Skev skiva eller nav
Skev skiva eller nav
Tjena, skulle reparera mina gängor i navet bak med v-coils och borrade upp utan att bry mig om att ta bort skivan.
Borrade alltså igenom hålet i skivan.
Nu har alltså skivan blivit skev som f*n, antar att det är pga av det även fast jag inte kände av det förrän två dagar efter jag gjort reparationen.
Eller kan det vara hela navet som har blivit skevt?
Det är ordentligt skevt alltså, hjulet går nästan i en åtta.
Vad tror ni?
Mvh DeToX
Borrade alltså igenom hålet i skivan.
Nu har alltså skivan blivit skev som f*n, antar att det är pga av det även fast jag inte kände av det förrän två dagar efter jag gjort reparationen.
Eller kan det vara hela navet som har blivit skevt?
Det är ordentligt skevt alltså, hjulet går nästan i en åtta.
Vad tror ni?
Mvh DeToX
Re: Skev skiva eller nav
Plocka isär det och kolla hur det ser ut, varken skiva eller nav ska bli skevt av att man sätter dit insatsgängor. Skulle tippa på skräp eller liknande mellan skiva och nav isf.
Edit: Kan ju vara att sakerna inte sitter som de ska heller, hjulet hamnar inte snett för att bromsskivan blir skev. Helt klart nåt annat i görningen här. Mitt tips är att inte köra innan du kollat vad som är fel, i värsta fall sitter nåt löst.
Edit: Kan ju vara att sakerna inte sitter som de ska heller, hjulet hamnar inte snett för att bromsskivan blir skev. Helt klart nåt annat i görningen här. Mitt tips är att inte köra innan du kollat vad som är fel, i värsta fall sitter nåt löst.
mm skulle göra det men skruven till skivan är ingen dröm precis, får borra upp den. Vet du vilket dimension det är på skruven så jag kan köpa en ny?
Det hörs liksom ett knarrande ljud en gång vid varje varv om du förstår och oket flyttar sig fram och tillbaka på ett ställe på skivan.
Det hörs liksom ett knarrande ljud en gång vid varje varv om du förstår och oket flyttar sig fram och tillbaka på ett ställe på skivan.
Skruven till skivan är M5 eller M6 är inte riktigt säker, men den klarar du dig utan, borra hellre ut den och fixa felet utan ersättningsskruv än att köra med det.
Det är en M6 som håller skivan. Du kan köra utan som Claes skriver. Vill du ha dit en skruv ändå så vrid skivan 90 grade och borra ett nytt hål och gänga med M6 om du inte jyckas rädda den andra gängan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Kruxet är också att jag inte har det här specialverktyget som jag kan skruva in bromsoket med, finns det något annat man kan använda där?
Ja en skruvmejsel med lagom brett blad som hålls på tvären.DeToX wrote:Kruxet är också att jag inte har det här specialverktyget som jag kan skruva in bromsoket med, finns det något annat man kan använda där?
Men varför ska du skruva in oket? Ska du byta klossar?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Verktyget för att byta kapskiva i vinkelslipen brukar kunna passa ganska bra också. (om det var kolven i oket du menade)
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Nej men om jag plockar av oket för att ta av skivan så brukar ju kolven trycka ut sig lite.R-Gubbe wrote:Ja en skruvmejsel med lagom brett blad som hålls på tvären.DeToX wrote:Kruxet är också att jag inte har det här specialverktyget som jag kan skruva in bromsoket med, finns det något annat man kan använda där?
Men varför ska du skruva in oket? Ska du byta klossar?
Ja precis, kolven jag menar.headlight wrote:Verktyget för att byta kapskiva i vinkelslipen brukar kunna passa ganska bra också. (om det var kolven i oket du menade)
Okej en sån nyckel ska jag ha liggandes någonstans =)
Ja nu har jag plockat bort och rengjort och det med gott resultat verkar det som.
Men 2 av 4 gängor är fortfarande dåliga även med v-coil så får väl byta hela navet iallafall.
Eller det är väl en hjullagersats man köper?
Är det en sådan här jag ska ha?
http://www.autokatalogen.se/afw/lund/vi ... dNo=288110
Är en 205 GTI -89 jag har.
Var hittar jag en sån "billigt"
Men 2 av 4 gängor är fortfarande dåliga även med v-coil så får väl byta hela navet iallafall.
Eller det är väl en hjullagersats man köper?
Är det en sådan här jag ska ha?
http://www.autokatalogen.se/afw/lund/vi ... dNo=288110
Är en 205 GTI -89 jag har.
Var hittar jag en sån "billigt"
Autofrance fixa för 680:- Billigare blir det nog inte
någon som vet storleken på centrumbulten?
Muttern brukar väl vara 32mm har jag för mig.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Såja då var navet bytt, gick ganska smidigt även fast jag inte hade någon avdragare.
Tack för all hjälp! =)
Tack för all hjälp! =)