rengöring invändigt motor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sato

rengöring invändigt motor

Post by Sato »

Fick tillbaka min turbo i dag och fick följande svar på om min gamla

"Vi har funnit lagerskador till följd av partiklar i oljan. Åtgärda detta för att undvika forsatta problem"

Steg 1 är naturligvis ny olja och filter men jag tänkte jag skulle lossa olja slangarna runt motorn och se till att de är rena och fina, är det något mer man kan göra själv för att rengöra motorn?
Vet att det finns firmor som gör invändig motortvätt men det känns inte aktuellt just nu. Tänkte mest sånt man kan åtgärda själv.
Kan man ta en oljefilterflyttare och sätta ett extra filter innan turbon kanske? :roll:
hesselgren

Re: rengöring invändigt motor

Post by hesselgren »

du kan göra flera täta oljebyten (billigare olja går bra då) för att skölja ur motorn lite. med ordentlig varmkörning emellan.. köra nån eller ett par veckor mellan bytena. självklart filterbyte innan "rengöringen" å ett nytt när du känner dig klar och häller i olja för "sista gången"
Sato

Post by Sato »

hesselgren wrote:du kan göra flera täta oljebyten (billigare olja går bra då) för att skölja ur motorn lite. med ordentlig varmkörning emellan.. köra nån eller ett par veckor mellan bytena. självklart filterbyte innan "rengöringen" å ett nytt när du känner dig klar och häller i olja för "sista gången"
Jo jag var inne på några täta byten, men jag tänkte att jag skulle få rent så mycket som möjligt innan jag startar bilen med ny turbo
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Fixa en magnet på oljepluggen också. Om det inte redan finns.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det finns medel du själv häller i som rengör, bara hälla i, köra en stund och sen tömma och sen ny olja. Du köper "engine flush" på närmaste Ad, Meca, Mekonomen eller liknande. Kör rengöringen utan turbon på så det inte kommer in mer skit.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
hesselgren

Post by hesselgren »

vatten till turbon borde du kunna strypa bara med en klämma. oljan kanske man kan strypa om man pluggar banjon på nått sätt..

lär väl låta lite att köra motorn utan turbon på grenröret dock, söndag morgnar brukar vara bra tillfällen att göra sånt. :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

hesselgren wrote:vatten till turbon borde du kunna strypa bara med en klämma. oljan kanske man kan strypa om man pluggar banjon på nått sätt..

lär väl låta lite att köra motorn utan turbon på grenröret dock, söndag morgnar brukar vara bra tillfällen att göra sånt. :)
Oljeslangen är ju bara att stoppa ner i oljepåfyllningen.
hesselgren

Post by hesselgren »

ok, som sagt jag är ingen expert på hur dessa motorer är skapade. endel motorer har ju kammarna rakt innanför hålet, ingen bra idé att köra ner nått där.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

hesselgren wrote:ok, som sagt jag är ingen expert på hur dessa motorer är skapade. endel motorer har ju kammarna rakt innanför hålet, ingen bra idé att köra ner nått där.

Påfyllningen sitter externt :) Är en plastburk som sitter skruvad på insuget med en slang ner i underkant av blocket.
Post Reply