göra, hoppas du förstår de... :wink:

Man kan hursomhelst slippa problemet genom att använda låsolja efter man tvättat bilen.. :)

jasså... fryser vatten... ? hade jag inte en aaaaaning om.... ;-)

saken är ju att jag har aldrig haft samma problem tidigare med någon annan bil.. har heller inget minne av att någon av mina föräldrars bilar haft samma "problem" heller.. det är alltså inga problem att låsa, låsa upp, eller att öppna dörren... utan bara att den skall hålla sig stängd när man drar igen den efter sig. Och med tanke på att minusgrader här i gbg innebär runt -6.. hade det varit -26 hade jag inte reagerat... men när det strax under nollan blir så här.. jaja... skall lägga det där med låsolja på minnet iaf.... ;-)
nevyn

Post by nevyn »

Troligtvis någon fjäder som fryser såpass att den inte drar ihop sig, eller trycker på den där prylen. Sen kärvar den säkert lite också, kanske trycker man in is emellan några rörliga delar när man öppnar eller liknande.

Alla dörrlås på bilar är ju av liknande konstruktion. Kan ju definitivt säga att jag har hört talas om detta problem, och även upplevt det själv på olika bilar.

(En tjej på jobbet påstod så sent som förra veckan att det var jobbigt att hålla i dörren hela vägen till jobbet, samtidigt som man skulle växla)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

"En tjej på jobbet påstod så sent som förra veckan att det var jobbigt att hålla i dörren hela vägen till jobbet, samtidigt som man skulle växla"

ASG!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Ankan
Senior

Post by Ankan »

mitt lås på 205:an hade fryst igår, jag kunde öppna dörren men jag fick inte ut nyckeln...:(

Åh jag som hade smörjt låset med låsolja i helgen...:(
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
Koulis

Re: minusgrader & dörrar som inte stängs - 206gti

Post by Koulis »

Smörja gummilister med "siliconstift" efter varje tvätt, (finns på alla bensinstationer) och kostar endast 25:- spreja därefter med siliconolja i låset!
Marcie

Post by Marcie »

ps.

vad blir det istället?
The Man, The Concept..
<---- Min katt, Shejk Jafar
307 XS - 03 (lånar tills vidare)
206GTi - 01 (SÅLD)
Conza

Post by Conza »

Marcie wrote:
ps.

vad blir det istället?

vet ej... :) funderar på att köpa mig en skrothög ett tag för att stoppa undan lite pengar ett tag... har överkonsumerat de senaste veckorna... :) ny pc, ps2:a osv... + att 6000mil servicen på 206:an kostade mig 5674:-... så det grävde lite hål i plånboken.... :(

men de bilar jag funderar på om jag inte köper skrotbil... a4 T/TS, octavia rs, 406 coupé v6, s40 t4, passat T... (och ja, jag vet att vissa här säkert kommer att påpeka att någon/några av dessa är skrotbilar också.... ;-) )

var inne på 307cc 180... men så satte de - enligt mig- ett överpris på den (ca 275.000).. för de pengarna får man t.ex en sprill ny s40 t5 med all utrustning...

men först skall jag få 206:an såld.. :)
Marcie

Post by Marcie »

ingen RC då? a'la 206?
The Man, The Concept..
<---- Min katt, Shejk Jafar
307 XS - 03 (lånar tills vidare)
206GTi - 01 (SÅLD)
Conza

Post by Conza »

Marcie wrote:ingen RC då? a'la 206?

nope. vill upp en storlek på nästa bil...
freewheel

Post by freewheel »

franskt fett & svensk kyla går inte ihop, på de första 307orna vi sålde
fick vi riva dörrlåsen första vintern, fettet var som plast.
d.v.s. riv bort, tvätta med typ bräkleen, spruta på nåt temperatur stabilt fett, och voila!
Shifty

Post by Shifty »

har samma problem med min. Det man får göra om man inte har tillgång till värmepistol är att hålla på att dra i handtaget utvändigt. Till slut så släpper isen och det går att stänga dörrarna.
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91
min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
Forza Martini

Frusna dörrar/lås

Post by Forza Martini »

Svarar på frågan trots den är gammal.
Jag har haft detta problem men mina Italienare. Löste problemet genom
att spreja in "massor" av "Ratema - Universaloil". Denna helt otroligt fina
smörja (låter motsägelsefullt va?) är suverän. Har inte haft en frusen dörr
sedan 1999 tack vare denna behandlingen.

Bor i Skåne och har ingen vinter MEN när det fryser på är ALLTID bilarna våta eller dyngsura.

Tro mig, detta är riktig smörja! (ha, där skrev jag det igen)
/ forza
Post Reply