Hej! Köpte en 206cc -05 1,6 i fredags. Upptäckte i söndags morse när jag körde iväg att det låter lite som ventilknackningar fast inte vid tomgång utan det är när man kör iväg och accelererar.
Tog en tur på lördagen också men då hördes inte något.
Har märkt att det är endast vid kallstart, så fort motorn har börjar bli lite varm slutar det och den går hur bra som helst. Pigg och bra, märker inte något förutom ljudet.
Ska ha in den på service hos Hellmek på onsdag så hoppas att det blir skillnad efter det. Är det någon som har någon teori om vad det kan vara för problem?
Mvh Gustaf
Knackningar/tickningar vid kallstart
Re: Knackningar vid kallstart
kanske längesen oljan byttes ? eller nån lyftare som inte vill längre
Kör: Peugeot 306 s16 -94
Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Re: Knackningar/tickningar vid kallstart
Den ska har varit servad för 2 år sedan, den har bara gått 5400 mil. Jag hoppas att det är oljan som är kass, känns nästan som att den inte når fram riktigt dit den ska förrän den är lite mer uppvärmd.
Det har varit lite småkyligt på nätterna nu, hyffsat nära noll, när jag har haft den avstängd under dagen så hörs det inte något utan det är första starten efter nattens vila som hörs.
Om det skulle vara en lyftare, hur går man till väga? Är det en dyr reparation? Svår att göra själv?
Vågar nog påstå att jag inte har tummen helt mitt i handen men är det allt för krångligt så kan det nog vara värt att lämna in.
Det har varit lite småkyligt på nätterna nu, hyffsat nära noll, när jag har haft den avstängd under dagen så hörs det inte något utan det är första starten efter nattens vila som hörs.
Om det skulle vara en lyftare, hur går man till väga? Är det en dyr reparation? Svår att göra själv?
Vågar nog påstå att jag inte har tummen helt mitt i handen men är det allt för krångligt så kan det nog vara värt att lämna in.
har den bara gått så lite så tror ja inte de är lyftaren.. kan vara oljan då som inte är ok om de nu är ganska kallt också
Det borde inte ha hunnit hända så mycket tycker jag, kan ju va så att det är lite för lite olja i, kollade stickan och tyckte det såg bra ut. Ska nog inte måla f*n på väggen för tidigt. Hoppas på att Tobbe har någon mirakelolja som löser saker och ting
Tack för hjälpen hittills, hör av mig igen om resultatet på torsdag.
Mvh Gustaf
Tack för hjälpen hittills, hör av mig igen om resultatet på torsdag.
Mvh Gustaf
jo då tobbe löser nog de 
Säkert kolkanisterventilen som låter, det är ett relativt högt tickande. Om det inte är det kan det ju mycket väl vara lyftartick som ju TU5JP4 (1,6-16v) lider av vid kallstart. Inget farligt men irriterande.