Peugeot 306 Gti -00 kamremsbrott för andra gången! :/

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
maniac

Peugeot 306 Gti -00 kamremsbrott för andra gången! :/

Post by maniac »

Hej!
Var ett tag sedan jag skrev något här.
I januari 2009 gjorde jag en renovering pga ett kamremsbrott på min 306:a.
Jag hade helt enkelt inte bytt remen i tid så det blev till att hosta upp 20 000:- för renovering.
Idag, 2år och 10 måndare senare (1900mil senare) så går remjäkeln av igen! :( Vad fasen är det frågan om?
bilen kör mer eller mindre enbart av min sambo så den har gått väldigt lugnt under denna period. Spelar väl iof ingen större roll då sånt här uppenbarligen ska hålla längre!
Största problem är dock att servicen/renoveringen utfördes på en citroen verkstad och inte peugeot och denna verkstad har gått i konkurs.
Det finns alltså ingenstans att vända sig då ingen annan kan hållas ansvarig för detta? Jag har ringt runt å kollat men inte fått några kloka svar.
mitt kvitto innehåller inga artiklar så jag har svårt att luska fram vart delar är köpta. Har kollat med verkstadens leverantörer (förutom Citroen) men inga av dessa har sålt Kamremsats, vattenpump etc till denna verkstad under den aktuella perioden.
Vad finns det att göra? Jag lägger inte 25 000:- på en ny renovering alternativt 20 000:- på ny motor :(
306:an är som sagt en gti-6 med 16500mil på mätaren och är förutom en buckla på vänster framskärm i helt ok skick. Där är fina 17" fälgar i svart/silver med ok däck, Vinterhjulen är som nya på orginal 15". allt annat el etc funkar bortsett från stolsvärmarna (finns nog ingen det funkar på i hela världen ;) ) stolarna är för övrigt halvskinn vilket inte var så vanligt på -00 modellen.
någon fanatiker som är intresserad av den som reservdelsbil kanske, eller som har lust att fixa i ordning den? ge mig bud isf.
där finns en hel del annat i stereo väg etc. kan detaljeras upp vid ev intresse.

Vet inte riktigt vad jag ska göra men känner mig rätt maktlös i detta fall då jag inte har någon aning om man kan få någon form av ersättning för detta.

En sak är jag väldigt säker på iaf... det blir inga mera franska bilar någonsin!
Det Var Bättre Förr!
HellMek
Crew
Crew

Re: Peugeot 306 Gti -00 kamremsbrott för andra gången! :/

Post by HellMek »

maniac wrote:
En sak är jag väldigt säker på iaf... det blir inga mera franska bilar någonsin!
Är ju utan tvekan verkstaden som slarvat eller materialfel. Knappast fransmännens fel.

Eftersom verkstan har kursat kan du inget göra, dessutom är det bara ett års garanti på verkstadsjobb och material.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Varför betala 20k för en renovering när man får en motor för 5-10k? :P
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

du har pm
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
maniac

Post by maniac »

Morbidio wrote:Varför betala 20k för en renovering när man får en motor för 5-10k? :P
Det finns en motor att köpa och den ska dom ha 10k för, sen ska den in i bilen med vilket var en heldag på verkstaden.
vidare får man ju med största sannolikhet byta den remmen med så man landar garanterat på 20k ändå :(
Det Var Bättre Förr!
Post Reply