Diesel Tuning med box

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
gUBBE

Diesel Tuning med box

Post by gUBBE »

Tjoo alla!

Har köpt mig en box till min 308 hdi 1,6 den ska kopplas in på commonrail röret, nu till min fråga, hur gör jag?

ser ju att röret är placerat bakom motorn mot torpedvägg, någon som vet hur jag kommer åt kontakten utan att demontera allt för mycket.
danielr112

Re: Diesel Tuning med box

Post by danielr112 »

Vad för box exakt har du köpt?

Brukar finnas med instruktioner. Du fick inte med dem?
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
gUBBE

Post by gUBBE »

speedkit heter boxen, men eftersom dom flesta boxarna gör samma sak "lurar systemet att den får för lite diesel" så.

japp det följde en beskrivning över hur det skall kopplas in, men den är lite generell med 2 foton på olika motorer med commonrail röret på framsidan av motorn,
står dock i texten till bilderna att det förekommer bilar med röret på baksidan av motorn mot torpedväggen. och där är installationen lite kruxigare.

men min fråga är (någon som vet hur jag kommer åt kontakten utan att demontera allt för mycket) eller om det finns någon i forumet som gjort detta som kan lämna en liten guide.
bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by bosse50 »

demontera luftfiltret så är det lite enklare att komma åt men det är hur besvärligt som helst att komma åt kontakten ändå att sen peta upp spärrhaken och dra loss kontaktstycket samtidigt är inte det lättaste en spegel underlättar (plus att du bryter av ena armen på ett ställe underlättar jobbet) kontakten sitter förövrigt i änden på commonrailröret mot vxll. . Alternativet är sälj boxen och köp en som du monterar på spridarna istället mycket enklare att montera och betydligt bättre funktion , Promotech, Dieselkraft, Tekniktema har dessa boxar och säkert fler men det är såna som jag känner till
gUBBE

Post by gUBBE »

bosse50 wrote:demontera luftfiltret så är det lite enklare att komma åt men det är hur besvärligt som helst att komma åt kontakten ändå att sen peta upp spärrhaken och dra loss kontaktstycket samtidigt är inte det lättaste en spegel underlättar (plus att du bryter av ena armen på ett ställe underlättar jobbet) kontakten sitter förövrigt i änden på commonrailröret mot vxll. . Alternativet är sälj boxen och köp en som du monterar på spridarna istället mycket enklare att montera och betydligt bättre funktion , Promotech, Dieselkraft, Tekniktema har dessa boxar och säkert fler men det är såna som jag känner till
är det lättare att komma åt kontakten om man tar det underifrån, jag ska ändå in där och montera motorvärmaren till veckan
bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by bosse50 »

tyvärr inte! följ spridarrören ner till commonrailröret så förstår du mer exakt vart kontakten sitter kom helt plötsligt på att jag har en bild !
Image
gUBBE

Post by gUBBE »

bosse50 wrote:tyvärr inte! följ spridarrören ner till commonrailröret så förstår du mer exakt vart kontakten sitter kom helt plötsligt på att jag har en bild !
Image
halleluja nu börjar vi komma någonstans :lol:

jag tycker det ser ut som att underifrån är melodin, dock så hade injektor/spridare varianten av dieselboost varit att föredra på 1,6 psa hdi:n.

jag ska sätta ihop en guide på arbetet så kanske det går att klistra en tråd om det.

Mvh gUBBE
ps tusen tack för bilden :D
Last edited by gUBBE on Sat Oct 08, 2011 22:24, edited 1 time in total.
bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by bosse50 »

på Partnern så kommer inte jag åt underifrån iallafall
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Jag efterlyser egentligen en mekguide, samt lite lite tester på dem. 1.6 hdi är snart vanligaste motorn från PSA.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
gUBBE

Post by gUBBE »

gUBBE wrote:
bosse50 wrote:tyvärr inte! följ spridarrören ner till commonrailröret så förstår du mer exakt vart kontakten sitter kom helt plötsligt på att jag har en bild !
Image

jag tycker det ser ut som att underifrån är melodin, dock så hade injektor/spridare varianten av dieselboost varit att föredra på 1,6 psa hdi:n.

jag ska sätta ihop en guide på arbetet så kanske det går att klistra en tråd om det.

Mvh gUBBE
Kan konstatera att efter mycket undersökande när jag monterade motorvärmaren att montera tuningbox på commonrail röret på 1,6 hdi är inte att rekommendera.
jag kommer att nyttja 30dagars öppet köp å köpa en tuning som monteras på spridakontakterna.

mvh gUBBE
bosse50
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by bosse50 »

Och på köpet får du en betydligt bättre funktion med spridarduration än med tryckhöjning jag har provat bägge delarna på samma bil en KCR och Promotech den senare var betydligt bättre resultat
gUBBE

Post by gUBBE »

gUBBE wrote:
gUBBE wrote:
Image

Mvh gUBBE
Kan konstatera att efter mycket undersökande när jag monterade motorvärmaren att montera tuningbox på commonrail röret på 1,6 hdi är inte att rekommendera.
jag kommer att nyttja 30dagars öppet köp å köpa en tuning som monteras på spridakontakterna.

Efter lite konsultation med han som sålde kittet så fick jag en länk till en film på youtube http://www.youtube.com/watch?v=b4fINxj5g8k" onclick="window.open(this.href);return false;

det visad sig inte vara så stort arbete att få dit kablarna, tog mig ca 2tim. en skruv till batterihyllan var skruvad utifrån hjulhuset det tog största tiden.

bilen är betydligt starkare, nu är det hjulspinn på 2:an vid fullgas från 1200v så att antispinnen slår ifrån.

standard tid från 80km/h till 120km/h är 9sek på 4:ans vx. återkommer när jag mätt upp med bilen cippad

mvh gUBBE
Post Reply