Bromsproblem (ABS känsla med skrap) på 406:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Angelyse

Bromsproblem (ABS känsla med skrap) på 406:a

Post by Angelyse »

Hej,

Ny här på forumet, hoppas på att någon klok själ kan hjälpa mig :)

Jag har en 406 kombi -03

Sen någon vecka tillbaks så har mina bromsar börjat bete sig underligt/läskigt. Då och då när jag ska göra en inbromsning (kan vara både i 30km och 90km = helt random, så hackar bromspedalen. Ungefär som ABS:en har gått igång, men jag får en mer skrapande känsla i bromspedalen. Bromsstyrkan sänks KRAFTIGT, känns ungefär som att jag inte har några bromsar alls helt plötsligt. Inte roligt!

Bromsskivor+klossar bak byttes för 1 år sedan, bromsklossar fram byttes också förra året. Skivorna fram är inte bytta.

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar för ca 1 månad sen. När verkstan satte på sommardäcken sa de inget alls om att mina skivor fram är slut (vilket de brukar ha koll på). Verkstan har även tittat på mina bromsar, då en bromsvarningslampa har lyst till och från, men de har inte hittat några fel. Nu lyser inte lampan längre heller.

Någon som känner till detta problem? Är svaret att någon bromsskiva MÅSTE vara slut? Jag kan inte tillräckligt mycke om bilar för att se om skivorna är slut eller inte. Eller är det ABS:en som är slut.

Ja, som ni märker, jag har ingen aning.

Vad tror ni?

// Veronica
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Bergis nån av abs kransarna som blivit för dålig. Sök på forumet så hittar du mkt om detta.
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Angelyse

Post by Angelyse »

Hej,

Tack för tipset, jag hittade din fina guide du lagt upp :)

I äldre trådar är det några som nämner ziwa.se men de verkar inte finnas kvar längre. Jag har googlat runt efter vart man kan köpa abs kransar, men går bet. Har du/ni någon koll?
Veronica
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Kolla ebay.co.uk
Peugeot 106
Peugeot 206
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Va bra att du hittade min fina guide, väldigt nöjd med den :D

Precis som hedström skriver så beställde jag från ebay. Logga in och sök på peugeot abs ring, så hittar du. Det ska vara 89mm med 48 tänder
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

kolla också så det inte är som på min... där hade en av "piggarna" som håller bromsbackarna i trummorna bak lossat o lagt sig på ABSgivaren. Det gjorde att helt plötsligt upphörde bromsen i låg fart... för att sen slå igång igen. Frugan flytta en betongsugga ett par meter pga det. trodde också på kransarna men de satt som berget.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Angelyse

Post by Angelyse »

Tack R.O.B för tipset om "piggarna". Ska se om systra min (som är lite mek kunnig) kan titta på det. Det blir ju aldig en billig historia när man måste lämna in bilen.
Veronica
R.O.B.

Post by R.O.B. »

de ska sitta en på var av de två backarna... skulle tippa på att man kan se dem från utsidan av bromsskölden innanför hjulet
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Angelyse

Re: Bromsproblem (ABS känsla med skrap) på 406:a

Post by Angelyse »

Hej på er,

Sent om sides har jag fått tummen ur och äntligen beställt tid på verkstaden för byte av ABS kransarna (det visade sig att båda mina kransar fram är av, har rostat sönder). Jag beställde kransar från ebay.co.uk med måttet 89mm 48 tänder. Men tji fick jag när verkstaden ringde mig nyss och sa att de fördömda kransarna är för stora :( .

Jag har sökt på ebay igen och då finns det även en mindre krans till försäljning, den är 85.8mm (innermått). Så nu får jag göra ett nytt försök och beställa dem istället och lämna in bilen igen. Surt surt surt att behöva betala för verkstadstiden dock.

Tänkte bara att jag skulle uppdatera lite så man vet att det finns flera mått på kransen till Peugeot 406 kombi :P
Veronica
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

Visst finns det olika, fas 1 & fas 2. Har för mig att det skiljer på v6/2,2 & de mindre motorerna oxå.

skickat från fickan
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Angelyse wrote:Hej på er,

Sent om sides har jag fått tummen ur och äntligen beställt tid på verkstaden för byte av ABS kransarna (det visade sig att båda mina kransar fram är av, har rostat sönder). Jag beställde kransar från ebay.co.uk med måttet 89mm 48 tänder. Men tji fick jag när verkstaden ringde mig nyss och sa att de fördömda kransarna är för stora :( .

Jag har sökt på ebay igen och då finns det även en mindre krans till försäljning, den är 85.8mm (innermått). Så nu får jag göra ett nytt försök och beställa dem istället och lämna in bilen igen. Surt surt surt att behöva betala för verkstadstiden dock.

Tänkte bara att jag skulle uppdatera lite så man vet att det finns flera mått på kransen till Peugeot 406 kombi :P

Jag gjorde tvärtom beställde de små först och fick beställa de större efter så de lite klurit med vilka man ska ha men det beror på vilken motor man har...
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Post Reply