205 GTI (89) - Tickande spridare?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peterra
Klubbmedlem
Klubbmedlem

205 GTI (89) - Tickande spridare?

Post by peterra »

Har stora problem med ett tickande ljud från motorn (XU9JAZ) som kommer och går. Jag har inte riktigt lyckats hitta något mönster. Oftast dyker upp när jag har rullat några kilometer och motorn börjar få upp värmen. Då kan det börja ticka riktigt högt, så at man hör det in i kupén. Senast var det nu ikväll efter en (ovanligt) kort sväng till affären. På väg hem börjar det ticka högt, jag kör fram till dörren och släpper ut sambon och kör sedan till parkeringen (100m max) och tickandet försvinner på vägen dit (Jag tror ärligt talat inte, det har med henne att göra..).

En annan gång hade vi kört 7 mil på motorväg och bilen tickade på friskt. Vi skulle släppa av en bekant och jag stängde av motorn några minuter medans vi plockade ut bagage och sa hejdå. Jag startar bilen och det hörs inte det minsta lilla tick hela vägen hem (låga farter - stadstrafik)...

Nu ikväll stack jag in huvudet under huven och tyckte mig höra ett svagt, men tydligt tickande från främre övre delen av motorn. Jag tycker inte det låter som ett ventiltick. Olja och filter är bytt för ca 20 mil sedan och är 10w40 (Shell semisyntet) och oljetrycket är bra (enligt instrumentpanelen då). Jag lutar istället åt att det kan vara spridar- eller kanske tändstiftsrelaterat (tändstiften har knappast bytts på ett bra tag, men har nya som är på väg i).

Vad tror experterna därute? Tändstift? Spridare? Annat?

Jag vet att det ska ticka och låta lite från dessa motorer, men detta låter verkligen inte bra alls. Det ska ju inte vara så att folk vänder sig om på gatan!?

Tack på förhand!
/peterra
radbean
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: 205 GTI (89) - Tickande spridare?

Post by radbean »

Hej

Spridarna kan ticka men inte så högt
Kanske en kärvande ventillyftare
Eller något vevstakslager men det borde vara i toppen felet är

Mvh

Anders
205, 304, 309, 405, 406
Honda CB500-72 bushoj, caferacer
peterra
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: 205 GTI (89) - Tickande spridare?

Post by peterra »

Tack för ditt svar, Anders!

Efter att ha bytt tändstift åkte jag ut en sväng och lät vatten och olja bli varmt (90 grader enligt instrumenten) utan det minsta oljud. Sen helt plötsligt börjar det ticka igen och jag bestämmer mig för att stanna och lyssna riktigt noga. Innan jag hinner stanna har tickandet slutat. Jag fattar inte grejen :!:

Vad jag har förstått så låter vevlager mera som en tydlig knackning plus att det typiskt låter mer när motorn belastas hårdare. Men det här är inte alls någon knackning. Det låter nästan mera som att inte oljan alltid når fram dit den ska. Lite metaliskt skramlande/tickande. Bilen går bra och svarar bra på gasen. Tändstiften var slitna, men fina. Det är bara det ..... ljudet, som är problemet :(

Jag får väl försöka få någon att titta på kammen och kolla spelen. Det blir i alla fall en längre utfärd i morgon. Vi får se om vi tar oss hem...

Trevlig helg!
/peterra
Post Reply