Tempmätare!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mema95

Tempmätare!

Post by mema95 »

Hej!

Här kommer en ny medlem som hoppas på lite hjälp från er kunniga Peugotägare.

En kompis och jag har byt kamrem (sats) och vattenpump på min Peugeot 307 2,0 XS -04. Allt gick skapligt (problem med att få bort bulten på remskivan), men nästa gång lämnar jag nog bort det till dem som verkligen kan detta.

När allt var klart och vi fyllt på med kylarvätska och gjort diverse "luftningar" av kylsystemet, så verkar det som att något kanske blev fel, temperaturmätaren går upp mot 95-97 grader innan termostaten öppnar, för att sedan gå ner mot 82-85 grader, efter någon svängning upp och ner så lägger sig nålen kring 90 grader, kanske något under, lite "hackig/nervös är den. Så här tror jag inte att temperaturmätaren var innan. Vi trodde att det var luft kvar i t.ex. termostathuset men det verkar det inte vara (öppnat den lilla mässingsbulten), har även byt termostat, men nålen beter sig ändå som som jag beskrev tidigare. Bilen går i övrigt bra, värme i kupén m.m. Kanske är det här inget att bry sig om, men jag vill kolla med er ändå.

Hoppas nu på att någon här kan komma med tips eller råd.

Tack på förhand!

Mvh
Micke
HellMek
Crew
Crew

Re: Tempmätare!

Post by HellMek »

Den motorn är lurig att lufta i vart fall när den sitter i C5, så lufta ordentligt på alla luftnipplar som finns. Minns inte om det finns nåt speciellt knep.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
mema95

Post by mema95 »

Hej!

Tack för ett snabbt svar HellMek.

När vi tittade efter nipplar eller liknade på slangar/kylare så hittade vi inga, det ända vi hittade var just den mässingsskruven på termostathuset.

Vet du vart de sitter eller om du kommer på något bra tips på hur jag kan göra, får du mer än gärna berätta det för mig. Givetvis får även någon annan också komma med tips.

Mvh
Micke
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Du har väl en luftning på värmepaketet med? Sitter på slangarna/rören på väg genom torpeden nära just torpeden. Jag utgår från 206 så skillnader finns säkert.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

mema95 wrote:Hej!

Tack för ett snabbt svar HellMek.

När vi tittade efter nipplar eller liknade på slangar/kylare så hittade vi inga, det ända vi hittade var just den mässingsskruven på termostathuset.

Vet du vart de sitter eller om du kommer på något bra tips på hur jag kan göra, får du mer än gärna berätta det för mig. Givetvis får även någon annan också komma med tips.

Mvh
Micke
Sorry, kan inte 307 så ingående annars hade jag sagt var luftnipplarna fanns :) Har mest erfarenhet av andra bilar med samma motor.
Finns väl Haynes manual på biltema?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
mema95

Post by mema95 »

Hej igen!

Har inte kollat i Haynes, men det verkar som att det är "mässingsskruven" som är enda luftningen. Eventuellt så skulle man ha haft ett "extra expantionskäl" på det ordinarie när man börjar med luftningen, för att få höjdskillnaden. Men eftersom det kommer vätska ur "mässingsskruven" så ska det inte var luft kvar. En teori jag har är att innan vätska kom upp till termostathuset så brände ångan sönder temeraturgivaren. Hade inte "mässingsskruven" öppen när jag började. Jag får prova att byta den. Eftersom det inte blir felmeddelande av olika slag, så är det nog mer av ett skönhetsfel.

Mvh
Micke
Post Reply