Hittills har följande åtgärder gjorts:
* ÖDP utbytt
* Två Spolar testade
* Två gula (Bränsle) relän testade
* Jordsladd vid bakljus testad
Vad som är skumt är ju att inte pumpen startar som den ska, vilket tyder på att felet antagligen inte ligger i övriga tänd-delar?
Värt att tillägga kan vara att den har 'gamla' spolen som sitter på fjäderbenet, men insuget har fästpunkterna för 'nya' spolen, kanske är dessa olika versioner av motorn inte kompatibla?
Hemifrån wrote:Med testlampa kom jag fram till att spolen ej får den ström den skall ha när man startar:
Spolen har två orangea sladdar som går till dess mutterförsedda pluspol och en gulgrön samt en grå tunnare som går till dess minuspol (d.v.s. totalt fyra kabelskor - två på varje pol).
När man vrider på nyckeln går startmotorn och "plus-spänning" flödar via de båda orangea sladdarna till spolens pluspol (har ej kollat var och en av de orangea sladdarna så jag vet ej om det bara är från den ena eller båda som denna plus-spänning kommer - kan kolla detta senare). Så fort nyckeln vrids av upphör det och plusspänningen är helt borta (precis som det skall vara antar jag).
När det sedan gäller minus-sidan är det konstigt. Innan nyckeln vrids om har spolens minuspol viss jordförbindelse d.v.s. "minus-spänning" - vet ej hur stark men testlampan (av blinkers-typ) jag använder lyser i alla fall starkt när jag ansluter den till batteriets pluspol och till minusmuttern på spolen. Osäker på om jordförbindelsen är bara i gul/gröna sladden eller kanske även i den tunna gråa. Kan kolla detta senare.
MEN så fort nyckeln vrids om och startmotorn går försvinner all jordförbindelse på minusplinten - d.v.s. vare sig gul/gröna sladden eller den gråa har någon som helst jordförbindelse. Detta verkar skumt tycker jag. Jag antar att detta måste vara någon sorts relä-fel - så det är konstigt att det inte var det gula i så fall. Finns det andra relän månde?
Bensinpumpen går nog inte när jag gör mina försök. Endast när man kör separata batteriet på den går den. Pumpen hade ju i alla fall jord i sin minussladd ända fram till pumpen. Detta testade jag ju tidigare. Kanske skall jag också testa om denna jord försvinner när man vrider om startnyckeln (precis som på spolen)?